زهرا نعمتی و اصغر حجازیان : تحلیل دروس اختصاصی کنکور انسانی93

صحبت های زهرا نعمتی و اصغر حجازیان را در ادامه بخوانید...

زهرا نعمتی و اصغر حجازیان : تحلیل دروس اختصاصی کنکور انسانی93

برنامه تلويزيوني فرصت برابر

7 تير 93

كارشناسان برنامه: زهرا نعمتي- اصغر حجازيان

تحليل دروس اختصاصي كنكور انساني 93

در كنكور انساني امسال، در اقتصاد تعداد سوال ها كمتر شده بود. در روانشناسي تيپ سوالاتي كه جواب يك كلمه اي داشتند بيشتر شده بودند.

امسال در كل كنكور انساني خوبي داشتيم يكي دو درس چالشي بود ولي كل كنكور انساني در حد انتظار دانش آموزان بود. دانش آموزان نگران نباشند وقتي درسي سخت مي شود براي همه سخت مي شود. از تمامي داوطلبان مي خواهيم كه درصدهاي خودشان را محاسبه كنند و وقتي نتايج كارنامه مشخص شد مقايسه كنند ببينند كه درصدهاي آن ها با درصد هاي محاسبه شده هم خواني دارد يا نه. توصيه ديگر ما به دانش آموزان اين است كه منبع اول دانش آموزان كتاب باشد دوم كتاب و آخر هم كتاب. از كتاب درسي دانش آموزان غافل نشوند.

اقتصاد امسال ساده تر بود. اگر فلسفه سخت بود براي همه سخت بود.

درس رياضي: بودجه بندي كاملا مشابه سال گذشته بود يعني از رياضي 1 در هر دو سال امسال و سال گذشته 5سوال،‌از آمار 3 سوال،‌رياضي 3 دوباره در هر دو سال، 5 سوال و رياضي پايه 7 سوال مطرح شده بود. خوشبختانه درس رياضي امروز غافل گيرانه نبود و اگر دانش آموزان سوالات زرد اختصاصي را كار كرده بودند به راحتي مي توانستند سوال ها را پاسخ دهند. سوالات رياضي انساني امسال از لحاظ سطح دشواري و بودجه بندي مشابه سال گذشته بود. سال گذشته يك سوال نامعادله داشتيم كه امسال آن را هم نداشتيم و به روال سال هاي گذشته برگشت. از مبحث مثلثات و در آمار از مبحث شاخص هاي پراكندگي سوال نداشتيم. در كل سوالات متعادلي در رياضي داشتيم. البته دو سوال 107 و 113 را ممكن است دانش آموزان كمي چالشي ارزيابي كرده باشند.

كنكور بايد فيلتري باشد بين دانش آموزاني كه تلاش بيشتري كرده اند با ديگران و نمي شود كه بعد از كنكور همه راضي بيرون بيايند.

زهرا نعمتي رتبه 9 كنكور 82 در مقايسه كنكور خودش با سال هاي اخير: كلا سوالات كنكور مفهومي تر شده است يعني فيلتر كنكور قوي تر شده است. اما نكته مهم ديگر اين است كه تعداد شركت كننده به طرز چشم گيري كاهش پيدا كرده است در گذشته از 10 نفر فقط يك نفر به دانشگاه راه مي يافت اما اين سال ها براي همه متقاضيان سكويي در دانشگاه وجود دارد.

در درس اقتصاد برخي از دانش آموزان تمركز خودشان را روي مسائل گذاشته بودند اما امسال تعداد مسائل اين درس از 7 به 3 كاهش پيدا كرد. در اين درس تيپ سوالات امسال كمي متفاوت تر شده بود و شايد اين تيپ متفاوت احساس سخت تر شدن را به داوطلبان داده باشد. ولي وقتي سوال هاي با تيپ متفاوت را حل مي كرديد متوجه مي شديد كه سوالات خيلي سختي نبودند و مي توانستيد آن ها را پاسخ دهيد.

در ادبيات اختصاصي،‌در قرابت،‌آرايه و عروض سوالات خيلي خوبي داشتيم كه تيپ آن ها قبلا هم مطرح شده بود. در سوالاتي تقدم و توالي آثار آمده بود. از آرايه كم شده بود. از نقد ادبي كم شده بود. مورد تامل ترين سوالات مربوط به تاريخ ادبيات بود. برخي از داوطلبان در كل سال تحصيلي تاريخ ادبيات را به دلايلي كنار مي گذارند و فقط در يك ماه آخر تلاش به مطالعه آن مي كنند و امسال با اين شيوه سوال ها بين دانش آموزاني كه در اين امر كوتاهي نكردند با ديگران مشخص شد.

در درك مطلب هاي عربي عمومي متن ها ساده ولي سوال ها دشوار بود. در عربي اختصاصي در ترجمه بيشتر به لغت ربط داشت و كمتر به فعل. در بحث انتهايي آن 3 سوال سخت داشتيم. عربي پارسال سوال مفهومي نداشت ولي امسال يك سوال مفهومي داشتيم. عربي عمومي تاكيدي داشت بر عربي 2 و عربي اختصاصي تاكيد بر عربي 3 و پوشش مطالب صورت گرفته بود.

در تاريخ و جغرافيا: تاريخ اول،‌دوم،‌تاريخ شناسي،‌ جغرافيا 1، جغرافيا 2 هر كدام 5 سوال هم در سال گذشته و هم امسال مورد مطرح شده بود يعني بودجه بندي تغيير نكرده بود. البته تاريخ اول هميشه يك تصوير داشت كه امسال اين تصوير نبود. تفاوت در 2 سال گذشته را اگر بخواهيم در نظر بگيريم بايد بگوييم كه بحث تاريخ ايران پررنگ تر شده بود امسال جاي خودش را به مطالب ابتدايي كتاب داده بود. در تاريخ دوم سوالات از اول و آخر كتاب طرح شده بود.

دانش آموزان درس علوم اجتماعي را سخت ارزيابي كرده اند. دليل اين سخت به نظر آمدن اين بود كه سوال ها مصداق هايي از زندگي روزمره و جامعه بودند.

تهيه و تنظيم

ناهيد منجمي

فایل های ضمیمه

زهرا نعمتی و اصغر حجازیان در فرصت برابر 7 تیر 93 بخش اول
زهرا نعمتی و اصغر حجازیان در فرصت برابر 7 تیر 93 بخش دوم
فایل صوتی زهرا نعمتی و اصغر حجازیان در فرصت برابر 7 تیر 93 بخش اول
فایل صوتی زهرا نعمتی و اصغر حجازیان در فرصت برابر 7 تیر 93 بخش دوم
Menu