تأکید بر نقش اولیا در جشن نخبگان 95 – 4

جشن نخبگان کنکور 1395 در حالی برگزار شد که بر نقش اولیا تأکیدی ویژه داشت. در این میان در حاشیه‌ی جشن نخبگان تعدادی از مدعوین در این باره به اظهار نظر پرداختند که در ادامه می‌خوانید.

تأکید بر نقش اولیا در جشن نخبگان 95 – 4

جشن نخبگان کنکور 1395 در حالی برگزار شد که بر نقش اولیا تأکیدی ویژه داشت. در این میان در حاشیه‌ی جشن نخبگان تعدادی از مدعوین در این باره به اظهار نظر پرداختند که در ادامه می‌خوانید.


محمد معافی، مشاور 

دانش‌آموزان موفق از دل خانواده‌های سالم بیرون می‌آیند؛ خانواده‌هایی که در آن، اعضای خانواده یکدیگر را دوست دارند و پدر و مادر به یکدیگر و به فرزندانشان عشق می‌بخشند. در این خانه‌ها کوچک‌ترین تزلزل و ناسازگاری و پرخاش دیده نمی‌شود. از بدو تولد فرزندان، موفقیت و شادکامی آن‌ها برای پدر و مادر یک اولویت است. آن‌ها یک‌دفعه از سال کنکور یا ورود به دوره‌ی متوسطه یا ورود به دبستان، هشیار نمی‌شوند و به تقلا نمی‌افتند، بلکه در تمام دوران رشد آن‌ها، از کودکی گرفته تا نوجوانی و جوانی، آن‌ها را در مسیر تعالی، هدایت و حمایت می‌کنند. اولیای دانش‌آموزان موفق مثبت‌نگر هستند و برای زندگی انگیزه دارند. توانایی‌های فرزندانشان را می‌شناسند و آن‌ها را تشویق می‌کنند؛ اما در عین مثبت‌اندیشی واقع‌نگرند؛ یعنی با درایت از ناتوانی‌های فرزند خود نیز آگاهند و چنین دانش‌آموزان و پدر و مادرهای‌شان اغلب این شهامت را دارند که با این ناتوانی‌ها روبه‌رو شوند. اعتمادبه‌نفس صرف، کافی نیست.

این پدرها و مادرها واعظ غیر متعظ نیستند! نصیحت‌کننده نیستند بلکه عمل‌کننده‌اند. در این خانواده‌ها تبعیت از پدر و مادر با اجرای اوامر و نصایح آن‌ها انجام نمی‌شود، بلکه از کارهای آن‌ها الگوبرداری شده و ویژگی والدین در فرزندان نهادینه می‌شود. بچه‌ها در خانه دو الگوی سخت‌کوشی دارند که از بدو تولد دائماً جلو چشم آن‌ها بوده‌اند. ممکن است پدر، کشاورزی روستایی و بدون تحصیلات ابتدایی باشد ولی مهم این است که کار و زحمت و تلاش در خانه ستوده می‌شود. کم‌تر چیزی به فرزندان تحمیل می‌شود. بچه‌ها از خردسالی یاد می‌گیرند که عاقلانه فکر کنند و تصمیمات درست بگیرند و درنهایت اعضای خانواده به هم اعتماد دارند و به یکدیگر احترام می‌گذارند.

برخی از ما در جایگاه پدر و مادر این مسئولیت‌ها را به حد کفایت انجام نمی‌دهیم اما توقع داریم بچه‌ها چنین و چنان باشند. به نظر من انتظارات ما باید با آورده‌های‌مان تناسبداشته باشد.

این جشن برای من و تمام کسانی که در این محفل حضور دارند الهام‌بخش است و تا مدت‌ها در خاطرم می‌ماند و ایجاد انگیزه می‌کند. نه‌تنها دانش‌آموزانی که به طریقی در این مراسم حضور دارند یا فیلم ضبط‌شده‌ی مراسم را می‌بینند، بلکه همکاران و دوستان ما، مشاوران و معلمان موفقی که در جشن تشریف می‌آورند یا مدیران و کارآفرینان موفق و پیشرو و استادان نامدار و چهره‌های ماندگار کشور که گاهی فقط یک بار فرصت پیدا می‌کنند در این برنامه شرکت کنند، بعدها می‌گویند حضور در این جشن تجربه‌ای فراموش‌نشدنی و بسیار شیرین بوده است. قطعاً برای دانش‌آموزان علاقه‌مند، تماشای این فیلم دست‌کم سه تأثیر مهم دارد: اول این‌که شکوه اراده و موفقیت دانش‌آموزان برتر را می‌بیند که با وجود همه‌ی موانع و دشواری‌ها به قله رسیده‌اند و در او ایجاد انگیزه می‌کند و روحیه‌ی تلاش و پشتکار را بیدار می‌کند.

دوم این‌که آگاهی از مسیر حرکت و روش‌های این دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها برای سایر دانش‌آموزان و اولیا آموزنده است.

نکته‌ی سوم این‌که دانش‌آموزان کانون با مشاهده‌ی این برنامه، قوت قلب و اطمینان خاطر بیش‌تری پیدا می‌کنند و از نتیجه‌ی اعتماد و اتکا به برنامه‌ی راهبردی و روش کانون در برنامه‌ریزی مطمئن و آسوده‌خاطر می‌شوند.

جشن نخبگان کنکور 1395



Menu