پرسش‌های شما ... پاسخ‌های مشاوران(1)

پرسش‌های شما ... پاسخ‌های مشاوران

پرسش‌های شما ... پاسخ‌های مشاوران(1)

 در تابستان چند ساعت در روز درس بخوانم خوب است؟

 در طول روزهای تابستان قرار نیست مثل روزهایی که به مدرسه می‌روید ساعت درس خواندنتان فشرده باشد بلکه قرار است در کنار تفریح و استراحت، درس‌های سال قبل را مرور و یادآوری کنید و یکی از درس‌های سال بعد را بخوانید. تعیین دقیق ساعت مطالعه، کار سختی است و به خود شما بستگی دارد. اگر جزء آن دسته از دانش‌آموزانی هستید که فقط نیاز به مرور و یادآوری درس‌های سال قبل دارید، مطالعه‌ی یک درس از سال بعد در طول روز در حدود یک ساعت و نیم خوب است؛ اما اگر فکر می‌کنید برخی مباحث نیاز به مرور و مطالعه‌ی دقیق‌تر کتاب‌های درسی سال قبل دارد، باید کمی بیش‌تر مطالعه کنید؛ مثلاً روزی دو تا سه ساعت.کمیت زمان مطالعه‌ی شما وقتی اهمیت دارد که با کیفیت همراه باشد؛ پس سعی کنید در تمام لحظات، با کیفیت و دقیق مطالعه کنید.

من کلاس هشتمی هستم. نگاه به آینده برای من به چه معناست؟

  دانش‌آموزان کلاس هشتم برای قسمت نگاه به آینده در تابستان باید به سؤالات درس ریاضی سال بعد یعنی کلاس هشتم پاسخ دهند. در تابستان فقط مباحث مربوط به نیم‌سال اول را می‌خوانید. از آن‌جا که درس‌های کلاس هشتم برای شما جدید است و نیاز به زمان بیش‌تری برای یادگیری دارید ریاضی هشتم در هر آزمون از ابتدای کتاب دوره خواهد شد؛ یعنی هر آزمون، آزمون قبلی را پوشش می‌دهد.سؤالاتی هم در قسمت تیزهوشان از ریاضی هشتم طرح می‌شود که پاسخ‌گویی به این قسمت اختیاری است.


 معدل من 20 است. اولین بار است که در آزمون‌ها شرکت می‌کنم. آیا می‌توانم مثل مدرسه موفق باشم؟ 

آزمون‌های برنامه‌ای مکمل درس‌های مدرسه است. اگر مطلبی را در مدرسه خوب فرا گرفته‌اید و نسبت به آن تسلط دارید، مطمئناً توانایی پاسخ به سؤالات تستی آن را نیز خواهید داشت. دو مرحله‌ی مهم مطالعاتی یعنی ادراک و تثبیت را در مدرسه با دقت انجام دهید و سه مرحله‌ی باقی‌مانده یعنی تسلط، ارزیابی و جمع‌بندی را از طریق آزمون دادن تکمیل کنید. هدف از شرکت در آزمون‌های برنامه‌ای، تکمیل یادگیری‌ها و تثبیت نقاط قوت است. پس برای رسیدن به این دو مهم، برنامه‌ریزی کنید و از موفقیت‌های کوچکتان انگیزه و انرژی بگیرید و برای رسیدن به موفقیت‌های بزرگ‌تر آماده شوید.


 مرور و تکرار درس‌های سال‌های گذشته در برنامه‌ی تابستان چه فایده‌ای دارد؟ 

حلقه‌های یک زنجیر را در نظر بگیرید؛ به نظرتان اگر حلقه‌ای به درستی سر جای خود قرار نگیرد، زنجیر، استحکام لازم را خواهد داشت؟ این پیوستگی زنجیر است که باعث استحکام آن می‌شود. درس‌های مدرسه نیز مانند حلقه‌های زنجیر، مکمل یکدیگر هستند. فراموشی بخشی از مطالب درسی، امری اجتناب‌ناپذیر است و برای جلوگیری از آن باید مرور مطالب درسی را در بازه‌های زمانی مشخص انجام دهید. تابستان دوران انتقالی است؛ یعنی باید در کنار یادگیری مطالب جدید درسی، مرور مطالب سال قبل را نیز با دقت انجام دهید و کیفیت یادگیری را بالا ببرید.

تابستان امسال، هم درس می‌خوانم و هم استراحت می‌کنم. فقط مادرم می‌گوید خوابم زیاد است! 

شاید خواب شما بیش از اندازه است. این موضوع که مادر شما، هم به درس خواندن و هم به خواب زیاد شما توجه می‌کند و به برنامه‌ی شما اهمیت می‌دهد، اتفاق خوبی است. مشارکت اولیا در امر آموزشی فرزندان بسیار تأثیرگذار است. به شما توصیه می‌کنم از این فرصت استفاده کن و با مادرت در مورد مسائل درسی مشورت کن. برای این‌که زمان درس خواندن و استراحت متعادل و قابل قبولی داشته باشی، ساعت‌های مطالعه‌ات را در دفتر برنامه‌ریزی ثبت کن.

منبع :

Menu