ضرورت آگاهی والدین از اهمیت آموزش آنلاین

جایگزینی بخش درخورتوجهی از آموزش حضوری با آموزش مجازی در یک سال اخیر، مسائل و مشکلات مهمی را در این عرصه به وجود آورده است و نکات مثبت و منفی متعددی را در حوزه‌ی آموزش شامل شده است.

ضرورت آگاهی والدین از اهمیت آموزش آنلاین

جایگزینی بخش درخورتوجهی از آموزش حضوری با آموزش مجازی در یک سال اخیر، مسائل و مشکلات مهمی را در این عرصه به وجود آورده است و نکات مثبت و منفی متعددی را در حوزه‌ی آموزش شامل شده است.

موضوع مهمی که باید همواره به آن توجه کرد، استفاده‌ی حداکثری از فرصت‌های پدیدآمده در این عرصه و به‌حداقل‌رساندن تهدیدها و مشکلات است. موضوع اجتناب‌ناپذیر برای رسیدن به چنین موقعیتی، درک درست از چرایی و چگونگی آموزش مجازی است و به شناخت کافی و دقیقِ این فضا نیاز دارد؛ شناختی که باید مدیران و سیاست‌گذاران آموزش، معلمان، کارشناسان، دانش‌آموزان و والدین، آن را به دست آورند.

در این میان، نقش اجرایی والدین و میزان آشنایی آن‌ها با فضای کنونی اهمیت فراوانی دارد و این میزان اهمیت در ارتباط با دانش‌آموزان پایه‌های ابتدایی بیشتر است. در سنین کم، دانش‌آموزان به حمایت و پشتیبانی بیشتری از سمت والدین نیاز دارند و والدین هم وظیفه‌ی آموزشی پررنگ‌تری را بر عهده دارند.

برای اینکه حمایت و پشتیبانی از دانش‌آموزان در فضای آموزش آنلاین به‌درستی صورت بگیرد، والدین باید نکات مهم و ویژه‌ای را که مختص آموزش مجازی است، به‌صورت شفاف و دقیق در نظر بگیرند و خانواده‌ها به‌درستی با این نکات آشنا باشند و از آن‌ها استفاده کنند.

بسترسازی درست برای اجرای آموزش آنلاین، اولین و مهم‌ترین نکته در این حوزه است. در ادامه، تعامل پیوسته با معلمان و ارائه‌ی بازخورد‌های درست از وضعیت آموزشی فرزندشان در خانه و در فضای مجازی راهگشاست.

برای بسترسازی درست، والدین باید توجه کنند که علاوه بر تهیه و تدارک سخت‌افزار و نرم‌افزار مناسب، در راه آموزش نحوه‌ی کار با این سخت‌افزارها و نرم‌افزارها هم نقش مهمی دارند و باید نظارت و کنترل دقیقی بر دانش‌آموز خود داشته باشند و مشکلات احتمالی او را برطرف کنند.

رسیدن به تسلط کافی در استفاده از نرم‌افزارهای آموزشی، شناخت مرورگرها و نحوه‌ی کارکردن درست با سخت‌افزار شخصی، برای دانش‌آموزان پایه‌های ابتدایی در بیشتر مواقع با مشکلاتی همراه است و تطبیق با این وضعیت، به صبوری بیشتر والدین نیاز دارد. آن‌ها باید با آموزش درست و برطرف‌کردن مشکلات دانش‌آموز، به او در پیشرفت درسی و آموزشی کمک کنند.

در ادامه هم ارائه‌ی بازخوردهای درست آموزشی به معلمان، جلوی مشکلات بعدی را خواهد گرفت.

منبع: www.elearningnc.gov

Menu