تحلیل ادبیات هنر کنکور 91

تحلیل ادبیات هنر کنکور سراسری 91

تحلیل ادبیات هنر کنکور 91

تحليل سؤالات رشته‌ي هنر كنكورسراسري 91تهيه و تنظيم : ‌مريم شميراني

 

1.       اولين موردی كه در سؤال اول جلب نظر مي‌كند، شكل مطرح كردن سؤال است كه به جاي خواستن مفهوم يا به جاي اين‌‌كه بگويد اين كلمات معني واژه‌هاي كدام گزينه هستند،«مترادف» واژه‌هاي صورت سؤال را مي‌خواهد. نكته‌ي ديگر اين‌كه در سال‌هاي اخير معمولاً سه سؤال اول كه لغت است به ترتيب از سال دوم، سوم و پيش‌دانشگاهي انتخاب مي‌شد ولي در اين سؤال معني واژه‌ي«شباويز» در ميان كلمات«صعوه، چغز، چوك و زغن» خواسته شده كه از كتاب ادبيات پيش‌دانشگاهي برگزيده شده‌اند. هم‌چنين واژه‌ي«سمند» را در واژه‌نامه‌ي كتاب پيش‌دانشگاهي مي‌بينيم. واژه‌ي«منكر» هم در واژه‌نامه‌ي ادبيات دوم و هم در واژه‌نامه‌ي ادبيات پيش‌دانشگاهي وجود دارد. واژه‌ي«كهر» نيز مربوط به سال سوم است.

 

2.      به طور معمول، در كنكور سال‌هاي اخير واژگان معمولاً از واژه‌نامه‌ها انتخاب مي‌‌شدند ولي لغات اين سؤال از كلمات دشوار متون ادبيات سال سوم برگزيده شده‌اند، به جز واژه‌ي«اهمال» كه ستاره‌دار است و در واژه‌نامه آمده است.

3.     واژه‌هاي سؤال سوم همگي از واژه‌نامه‌ي ادبيات پيش‌دانشگاهي گزينش شده‌اند.

 

4.     با آن‌كه مرسوم است در كنكور زير كلماتي مثل«ندارد»،«نادرست»،«نيست»،«به‌جز» و خط كشيده‌شود، در اين سؤال زير واژه‌ي«ندارد» خط كشيده نشده است.  اين سؤال به دليل فراواني واژه‌هايي كه اهميت املايي دارند، قابل توجه است. اين واژگان عبارت‌اند از: گزارد حق، تقرير، مطاوعات، حميت، الم، غالب، مستولي، اتباع، مذموم، مرضي، غدر، شعوذه، تقاص.

5.     در اين سؤال نيز زير واژه‌‌ي«نادرست» خط نكشيده است. غلط‌هاي املايي را به صورت گروه كلمه برگزيده و واژه‌هاي انتخابي بيشتر از متون پيش دانشگاهي برگزيده شده‌اند.

6.      به هنگام ديدن اين سؤال شايد كساني كه تاريخ ادبيات را فقط منحصر كرده‌اند به خواندن نام آثارشان، آه سردي از دل بركشيده باشند. سؤال از درآمد ادبيات پايداري سال دوم است.

 

7.     در اين سؤال آثار و افراد از كتاب سال سوم انتخاب شده است با اين نكته كه به جاي كشف‌المحجوب كه اثر علي‌بن عثمان هجويري است و در دوره‌ي پيش‌دانشگاهي معرفي شده، نام كتاب كشف‌الاسرار آمده است كه به دليل شباهت ظاهري كه در اسم دارند، شك‌برانگيز است.

 

8.     سؤال ظريف و دقيقي است؛ ضمن اين‌كه اين‌جا زير«نادرست» خط كشيده شده در اين سؤال علاوه بر آثار افراد به نكات ديگري كه در بخش تاريخ ادبيات آمده، توجه شده است. همه‌ي گزينه‌ها از كتاب پيش‌دانشگاهي انتخاب شده‌اند. از اين جا به بعد وارد سؤالات زبان فارسي مي‌شويم. برخلاف كنكور سال 90 كه پس از سؤالات تاريخ ادبيات، آرايه هاي ادبي آمده بود.

9.      انتظار مي‌رفت كه در مبحث زبان فارسي غير از سؤالات معمول هر ساله، به مبحث ديگري هم توجه بشود. در اين سؤال موضوع تغيير معنا در افعال مطرح شده است.

10.   اين سؤال نسبت به سال قبل كه تركيب‌هاي وصفي و اضافي را خواسته بود، سؤال ساده‌تري است و پاسخ‌گويي به آن آسان‌تر ولي مثل هميشه خواهان دقّت و تسلّط فراوان است.

 

11.   اجزاي اصلي جمله، از سؤالاتي است كه در چند سال اخير مورد توجه بوده است و اين بار هم مطرح شده است. شايد مهم‌ترين نكته‌ي اين سؤال در بخش افعال و تشخيص ساده و مركب بودن يا اسنادي و غيراسنادي بودن آن‌هاست. چنان‌‌كه در گزينه‌ي«2»،«ترجيح مي‌داد» فعل مركب و در گزينه‌ي 3،«تلقي مي‌كرد» فعل اسنادي است.

 

12. در دو سال گذشته (89 و 90) طراح محترم عبارتي را مي‌داد و تعداد تكواژ و واژه‌ها را مي‌خواست، اما امسال همانند سال 88 از بين چهار گزينه، آن‌را كه تعداد بيشتري تكواژ دارد، مطالبه كرده است.  منتها با عبارت‌هايي كوتاه‌تر از گزينه‌هاي سؤال سال 88.

 

13. مبحث وابسته‌هاي وابسته، سال گذشته هم مورد توجه طراح بوده است، ولي امسال به شكل‌ كامل‌تري آمده، زيرا همه انواع وابسته‌هاي وابسته در گروه‌هاي اسمي اين سؤال ديده مي‌شود.   از اين پس سؤالات آرايه چيده شده است.

 

14. اين تيپ سؤال آرايه در سال‌هاي گذشته نيز در كنكورها مطرح شده است.

 

15. شكل سؤال تازه نيست، اما نكات خاصي در آن وجود دارد. در گزينه‌ي«1»:‌ اين كه خاك به غبار دل آسمان تشبيه شود و در گزينه‌ي«3»:‌اين‌كه ظاهراً طراح تشبيه را بين تنبور و طفل در نظر گرفته، در حالي كه اين طفل مي‌تواند استعاره از تنبور باشد.

 

16. اين سؤال هم با تيپ تكراري آمده است.  از اين جا به بعد سؤالات مفهوم و درك مطلب و قرابت معنايي چيده شده است؛ با همان اشكال آشنا كه در چند سال اخير كنكور وجود دارد.

 

 

 

 

 

             از اين 9 سؤال مفهوم، به ترتيب از سال دوم، سوم و پيش‌دانشگاهي مفاهيم و ابياتي انتخاب شده است و سعي شده در تعداد سؤالات مربوط به هر پايه، مساوات برقرار شود.

       17، 18 و 19 از ادبيات سال دوم.

       20 و 21 از ادبيات سال سوم

      22 مشتركاً سوم و پيش دانشگاهي

      23، 24 و 25 از ادبيات پيش دانشگاهي

 

Menu