چه فصلی از سال زیر پای ما است؟

اگر گمان می کنید ، زمانی که روی زمین تابستان است در عمق سه متری زیر زمین هم تابستان است ،اشتباه می کنید چرا که فصول سال در روی زمین و زیر زمین یکی نیستند.

چه فصلی از سال زیر پای ما است؟

اگر گمان می کنید ، زمانی که روی زمین تابستان است در عمق سه متری زیر زمین هم تابستان است ،اشتباه می کنید چرا که فصول سال در روی زمین و زیر زمین یکی نیستند.

یاکوب ایسید ورویچ پرلمان فیزیک دان روسی معتقد است: قابلیت هدایت حرارت زمین فوق العاده کم است در سردترین نقاط روسیه لوله های آبی که در عمق دو متری هستند در شدید ترین سرماها یخ نمی بندند چرا که تغییرات حرارتی که در روی زمین رخ می دهد بسیار کند به زیر زمین سرایت کرده و پس از طی مدت زمان طولانی به اعماق مختلف زمین می رسد .


وی که تاکنون کتاب های زیادی در مورد دانش فیزیک و کاربرد آن در زندگی عادی داشته می گوید: اندازه گیری ها (به عنوان مثال در روسیه) نشان داده است که در عمق سه متر زیر زمین گرمترین لحظه سال 76 روز و سردترین لحظه 108 روز دیرتر از روی زمین فرا می رسد.

نویسنده کتاب سرگرمی های فیزیک می گوید: تغییرات حرارت روی زمین نه فقط کند به زیر زمین سرایت می کند بلکه هر قدر پایینتر برویم این تغییرات ضعیف تر هم می شود و در عمق معینی بکلی از میان می رود و در تمام سال طی قرن های متمادی درجه حرارت در آنجا ثابت و بدون تغییر می ماند .

به گفته وی ، گرما سنجی که صد و پنجاه سال پیش در زیرزمین رصد خانه پاریس در عمق 28 متری قرار داده شد در طی این مدت کوچکترین تغییری نکرده و همیشه همان درجه حرارت 11.7 درجه سانتیگراد را نشان می دهد.

بدین ترتیب در زیر زمینی که روی آن گام بر می داریم هرگز آن فصلی از سال نیست که روز زمین است. وقتی روی زمین زمستان است در عمق سه متری زیر زمین پاییز است و البته نه آن پاییزی که قبلا روی زمین بوده بلکه پاییزی با تقلیل حرارت کمتر و زمانی که در روی زمین تابستان است آثار ضعیف سرماهای زمستان تازه به اعماق زمین می رسد.

وقتی از شرایط زندگی موجودات جاندار زیرزمینی ( مثلا کرمینه ای سوسک طلایی) یا قسمت های زیرزمینی گیاهان صحبت به میان می آید ، باید این نکات را در نظر داشت .

مثلا نباید تعجب کنیم که تکثیر یاخته های ریشه های درختان در نیمه سرد سال صورت بگیرد و فعالیت بافت های زاینده در تمام فصل گرما در زیر زمین خاموش شود درست برعکس آنچه در تنه و یاخته های رو زمینی صورت اتفاق می افتد.

منبع :

Menu