نکات ضروری برای آزمون مرحله دوم المپیاد کامپیوتر

المپیاد کامپیوتر

نکات ضروری برای آزمون مرحله دوم المپیاد کامپیوتر

نکات ضروری برای آزمون مرحله دوم المپیاد کامپیوتر

          با عرض تبريك بمناسبت آغاز سال نو و همچنین اظهار خوشوقتی برای تمامي پذيرفته شدگان مرحله اول المپيادهاي علمي سال تحصيلي94-93 ، نکاتی مهم در مورد آزمون مرحله ی دوم المپیاد کشوری ، به داوطلبان واجد شرایط این رشته ارائه میشود.

          با توجه به فرصت 45 روزه ی باقیمانده تا آزمون مرحله ی دوم ، لازم است داوطلبان واجد شرایط ، با برنامه ریزی دقیق و اولولیت بندی مطالب تئوری ، و توازن میزان کار تئوری و عملی ، میزان بهره وری علمی را بالا برد.

در تعطیلات عید و بعد از عید ، میبایستی آزمون های مدون تئوری در برنامه گنجانده شود. با این تفاوت که بهتر است در تعطیلات عید ، آزمون های تئوری آزمایشی در برنامه قرار داده شود و در بازه ی بعد از تعطیلات ، تا دو روز مانده به آزمون مرحله دوم ، آزمون های سال های گذشته در برنامه قرار گیرد.

          نکته ای که در اینجا بسیار حائظ اهمیت میباشد آن است که میبایستی آزمون ها را کاملا در شرایط آزمونی( مطابق با زمان در نظر گرفته شده برای آزمون،و بدون ایجاد وقفه و بدون کمک گرفتن از دوستان و پاسخ های تشریحی) برگزار کرد.

آزمون های سال های گذشته را بطور دقیق از خودتان آزمون بگیرید و این کار در اولویت تان باشد.

          بهتر است آزمون های 10 دوره ی اخیر را به ترتیب روبرو از خودتان آزمون بگیرید : 19 ، 20 ،17 ، 18 ، 14 ، 15 ، 21 ، 22 ، 23 و در آخر دوره ی 24

همچنین در این مدت با شناسایی نقاط ضعف ، اقدام به حل سوالات بیشتر به ترتیب اولویت ترکیبیات ، گراف و الگوریتم کنید.

همچنین مباحث استقرا،اکسترمال و رنگ آمیزی  و در گراف ، فصل اول از کتاب وست و الگوریتم های اولیه رشته ها و مجموعه ها و آشنایی با الگوریتم حریصانه(و اثباتش) و بازگشتی را مسلط باشید.

همچنین دو روز قبل از  آزمون ، دیگر مطالعه نکنید و به استراحت بپردازید.

نکاتی در مورد آزمون روز اول (آزمون تستی)

بیشتر سوالات تستی را  باید همانند سوالات تشریحی حل کرد.بدین صورت که چیزی را که مسئله خواسته است را بدست بیاورید و در نهایت چک کنید که توی گزینه‌ها وجود دارد یا خیر.

 بنابراین نباید انتظار داشته باشید که از روی حذف گزینه به جواب همه ی سوالات برسید. هر چند همیشه چند سوال  وجود خواهد داشت که وابسته به گزینه‌ها هستند و با کمک گزینه ها حل خواهد شد.

برای حل هر سوال بین 5 تا 10 دقیقه زمان دارید، پس نباید در خواندن سوالات و وارد کردن گزینه ها در پاسخنامه و ... عجله کنید.با توجه به اینکه معمولا سوالات تستی از 35 تا بیشتر نمیشود ، بهتر است که گزینه ها را صفحه به صفحه در پاسخبرگ وارد کنید.

همه ی سوالات را یکبار بخوانید.مراقب باشید که روی یک سوال گیر نکنید و خیلی وقت زیادی نگذارید.روی تمامی سوالات فکر کنید و اگر حل نشد، یا حل شد و در گزینه‌ها موجود نبود ، به سراغ سوال بعدی بروید. مجددا تاکید میشود که مواظب باشید که روی یک سوال گیر نکنید که زمان تان از دست برود.

سوالات آزمون های تستی و تشریحی معمولا به ترتیب سختی مرتب میشوند. بطوریکه سطح اولین سوال آسان و به ترتیب سخت میشود.البته در مواردی هم دیده شده است که سوالات آسانی در شمارگان سوالات آخر قرار گرفته است ؛ اما غالبا به ترتیب سختی بوده است. پس بدیهی است که اول باید روی سوالات آسان امتحان وقت بگذارید و بعد از آن به سراغ سوالات سخت‌ تر بروید.متاسفانه بعضی از داوطلبان با اینکه هنوز تعداد قابل توجهی از سوالات آسان را حل نکرده اند، روی سوالات سخت امتحان متمرکز میشوند و وقت زیادی میگذارند.

تذکر بسیار مهم : پس از امتحان روز اول به هیچ عنوان به دنبال کلید آزمون و نیز نحوه ی عملکرد دوستان تان نباشید. و از حضور در فروم های برخی سایت ها و اعلام خواندن نظرات به شدت بپرهیزید.به عبارت دیگر از تحلیل آزمون روز اول با دوستان خودداری کنید.که در صورت انجام ، برای امتحان روز دوم، روحیه ی مناسبی نخواهید داشت.

نکاتی در مورد آزمون روز دوم (آزمون تشریحی)

هیچ‌وقت هیچ سوالی را بدون فکر کردن رها نکنید، حتی اگر سوال آخر امتحان باشد. حتما همه سوالات را بخوانید! شاید سوالی وجود داشته باشد که خیلی راحت‌تر از بقیه سوالات باشد ولی فقط از ظاهرش ترسیده باشید.

برای نوشتن جواب سوالات ، با توجه به دستورالعمل آزمون ، از خودکار آبی یا مشکی استفاده کنید.و از به کارگیری خودکار های رنگی و مداد ، خودداری کنید.برگه ای که برای تصحیح در اختیار مصححین قرار میگیرد ، یک نسخه از کپی پاسخنامه ی شماست. پس همه ی نوشته ها بصورت سیاه و سفید در اختیار مصححین قرار میگیرد و خودکار رنگی تاثیری ندارد.

سعی کنید جواب هایتان را بصورت کاملا خوانا و خوش خط و بدون خط خوردگی بنویسید.

معمولا سوال اول آزمون با این هدف است که تقریبا تمامی دانش آموزان بتوانند حل کنند ، پس سوالات بعدی هستند که سنگ معیار قرار میگیرند.

در سایت کمیته المپیاد کامپیوتر ، استفاده از قضایایی که در کتاب های مرجع هستند و بدون نیاز به اثبات قابل استفاده میباشند را آورده است.

در مورد قضایای خیلی معروف ، نیازی به ارجاع دادن نیست.

در همه ی موارد ، ادعا های خود را ثابت کنید. مگر در مواردی که سوالی گفته باشد که  فقط مثالی ارائه کنید، که در این حالت نیازی به اثبات نیست ولی توضیح مثال لازم است.

در بعضی از سوالات که به  "مثال زدن" احتیاج دارد، حتما برای مثال خود ، توضیح بنویسید که مثال شما برای مصححین روشن باشد.

حتی المقدور پارامتر های خود را نام گذاری کنید.

به جهت جلوگیری از ایجاد ابهام در ذهن مصححین ، فرمول ها، لم ها و شکل های خود را شماره گذاری کنید.

به هیچ‌ وجه روی یک سوال گیر نکنید! و اصطلاحا  "در ایده‌هایتان غرق نشوید" برای این‌کار می‌توانید هر از چندگاهی دست از مسئله بکشید و سراغ بقیه سوالات بروید و بعد از مدتی دوباره به آن سوال برگردید

در مورد نوشتن پاسخ سوالات برای کسانی که زیاد جوب میزنند این روش پیشنهاد میشود  که هر سوالی را که حل می‌کنید ، جوابش را همان موقع بنویسید که  اگر سوال را اشتباه حل کرده باشید (جوب زده باشید) همان موقع فرصت دارید که برطرفش کنید و بعد به سراغ بقیه سوالات بروید و اینطور نباشد که اول روی همه ی سوال هایی که میتوانید حل کنید ، فکر کنید و بعدا شروع به نوشتن کنید.

کلام آخر

در موقع شروع آزمون ، هر اتفاق غیر منتظره ای از قبیل تغییر در تعداد و چینش سوالات ، سوال از مطالب غیر مرتبط ، سختی و آسانی بیش از حد سوالات و... ممکن است بوجود بیاید . اما نکته ای که باید شما عزیزان در همان موقع به آن متمرکز شوید ، آن است که  شرایط آزمون برای همه ی داوطلبان یکسان است. و شما میبایستی با تمرکز مطلق و بدون استرس ، شرایط جدید بوجود آمده را مدیریت کنید.المپیاد فقط یک مسیر است و نه هدف. مراقب باشید که آنقدر در مسیر غرق نشوید که از هدف جا بمانید. و همچنین موفقیت خود را در قبول شدن در مرحله 2 تعریف نکنید.چرا که موفقیت محدودیت ندارد.در تمامی مراحل به خدا توکل کنید ، که بهترین آرامش دهنده و یاری دهنده خداست .   یادتان نرود که در المپیاد ، تلاش مهمه و نه طلاش.

موفق و پیروز باشید

مهندس علی نقدی - مشاور المپیاد

Menu