احمد رضایی : تحلیل درس خلاقیت موسیقی کنکور هنر 94

کنکور 94 را میتوان تا حدودی ادامه‌ی کنکور 93 دانست. به طور کلی، سطح سوالات تا حدودی آسانتر به نظر می‌رسد

احمد رضایی : تحلیل درس خلاقیت موسیقی کنکور هنر 94

کنکور 94 را میتوان تا حدودی ادامه ی کنکور 93 دانست.

به طور کلی، سطح سوالات تا حدودی آسانتر به نظر می رسد؛ چه برای داوطلبی با میزان مطالعه ی بالا و چه برای داوطلبی با میزان مطالعه ی پایین. این شباهت تا جایی ادامه دارد که حتی یک سوال کنکور 94 تکرار کنکور 93 بود (سوال 240) و سازهایی که برای محاسبه ی انتقال انتخاب شده بودند ً اکثرا همان سازهایی بودند که در کنکور 93 مطرح شدند. قابل ذکر است که سوال 229 نیز در سالهای قبل نیز مطرح شده بود. توجه به مباحث سازشناسی، آکوردشناسی و هارمونی از مشترکات بارز این دو سال است. 

البته انتظار می رفت توجه بیشتری به مبحث فرم شناسی شود و مبحث گامهای غربی که گویی در دو سال اخیر رو به فراموشی می رفت مورد استفاده قرار گرفت، مانند کنکور 93، سوالی از تلفیق مدهای موسیقی ایرانی و گامهای غربی مطرح شد (221) و باز مانند آن کنکور مبحثی جدید مورد سوال قرار گرفت و آن مبحث «انتقال نظری» بود (233( از نکات جالب، که این دو کنکور را به هم نزدیک تر می کند حضور سوالات ساده ای از  مبحث تاریخ موسیقی است.

در کنکور 94 حتی سوالی از تاریخ موسیقی غرب مطرح نشد، و سوالات مطروحه از تاریخ موسیقی می توانستند در حوزه ی اطلاعات عمومی قرار گیرند. فصل «موسیقی ایرانی» از کتاب «آشنایی با میراث فرهنگی و هنری ایران» نیز در جواب دادن به برخی سوالات نیز می توانست موثر واقع شود. "قیاس" در سوالات امسال به شدت افزایش یافت (236 ،221 و 237)، نکته ی جالب این که یک سوال به وضوح تکرار سوالی دیگر در همین کنکور است (221 و 237). نکته ی آخر درباره ی سوالی بسیار سخت و بی موردی در مبحث سازشناسی است.

 با این که این سوال (222) از متن کتاب درسی مطرح شده اما درباره ی مساله ای بسیار متغیر است و دانستن آن به طور قطع غیرکاربردی و بی اساس خواهد بود. بنابراین روال همیشگی سوالی بسیار سخت که کمتر کسی بتواند به آن جواب دهد در این کنکور نیز ادامه یافت.

Menu