طعم غذا به چه مولفه هایی مرتبط است؟

دانشمندان انگلیسی مدعی‌اند که طعم غذا به مولفه‌های فراوانی مرتبط است. به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، باور عمومی

طعم غذا به چه مولفه هایی مرتبط است؟

دانشمندان انگليسي مدعي‌اند که طعم غذا به مولفه‌هاي فراواني مرتبط است.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، باور عمومي بر اين است که قسمت اعظم حس چشايي از زبان ناشي مي‌شود، اما اين قضيه صحت نداشته و زبان در رابطه با طعم بسيار ابتدايي عمل مي‌کند.

به ادعاي اين محققان، قسمت اعظم تجربه افراد از طعم از سيستم بويايي ناشي مي‌شود. پروفسور باري اسميت از دانشگاه لندن به اين نکته پي برده است که چگونه طعم غذا به صدا، مناظر و همچنين محيط مرتبط است.

طعم يکي از معمايي‌ترين حس‌هاي موجود است، درست به اين دليل که از همکاري بين ديگر حس‌ها ناشي مي‌شود.

 

 

زبان قادر به تعيين طعم شيرين، شور، تلخ، ترش و يومامي (umami) مزه دريافتي از گوشت و همچنين مونو سديم گلوتامات) است.

متخصصان همچنين نوعي طعم جديد را شناسايي کرده‌‌اند که در خون وجود دارد.

اين طعم "جديد" پس از شناسايي گيرنده‌هاي ناشناخته بر روي زبان انسان که به طور گزينشي به يک طعم پاسخ مي‌دهند، کشف شد؛ در نتيجه هم‌اکنون نقشه بهتري از زبان در دسترس است.

به گفته اسميت و همکارش تجربه فرد از طعم يک غذا بستگي به مکان خوردن، موقعيت و حتي بهاي پرداخت‌شده براي آن و همچنين وضعيت سلامت و شاداب يا ناراحت بودن وي دارد.

يک مولفه قطعي براي مزه يک غذا سيستم بويايي فرد است. به گفته اسميت حدود 80 درصد تجربه يک مزه، بويايي است. زبان شايد موتور اصلي طعم نباشد اما حسگرهاي واقع بر روي اين عضو فرايند کلي چشايي را تقويت مي‌کنند.

عصب‌هاي بويايي ما همواره در حال نابودي و جايگزين‌کردن خودشان هستند و اين روند تا هنگام سالمندي طول مي‌کشد. به هنگام بالا رفتن سن اين عصب‌ها اغلب اوقات فرايند جايگزيني را متوقف مي‌کنند، بنابراين افراد سالخورده معمولا از بي‌طعمي غذاها شکايت دارند.

صنعت غذايي علاقه‌مند به درک ماهيت حس چشايي و چگونگي تغيير آن هستند و کشفيات جديد در پيشرفت اين صنعت نقش مهمي را ايفا خواهند کرد.

پرسش (پاسخ را در قسمت نظرات وارد کنيد)

اصلي ترين مولفه در تجربه فرد در تعيين طعم غذا کدام است؟

1) مکان خوردن

2) بهاي پرداخت شده

3)سيستم بويايي

4) زبان

منبع :

Menu