آنالیز رنگدانه‌های میراث فرهنگی با تصویربرداری پیشرفته

روش ابداعی محقق ایرانی دانشگاه کیوتوی ژاپن در تصویر برداری دقیق از نقاشی‌های تاریخی و قدیمی با استفاده از روش های تصویربرداری پیشرفته در سمپوزیوم علمی ایران و ژاپن در دانشگاه صنعتی امیرکبیر معرف...

آنالیز رنگدانه‌های میراث فرهنگی با تصویربرداری پیشرفته

روش ابداعی محقق ایرانی دانشگاه کیوتوی ژاپن در تصویر برداری دقیق از نقاشی‌های تاریخی و قدیمی با استفاده از روش های تصویربرداری پیشرفته در سمپوزیوم علمی ایران و ژاپن در دانشگاه صنعتی امیرکبیر معرفی می‌شود.

 دکتر رضا امراللهی، رییس دانشکده فیزیک و انرژی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره برگزاری سمپوزیوم مشترک ایران و ژاپن در زمینه فناوری تصویربرداری پیشرفته و کاربردهای آن که روز شنبه در این دانشگاه گشایش یافت، گفت: در این سمپوزیوم دستاوردهای دکتر اکتسابی از محققان صاحب‌نام ایرانی که در دانشگاه کیوتو ژاپن مشغول به فعالیت است ارائه می‌شود.

امراللهی خاطرنشان کرد: محور مباحث سمپوزیوم، سینکرونیزیشن است که مربوط به حوزه انرژی و برق بوده و دانشجویان دکتری این حوزه در این دوره شرکت دارند.

وی با بیان اینکه دکتر اکتسابی زمان طولانی در ایران نخواهند بود، خاطر نشان کرد: این دوره به صورت فشرده در مدت یک ماه و نیم برگزار خواهد شد.

رییس دانشکده فیزیک و انرژی دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزاری سمپوزیوم ایران و ژاپن را از دیگر برنامه های دکتر اکتسابی عنوان و خاطرنشان کرد: دکتر اکتسابی دو دستاورد مهم را ارائه کرده است و در این سمپوزیوم قرار است این دستاوردها معرفی شوند.

امراللهی تصویر برداری پیشرفته را یکی از دستاوردهای دکتر اکتسابی ذکر کرد و ادامه داد: در این روش با استفاده از روش های تصویربرداری پیشرفته قادر است تا با تصویر برداری از برخی تصاویر تاریخی و قدیمی، تصاویری با دقت بالا را عرضه کند.

وی با تاکید بر اینکه این روش یک سیستم تلفیقی برای ذخیره دایمی و پویا و نمایش دیجیتالی از یک میراث فرهنگی است، اضافه کرد: داده های تصویری ذخیره شده امکان آنالیز و شناسایی رنگدانه های به کار رفته در میراث فرهنگی را فراهم می کند.

امراللهی با اشاره به دستاورد دیگر دکتر اکتسابی اظهار داشت: این محقق ایرانی دانشگاه کیوتو ژاپن با نصب سنسورهایی در مزارع و تصاویر ماهواره ای اقدام به انالیز وضعیت مزارع خواهد کرد.

رئیس دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر باتاکید بر اینکه در این آنالیز مواردی چون میزان دمای خاک، هوا، میزان میکروارگانیزم های موجود در مزارع اندازه گیری می شود، افزود: بر اساس داده‌های به دست آمده از این روش می توان نحوه و میزان آبیاری مزارع، میزان کود مورد نیاز برای مزارع و سایر عوامل را تعیین کرد.

منبع :

Menu