تحقق داستان های علمی تخیلی با نانوابزار مبتنی بر دی ان ای

محققان با الهام از ساختار یک نوع ویروس، موفق به ساخت نانوابزاری مبتنی بر دی ان ای شدند که می تواند سیستم دفاعی بدن را فعال نگه دارد، این یافته محققان می تواند مسیر تولید نانوربات ها را برای مبار...

تحقق داستان های علمی تخیلی با نانوابزار مبتنی بر دی ان ای

محققان با الهام از ساختار یک نوع ویروس، موفق به ساخت نانوابزاری مبتنی بر دی ان ای شدند که می تواند سیستم دفاعی بدن را فعال نگه دارد، این یافته محققان می تواند مسیر تولید نانوربات ها را برای مبارزه با بیماری هایی نظیر سرطان باز کند.

در فیلم های علمی تخیلی، قهرمان داستان وارد سرزمین دشمن می شود و برای این که شناخته نشود جامه ای ویژه بر تن می کند و خود را شبیه ساکنین سرزمین دشمن نشان می دهد.

به تازگی محققان مؤسسه وایس از دانشگاه هاروارد موفق به ساخت ابزاری شدند که می تواند کاری شبیه به این لباس را انجام دهد.

این گروه در این پروژه از تاکتیک ویژه برخی ویروس ها الهام گرفتند.

محققان معتقداند که می توان از این راهبرد برای تولید نانوروبات هایی استفاده کرد که قادر به شناسایی زودهنگام سلول های سرطانی هستند.

همچنین می توان ابزاری برای از بین بردن سلول های سرطانی تولید کرد. نتایج این تحقیق در نشریه ACS Nano به چاپ رسیده است.

ویلیام شیح از محققان این پروژه می گوید: «ما به تقلید از عملکرد یک نوع ویروس پرداختیم و در نهایت ابزاری ساختیم که می تواند سلول های موردنظر را مورد هدف قرار دهد.

این گروه تحقیقاتی با همین روش، نانوحاملی میکروسکوپی موسوم به پروتوسل ساختند که می تواند به عنوان حسگرزیستی برای شناسایی عوامل بیماری زا در غذا یا تشخیص مواد شیمیایی در آب آشامیدنی مورد استفاده قرار گیرد.

دی ان ای ها واحدهای انتقال دهنده اطلاعات ژنتیکی هستند اما شیح و همکارانش از این ماده برای ساخت نانوابزار استفاده کردند. آنها با استفاده از اوریگامی دی ان ای ساختارهای دو و سه بعدی ایجاد کردند. این پژوهشگران، رشته های دی ان ای را طوری طراحی کردند که بتواند به شکل ویژه ای تا خورده و ساختار از پیش تعیین شده ای را ایجاد کند.

این گروه با این روش ورقه ای ایجاد کردند که ساختاری شبیه ویروس دارد، در قدم اول از این ورقه برای ساخت نانوابزار استفاده کردند.

آنها در حال حاضر روی توسعه این نانوابزار کار می کنند تا بتواند به مانند یک روبات محیط اطراف خود را درک کند و همچنین متناسب با شرایط محیطی پاسخ مناسب دهد. این پاسخ می تواند رهاسازی یک ماده، انجام واکنش شیمیایی یا اعمال نیروی مکانیکی باشد.

چنین نانوروباتی مانند داستان های علمی تخیلی رفتار خواهد کرد، این گروه در سال 2012 نیز نانورباتی ساخته بودند که می توانست سلول های هدف را شناسایی کند.

منبع :

Menu