تولید سوخت بیودیزل از گیاه خاک شیر در کشور

محققان واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی موفق به تولید سوخت زیست محیطی بیودیزل به عنوان جایگزین سوختهای فسیلی شدند.

تولید سوخت بیودیزل از گیاه خاک شیر در کشور

به گزارش سرویس علمی ایسنا، مهدی عالمی، دانشجوی شیمی تجزیه دانشکده علوم پایه واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی و محقق طرح در این خصوص گفت: از آنجایی که سوختهای فسیلی رو به کاهش هستند و همچنین آلایندگی زیادی تولید می‌کنند، برآن شدیم تا در قالب این طرح به دنبال یافتن جایگزینی برای این نوع سوختها و یا تولید ماده‌ای به منظور کاهش میزان آلایندگی این ذخایر تجدیدناپذیر باشیم که با توجه به مزایای بیودیزل مطالعه در این زمینه را در دستور این طرح قرار دادیم.

وی افزود: کاهش تولید co2 که عامل اصلی ایجاد گازهای گلخانه‌ای است، کاهش وابستگی به نفت، تجزیه پذیری در خاک در صورت نشت، کاهش آلاینده‌های خروجی در مقایسه با سوخت دیزل معمولی، افزایش ایمنی، کاهش بو و دوده تولیدی، افزایش روانکاری موتور از جمله مزایایی سوخت بیودیزل حاصل از گیاه خاک شیر است.

وی با بیان اینکه پس از مطالعه مقالات داخلی و خارجی و جستجو در زمینه منابع اولیه با مشاوره و راهنمایی‌های دکتر سحر بنی یعقوب، عضو هیات علمی دانشکده علوم پایه واحد علوم و تحقیقات طرح تولید بیودیزل را عملیاتی کردیم، تصریح کرد: پس از تحقیقات بر روی انواع دانه‌های روغنی، با توجه به دلایلی از قبیل خود رو بودن، عدم نیاز به مراقبت، سم پاشی، آبیاری، قابل رشد بودن در بسیاری از مناطق با اقلیم‌های گوناگون بویژه گرم و خشک و با توجه به این که منبع مورد نظر به عنوان خوراک اصلی انسان و موجودات محسوب نمی‌شود، دانه روغنی گیاه خاک شیر انتخاب شد.

عالمی با بیان اینکه در مرحله آزمایشگاهی ابتدا باید اسید و روغن خاک شیر استخراج می‌شد، گفت: پس از تهیه خاک شیر اقدام به فرایند روغن گیری شد که حاصل آن تولید 22 گرم روغن بود. این مقدار نشان داد که دانه خاک شیر مورد استفاده حداقل 22 درصد اسید چرب دارد، پس از این نتیجه گیری عملیات روغن گیری را در مقیاس بزرگتر( بنچ) انجام دادیم و در نهایت دو لیتر بیودیزل از روش ترانس استریفیکاسیون تهیه شد.

بر اساس این گزارش، این فعالیت علمی با حمایت دانشکده علوم پایه و گروه شیمی تجزیه واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد در راستای اهداف شرکت دانش بنیان صورت گرفت.

منبع :

Menu