تفاوت انتخاب رشته دانشگاه سراسری و آزاد ارشد

هر ساله بسیاری از داوطلبان به منظور افزایش سطح سواد خویش اقدام به ادامه تحصیل می دهند و این آمار هرساله بین 15 الی 20 درصد افزایش داشته است. نیاز بشر به پیشرفت باعث این تقاضا شده که افرادی که مد...

تفاوت انتخاب رشته دانشگاه سراسری و آزاد ارشد

کنکور سراسری و آزاد فقط یک بار در هر شاخه در سال برگزار می‏شود و صرفاً جنبه­ ی سنجشی دارد که در نهایت هدف آن غربال کردن داوطلبان و رتبه­ بندی آن‏ها جهت پذیرش در دانشگاه‏­ ها است.انتخاب گرایش/شهر در کنکور سراسری و آزاد تفاوت بسیاری زیادی با هم دارند، هم در درس ها و هم ضرایب (بیشتر رشته ها) و هم در پذیرش دانشجو، که باید با مطالعه کامل درباره رشته مورد نظر اقدام به انتخاب رشته و گرایش کرد.

 

ترقیّات روزافزون بشر و سرّ و تکامل صنعت ، بشر را بر آن می دارد که در پی کسب و کمال بکوشد و لازمه ی زندگی امروزه داشتن معلومات خوب و صحیح می باشد .

هر ساله بسیاری از داوطلبان به منظور افزایش سطح سواد خویش اقدام به ادامه تحصیل می دهند و این آمار هرساله بین 15 الی 20 درصد افزایش داشته است. نیاز بشر به پیشرفت باعث این تقاضا شده که افرادی که مدرک لیسانس دارند به منظور ارتقا در شغل و یا اشتغال در شغل مورد نظر و یا ادامه تحصیل و کسب مدارج بالاتر اقدام به شرکت در کنکور کارشناسی ارشد در همه سنین کرده اند.

دیگر زمان اندیشیدن به این که چه کنم و کجا بروم  به پایان رسیده است، اکنون زمان آن است که با برنامه ریزی صحیح و تعهد و پایبندی به برنامه، با تلاش و تمرین قدم در وادی کنکور بگذاریم. آغاز این وادی، برنامه ریزی و تصمیم­ گیری در انتخاب گرایش و هدف­ گذاری برای پیروزی است و قدم  بعدی آن تعهد و پایبندی به برنامه و بکارگیری تمام انرژی برای موفقیت است.

مطالعه باید به گونه ای باشد که فکر کنیم این آخرین فرصت است و دیگر زمانی برای مطالعه این درس نداریم، دقت و تمرکز مهمترین عنصر یادگیری است و در قدم  بعدی باید برای تثبیت اطلاعات در حافظه تلاش کنیم، برای این منظور تکرار دروس مطالعه شده در فاصله های چند روز و چند هفته از اهمیت بسیاری برخوردار است.

دقت کنیم از خلاصه برداری های خودمان استفاده کنیم و برای خلاصه هایمان نمودار یا درخت رسم کنیم تا یادگیریمان بهتر و یادآوری نیز آسان تر باشد. خلاصه ها بهترین کمک ما برای یادآوری مطالب است؛ به ویژه اگر به شکل نمودار باشد. این خلاصه و نمودارها در صرفه جویی در فرصت ها کمک شایانی به ما می کند.

نکته­ای که باید حتماً در برنامه ریزی خود رعایت کنید این است که هر داوطلب بر اساس زماني كه در طي روز مي تواند به مطالعه اختصاص دهد بايد برنامه خود را تنظيم نمايد. مطالعه­ ي داوطلب بايد پيوسته عميق و مستمر و روزانه و باید همراه با فهم و دقيق مطالب صورت پذيرد.

داوطلب گرامی، براي آنكه در مطالعه درسی خود نظمي منطقي داشته باشید می بایست برنامه ريزي درسي انجام دهید .

تفاوت کنکور کارشناسی ارشد سراسری با کنکور کارشناسی ارشد آزاد:

در کنکور سراسری ابتدا داوطلبان رشته مورد نظر خود را انتخاب کرده و بعد از آزمون که معمولاً بهمن ماه برگزار می شود در دو مرحله گزینش می شوند، ابتدا جواب اولیه داوطلبان که طبق سال های گذشته اردیبهشت ماه از سوی سازمان سنجش منتشر می شود، تراز و رتبه داوطلبان مشخص می شود  و داوطلبان در صورت مجاز بودن و کسب امتیاز مورد نیاز ، می تواند انتخاب گرایش/شهر خود را با توجه به تراز بدست آمده و رتبه، انجام دهند و در نهایت در اوایل شهریور ماه هر سال جواب نهایی توسط سازمان سنحش اعلام می شود. در کنکور سراسری داوطلبان موقع ثبت نام فقط رشته مورد نظر خود را انتخاب می کنند (طبق دفترچه شماره 1 سازمان سنجش) و گرایش و شهر خود را با توجه به آزمونی که می دهند و در صورت مجاز شدن می توانند انتخاب کنند. (طبق دفترچه شماره 2 سازمان سنجش) داوطلبان در کنکور سراسری 100 انتخاب دارند و شانس همه ی انتخاب ها باهم برابر می باشد بنابراین داوطلبان باید با توجه به علاقه و شهر مورد نظر ابتدا انتخاب گرایش/شهر کنند که شانس انتخاب های دیگر خود را هدر ندهند.

حال به کنکور دانشگاه آزاد می پردازیم، داوطلبان متقاضی برای ثبت نام در کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد ابتدا دانشگاه/گرایش خود را انتخاب می کنند و طبق انتخاب های خود قبل از برگزاری کنکور شانس خود را امتحان می کنند. داوطلبان متقاضی 10 انتخاب دارند که هر انتخاب می بایست در مجموعه مرتبط با رشته انتخابی خود باشد و بعد از انتخاب دانشگاه /گرایش بعد از برگزاری آزمون در اواسط شهریور ماه جواب نهایی از سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اعلام می شود و داوطلبان در صورت کسب امتیاز لازم در دانشگاه مورد نظر انتخاب شده توسط خودشان، قبول یا رد می شوند.

در چند ساله اخیر قبولی در دانشگاه آزاد کارشناسی ارشد به مراتب از کنکور سراسری راحت تر شده است.

 ارائه شده توسط آقای امیر رضا صامت

 

 

منبع :

Menu