مهرنوش گلدوست :تحلیل درس ترسیم فنی کنکور هنر 94

بودجه بندی سوالات کنکور ۹۴ تقریبا مشابه کنکورهای سه سال گذشته بود.

مهرنوش گلدوست :تحلیل درس ترسیم فنی کنکور هنر 94

مهرنوش گلدوست: تحلیل درس ترسیم فنی کنکور 94

بودجه بندی سوالات کنکور ۹۴ تقریبا مشابه کنکورهای سه سال گذشته بود و تفاوت چندانی دیده نمی شود. مطابق روند پیشین بیشترین تعداد سوالات متعلق به هندسه و ترسیمات هندسی است که در کنکور ۹۴ مجموعا ۱۱ سوال از این مباحث مطرح شده است. که از این تعداد ۸ سوال از هندسه و ۳ سوال از ترسیمات هندسی آمده است.

اما تفاوتی که امسال در سوالات این مبحث دیده می شود٬ دو سوال ۱۶۱ و ۱۶۲ هستند که سوال های تعریفی است و سوال ۱۶۲ مشخصا از متن مقدمه کتاب هندسه ۱ مطرح شده. اما دانش آموز با اندکی درایت و تحلیل خوب می توانست به هر دو سوال پاسخ بدهد.

نکته ی دیگر در سوال ۱۶۸ است که شکل سوال عینا مربوط به یکی از سوالات کنکور ۹۳ است و کسی که در دوران جمع بندی کنکور ۹۳ را مطالعه کرده باشد به راحتی می تواند به این سوال پاسخ بدهد.

از مبحث خط و نقطه دو سوال ۱۷۱ و ۱۷۲ مطرح شده است.

سه سوال بعد٬ یعنی سوال های ۱۷۳ ٬ ۱۷۴ و ۱۷۵ مربوط به بحث نقشه کشی است. دو سوال اول با دانستنی های هنرجو از کتاب ترسیم فنی و نقشه کشی به سادگی قابل پاسخ گویی هستند اما سوال ۱۷۵ مربوط به کتاب های رشته معماری و رشته نقشه کشی است. و فرمولی که برای حل سوال از آن استفاده می شود در کتاب ترسیم فنی و نقشه کشی وجود ندارد.

یک سوال ( سوال ۱۷۷) از موضوع ابزار و تجهیزات نقشه کشی مطرح شده و عینا از متن کتاب درسی برای طرح سوال استفاده شده است.

طبق انتظار٬ دو مبحث رسم سه نما و مجهول یابی هر کدام یک سوال به خود اختصاص داده اند. این دو سوال نسبتا سوال های مشکلی هستند و نکات انحرافی دارند. مثلا در سوال ۱۷۸ باید دقت شود که یک سوراخ ۱×۱ در کف حجم وجود دارد. تفاوت این سوال با معمول سوال های این مبحث این است که نمای خواسته شده طبق سیستم استاندارد در میان گزینه ها وجود ندارد! و باید نمای جانبی سیستم آمریکایی انتخاب شود. همین مساله باعث گیج شدن و تلف شدن وقت هنرجو می شود.

سوال پایانی نیز که نسبتا سوال ساده ای است٬ از مبحث شناخت احجام و هندسه احجام مطرح شده است.

Menu