دوران جمع‌بندی یکی از پروژه‌های مهم و تأثیرگذار در کنکور

حمیدرضا لقایی پدر میعاد لقایی رتبه‌ی 8 ریاضی کشور این یادداشت را درباره‌ی دوران جمع‌بندی نوشته است که خواندنش به همه‌ی دانش‌آموزان و اولیا توصیه می‌شود.

دوران جمع‌بندی یکی از پروژه‌های مهم و تأثیرگذار در کنکور

حمیدرضا لقایی، پدر میعاد لقایی، رتبه‌ی 8 ریاضی کشور

پس از پایان دوران طلایی نوروز و تجربه‌ی موفق در این ایام و تعطیلی مدرسه، ساعت مطالعه و تست زدن میعاد افزایش یافت و به 14 تا 16 ساعت در روز رسید. اواخر اردیبهشت سال 93 توانست مطالعه‌ی مجدد درس‌های اختصاصی و عمومی دوره‌ی دبیرستان و پیش‌دانشگاهی را به اتمام برساند. برای پروژه‌ی هشتم (دوران جمع‌بندی) با مطالعه‌ی مجله‌ی آزمون از دیدگاه و نقطه‌ نظرات مسئولان و مشاوران مجله و هم‌چنین از نفرات برتر کنکور سراسری سال‌های گذشته در رابطه با روش‌های جمع‌بندی و تأثیر آن در کنکور سراسری مطلع شد و درنهایت آن را در دفتر برنامه‌ریزی خود لحاظ کرد. با بحث و تبادل نظر با این‌جانب تصمیم گرفت دوره‌ی جمع‌بندی را یک هفته زودتر شروع کند. برای تحقق این اهداف لازم بود برنامه‌ریزی دقیق همراه با نظم زمانی و مکانی داشته باشد تا بتواند برنامه را اجرا کند. یک برنامه‌ی زمانی وقتی فرد را به هدف می‌رساند که بر اساس توانایی و واقعیت باشد تا بتواند هم برنامه را اجرا کند و هم فرصت ارزیابی داشته باشد. برنامه‌ای لازم بود که اطلاعات درست و طبقه‌بندی‌شده داشته باشد که این اطلاعات را می‌توانست از تمام کارنامه‌های آزمون‌های پروژه‌های یک تا هفت که شامل 16 آزمون بود به دست آورد. او توانست نقاط قوت و ضعف خود را از نتایجی که با میانگین تراز 8000 داشت به دست آورد و درنهایت با استفاده از برنامه‌ی راهبردی تمام آزمون‌های مورد نیاز برای دوره‌ی جمع‌بندی را استخراج کرد و از تاریخ 28/2/93 تا 28/3/93 به مدت یک ماه با رعایت سایر موارد برنامه‌ریزی کرد و آن را در دفتر برنامه‌ریزی‌ نوشت و اجرا کرد.

1) برگزاری 16 آزمون کنکور سراسری داخل و خارج از کشور و شبیه‌سازی کنکور (شبیه‌سازی کنکور مربوط به سال‌های 91 و 92 که بعضی از سؤالات نیاز به بررسی دارد.)

2) برگزاری 7 آزمون کنکور سراسری تجربی داخل کشور (درس‌های اختصاصی ریاضی، فیزیک، شیمی مربوط به سال‌های 87 تا 92)

3) برگزاری 18 آزمون کنکور سراسری از کتاب زرد عمومی (رشته‌های تجربی، هنر، زبان، انسانی)

4) محل آزمون در منزل بود. وسایل 12گانه‌ی مورد نیاز هنگام برگزاری آزمون را تهیه کردیم و سعی کردیم محیط آزمون شباهت زیادی به حوزه‌ی امتحانی کنکور سراسری داشته باشد. برای این منظور محیط‌های مختلف را از لحاظ شرایط مختلف مانند هوای خشک و گرم، ‌نور کم محیط و... برای تجربه‌ی بیش‌تر او فراهم کردیم.

5) حفظ آرامش، دقت در خواندن سؤالات، دقت در پر کردن پاسخ‌برگ، مدیریت زمان در درس‌های عمومی و اختصاصی، رعایت 15 دقیقه وقت اضافی برای درس‌های عمومی و 40 دقیقه وقت اضافی برای درس‌های اختصاصی، رها کردن سؤالات چالش‌برانگیز و وقت‌گیر و پاسخ به آن‌ها در وقت ذخیره‌شده. هنگام آزمون در منزل این موارد را روی برگه‌ای می‌نوشت و به میز می‌چسباند و ده دقیقه قبل از آزمون آن را مطالعه می‌کرد.

6) هر روز ساعت 8 صبح آزمون را شروع می‌کرد. یک روز کنکور سراسری داخل و روز بعد کنکور سراسری خارج از کشور را آزمون می‌داد. به مدت 4 ساعت و 10 دقیقه با استفاده از پاسخ‌برگ سازمان سنجش آزمون می‌داد و من در اتاق حضور داشته و بر کار او نظارت داشتم. بعد از پایان زمان قانونی، پاسخ‌برگ را از او می‌گرفتم و تصحیح و درصدگیری انجام می‌شد. همان روز یا روز بعد به رفع اشکال و برنامه‌ریزی می‌پرداخت. سپس مطالعه می‌کرد و تست می‌زد. به طور کامل هر آزمون مورد ارزیابی قرار می‌گرفت.

7) هر روز بعدازظهر یک آزمون کنکور سراسری از کتاب زرد عمومی (رشته‌های تجربی، هنر، زبان و انسانی) مانند کنکور سراسری از فرم مخصوص سازمان سنجش با رعایت موارد گفته‌شده انجام می‌شد. بلافاصله پس از پایان مدت قانونی پاسخ‌برگ تصحیح و درصدگیری می‌شد و همان روز یا روز بعد رفع اشکال می‌شد.

8) هر روز بعدازظهر تست زدن درس‌های عمومی و اختصاصی در برنامه‌ بود. برای درس‌های عمومی خصوصاً ادبیات و دین و زندگی جهت رسیدگی به تعادل و پایداری، مدت‌زمان بیش‌تری برای آن در نظر می‌گرفت و هم مطالعه می‌کرد و هم تست می‌زد.

9) در نیم‌سال دوم دوره‌ی پیش‌دانشگاهی متوجه شد باید از تست زدن سؤالات مربوط به کنکور سراسری داخل کشور مربوط به سال‌های 91 و 92 خودداری کند و آن‌ها را به دوران جمع‌بندی موکول کند.

10) به تغذیه و استراحت و مراقبت و حفظ سلامتی او توجه مخصوصی داشتیم.

11) در دوران جمع‌بندی از کتاب‌های زرد عمومی و اختصاصی و کتاب اشتباهات متداول برای مطالعه‌ و تست زدن استفاده کرد. هم‌چنین از تمام آزمون‌های برگزارشده در طول یک سال که پاسخ اشتباه داده بود و نیز از سایر منابع، مجدداً به صورت شفاهی آزمون برگزار کرد.

12) با ارزیابی صورت‌گرفته در دوره‌ی جمع‌بندی ‌توانست 100 درصد دوران جمع‌بندی را طبق دفتر برنامه‌ریزی انجام دهد. آزمون‌های برگزارشده در دوره‌ی جمع‌بندی طبق جدول برنامه‌ریزی و اجرای آن‌ها نقش بسیار مهمی در جابه‌جایی رتبه‌ها و بالا بردن اعتمادبه‌نفس و آرامش و تسلط بیش‌تر بر آموخته‌‌ها و آزمون‌ها و پایداری هر چه بیش‌تر نقاط قوت و به تعادل رسیدن نقاط ضعف دارد. به عنوان مثال میعاد توانست در آزمون خردادماه کانون با تراز 8417 رتبه‌ی یک کشور را کسب کند و در دوران جمع‌بندی در آزمون کنکور سراسری 91 به درصدهای خوبی دست یاید: ریاضی 97.5 درصد، دین و زندگی 95 درصد و مابقی 100 درصد. درصدهای او در آزمون‌ سال 92 به این صورت بود: ادبیات 90 درصد، ریاضیات 95 درصد، فیزیک 92 درصد و مابقی درس‌ها 100 درصد. در آزمون کنکور سراسری تجربی درس‌های اختصاصی تقریباً 100 درصد پاسخ صحیح داد و در آزمون 18‌گانه زرد عمومی با میانگین 90 درصد پاسخ صحیح داد. من به عنوان پدر میعاد در پایان خرداد سال 93 او را در آمادگی کامل می‌دیدم و هیچ گونه نقطه‌ی ضعفی در او مشاهده نمی‌کردم.

Menu