کشف مکانیسم ساعت طبیعی مغز انسان

محققان انگلیسی موفق به کشف اسرار پیچیده ساعت طبیعی موجود در مغز انسان شدند.

کشف مکانیسم ساعت طبیعی مغز انسان

محققان انگلیسی موفق به کشف اسرار پیچیده ساعت طبیعی موجود در مغز انسان شدند.

همه جانداران از مورچه‌ها تا انسان‌ها مجهز به ساعت طبیعی بدن هستند. این ساعت با تنظیم چرخه کار و استراحت بدن با استفاده از عملکرد تشخیص تمایز بین روشنایی و تاریکی به مغز دستور استراحت و فعالیت بدن را ارسال می‌کند.

محققان کالج سلطنتی لندن پس از بررسی بسیار موفق به کشف بخشی از مغز به نام SCN یا همان ساعت طبیعی بدن شدند. هرچند در گذشته وجود ساعت طبیعی بدن به صورت نظریه وجود داشت اما شواهد کافی برای اثبات ساعت بدن وجود نداشت.

پروفسور بیل ویزدن و دکتر نیک فرانک از دپارتمان زیست‌شناسی مولکولی کالج سلطنتی لندن با انجام مطالعات گسترده بر روی موش‌ها، شواهد کافی برای اثبات بخش پردازش فعالیت‌های مربوط به تنظیم متابولیسم بدن در طول شبانه‌روز را پیدا کردند.

محققان پس از بررسی رفتار نورون‌های مغزی موش‌ها در طول ساعات مختلف روز دریافتند که گروهی از نورون‌های بخش خاصی از مغز با ترشح هیستامین فرمان عدم فعالیت بدن هنگام خواب را فعال می‌کنند.

محققان معتقدند که شناخت بهتر محل پردازش و تولید آنزیم‌های طبیعی کنترل بدن در طول شبانه‌روز علاوه بر شناخت بهتر از مغز می‌تواند به ما در درک بهتر فرایند خواب طبیعی و جلوگیری از موارد بی‌خوابی در افراد کمک کند، زیرا خوابیدن کافی نقش بسیار موثری در سلامت جسم و روان انسان دارد.

این مطالعه در نشریه Current Biology منتشر شده است.

منبع :

Menu