پاسخ تشریحی مباحث موسیقی در درس درک عمومی کنکور هنر 1402

در کنکور هنر تیر 1402 در کل از بین 50 سوال درک عمومی هنر تنها 4 سوال از مباحث موسیقی آمده است که از کتاب‌های درسی معرفی شده سازمان سنجش است. پاسخ‌های زیر را آقای احمد رضایی رتبه 7

پاسخ تشریحی مباحث موسیقی در درس درک عمومی کنکور هنر 1402

سلام

دوستان عزیز 

در کنکور هنر تیر 1402 در کل از بین 50 سوال درک عمومی هنر تنها 4 سوال از مباحث موسیقی آمده است که از کتاب های درسی معرفی شده سازمان سنجش است.

پاسخ های زیر را آقای احمد رضایی رتبه 7 کشور و رتبه 1 منطقه 2 سال 93 کارشناسی آهنگسازی از دانشگاه هنر تهران و نوازندگی ساز جهانی در مقطع ارشد از دانشگاه تهران، مولف و مسئول درس مباحث موسیقی برایمان نوشته است.

سوال 17- گزینه‌ی«4»

(سازشناسی ایرانی، صفحه‌ی 33)

آرشه میله‌ای است چوبی با تراشی مخصوص (کمی منحنی) که دسته‌ای موی دم اسب به دو سر آن وصل شده‌است. در طرفی که در دست راست نوازنده قرار می‌گیرد، بین موها و سر آرشه، تسمه‌ای چرمی به طول 7 و عرض یک سانتی‌متر قرار دارد. موهای آرشه کشیده و محکم نیست و هنگام نوازندگی، با انگشت‌های دست راست نوازنده به میزان کشیدگی مطلوب می‌رسد. طول آرشه حدود 60 سانتی‌متر است و برای ایجاد صدای مناسب در تماس موها با سیم‌ها از صمغی به نام «کُلیفون» استفاده می‌شود. با متداول شدن ویولن در ایران استفاده از واژه آرشه به جای کمانه یا کمان معمول شده‌است.

سوال 22- گزینه‌ی«3»

(شناخت سازهای ارکستر سمفونیک 2، صفحه‌های 46 و 86)

فاگوت سازی بادی چوبی با زبانه‌ی دولایه است. توبا در دسته‌ی بادی برنجی طبقه‌بندی می‌شود.

سوال 23- گزینه‌ی«2»

(مبانی نظری و ساختار موسیقی ایرانی، صفحه‌ی 44)

دانگ دوم بيات ترک از نظر فاصله‌ها شبيه دانگ‌های ماهور است. در ضمن، اين آواز گوشه‌های مشترکی نيز با ماهور دارد (مثل فِيلی و شکسته و خسروانی.) به همين دليل، بيات ترک حالتی دوگانه را القا می‌کند که ترکيبی از حال و هوای ماهور و شور است.

سوال 49- گزینه‌ی«1»

(شناخت سازهای ارکستر سمفونیک 1، صفحه‌ی 38)

در تمام سازهای زهی اجرای نت‌ها با سوردين امکان‌پذير است. سوردين وسيله کوچک پلاستيکی، چوبی يا فلزی است که روی خرک می‌گذارند و باعث توليد صدای کم‌تر و تغيير کيفيت ُتن می‌شود. اگرچه اجرا با سوردين، نرم خواهد شد ولی امکان اجرای f و يا ff هم امکان‌پذير است.

Menu