افراد با هوش هیجانی بالا این ویژگی‌ها را دارند

در این مطلب ویژگی‌های مشترک افراد دارای «هوش هیجانی» بالا معرفی شده است.

افراد با هوش هیجانی بالا این ویژگی‌ها را دارند



به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، مدیر رستورانی را در نظر بگیرید که با خونسردی و متانت به گله و انتقادات یک مشتری عصبانی و ناراضی گوش می‌دهد و با درایت تمام، شرایط را به ثبات می‌رساند. دوست فهیمی را تصور کنید که هنگام ناراحتی و تنهایی به سراغش می‌روید تا با او صحبت کنید و آرام شوید؛ مامور آتش‌نشانی دلسوزی که به قربانیان یک فاجعه یاری می‌رساند؛ رفیقی که به ندرت از کوره در می‌رود، راحت می‌بخشد و مسئولیت کارهای خود را می‌پذیرد؛ مدیر عاملی که بین مسئولیت‌های حرفه‌ای، خانوادگی و تفریحاتش به نحو احسن تعادل برقرار می‌کند...

به نظر شما این افراد چه ویژگی مشترکی دارند؟ جواب سوال بالا به دو واژه خلاصه می‌شود؛ هوش هیجانی. هوش هیجانی (هوش اجتماعی) یا اختصاراً EQ در علم روانشناسی جایگاه ویژه‌ای داشته و تحقیقات بسیاری را به خود اختصاص داده است.

تعریف هوش هیجانی و ویژگی‌های آن وبسایت Psychology Today که پایگاه اطلاعاتی پیشرو در زمینه آموزش‌های سلامت روحی و ارائه نکات روانشناسی محسوب می‌شود، هوش اجتماعی را به این صورت تعریف می‌کند: «توانایی تشخیص و مدیریت عواطف خود و دیگران».

هوش هیجانی متشکل از سه مهارت اصلی است؛ توانایی تحلیل احساسات خود و سپس عواطف دیگران، توانایی بکارگیری احساسات در عمل و سرانجام توانایی «مدیریت» عواطف. این فرآیند یکپارچه می‌تواند به صور مختلف نمود یابد؛ برای مثال مدیریت عواطف پیش از لبریز شدن کاسه احساسات و آسیب به اطرافیان و خود شخص، توانایی خوشحال کردن افراد و مهار کردن صحیح موقعیت‌های بحرانی همگی از هوش هیجانی نشأت می‌گیرند.

افراد دارای هوش هیجانی بالا در زندگی به موفقیت‌های بسیاری دست می‌یابند. این اشخاص در هر مکانی اعم از محیط‌های کاری یا اجتماعی خوش می درخشند.

تحقیقات نشان می‌دهد افراد دارای EQ بالا به ندرت از نارسایی‌های روحی و روانی مثل افسردگی و اضطراب رنج می‌برند. این افراد عملکرد بهتری نسبت به سایرین نشان می‌دهند، در کارشان بهترین محسوب می‌شوند و در روابط عاطفی‌شان همواره احساس رضایت می‌کنند.

اکنون ممکن است این سوال به ذهنتان خطور کرده باشد که افراد دارای هوش بالای اجتماعی چه کارهایی را انجام نمی‌دهند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت افراد دارای هوش هیجانی استثنایی:

منبع :

مطالب مرتبط

Menu