آشنایی با حیطه های شناختی بلوم

چند نفر از صاحب نظران آموزشی در طبقه بندی حوزه شناختی بلوم تجدید نظر کرده و طبقه بندی تازه ای را به وجود آورده اند.

آشنایی با حیطه های شناختی بلوم
طبقه بندي تجديد نظر شده حوزه شناختي

چند نفر از صاحب نظران آموزشي (آندرسون، کراتول و همکاران،2001) در طبقه بندي حوزه شناختي بلوم تجديد نظر کرده و طبقه بندي تازه اي با نام يک طبقه بندي براي يادگيري، آموزش، و سنجش به وجود آورده اند.

در طبقه بندي تازه حوزه شناختي يک بعد دانش و يک بعد فرايندشناختي وجود دارد.

بعد دانش: شامل دانش امور واقعي، دانش مفهومي، دانش روندي و دانش فراشناختي است .

بعد فرايند شناختي: در برگيرنده ي به يادآوردن، فهميدن، به کار بستن، تحليل کردن، ارزشيابي کردن و آفريدن است. طبقه هاي هر دو بعد اين طبقه بندي به صورت سلسله مراتبي، يعني از عيني به انتزاعي و از ساده به پيچيده تنظيم يافته اند.

 

در تصاوير زير اين طبقه بندي را  در بعد فرايند شناختي مي بينيد.

 
 

در تصاوير زير اين طبقه بندي را  در بعد دانش  مي بينيد.

 
 
 

 

Menu