طبقه بندي تجديد نظر شده حوزه شناختي
چند نفر از صاحب نظران آموزشي (آندرسون، کراتول و همکاران،2001) در طبقه بندي حوزه شناختي بلوم تجديد نظر کرده و طبقه بندي تازه اي با نام يک طبقه بندي براي يادگيري، آموزش، و سنجش به وجود آورده اند.
در طبقه بندي تازه حوزه شناختي يک بعد دانش و يک بعد فرايندشناختي وجود دارد.
بعد دانش: شامل دانش امور واقعي، دانش مفهومي، دانش روندي و دانش فراشناختي است .
بعد فرايند شناختي: در برگيرنده ي به يادآوردن، فهميدن، به کار بستن، تحليل کردن، ارزشيابي کردن و آفريدن است. طبقه هاي هر دو بعد اين طبقه بندي به صورت سلسله مراتبي، يعني از عيني به انتزاعي و از ساده به پيچيده تنظيم يافته اند.
در تصاوير زير اين طبقه بندي را در بعد فرايند شناختي مي بينيد.
![](/FileRepository/ImageUpload/5070810/01.jpg)
![](/FileRepository/ImageUpload/5070810/02.jpg)
در تصاوير زير اين طبقه بندي را در بعد دانش مي بينيد.
![](/FileRepository/ImageUpload/5070810/Untitled-3.jpg)