اندازه‌گیری دقیق فعالیت‌ مغز در پردازش‌های عددی با روش نوین

محققان دانشگاه استنفورد با کمک روش ECoG قادر به تعیین زمان خواندن، صحبت کردن یا فکر کردن یک فرد در خصوص مقادیر و اندازه‌ها شدند.

اندازه‌گیری دقیق فعالیت‌ مغز در پردازش‌های عددی با روش نوین

دانشمندان در حال حاضر قادر به بررسی فعالیت مغز برای تعیین فکر کردن فرد در خصوص مسائل مربوط به اعداد و کمیت‌ها هستند و مطالعه جدید توسط محققان دانشگاه استنفورد یک گام رو به جلو در این حوزه محسوب می‌شود.

این ذهن‌خوانی از نوع روش خواندن افکار که در فیلم‌های علمی- تخیلی نشان داده می‌شود، محسوب نمی‌شود.

در این مطالعه سه داوطلب مبتلا به درجات مختلف بیماری صرع که بخشی از جمجمه آنها با هدف قرار دادن مستقیم الکترودها بر روی مغز برداشته شده بود، مورد بررسی قرار گرفتند.

این تکنیک که الکتروکوتیکوگرافی یا ECoG نامیده می‌شود، اندازه‌گیری بسیار دقیق فعالیت مغزی که با روش‌های دیگر مانند EEG قابل انجام نیست را تسهیل می‌کند.

از روش ECoG پیش از جراحی برای شناسایی محل دقیق تشنج استفاده می شود؛ اما محققان دانشگاه استنفورد از این روش برای بررسی منطقه‌ای از مغز موسوم به intraparietal sulcus استفاده کردند که نحوه تعامل نورون‌های درون مغز انسان را در یک محیط واقعی فراهم کرد.

منطقه IPS مغز کلید پردازش عددی محسوب می‌شود؛ با کمک روش ECoG محققان موفق به بررسی فعالیت مغزی داوطلبان در اتاق های بیمارستان شدند.

برای شروع، محققان فعالیت مغزی داوطلبان را با پرسش سوالات خاص با کمک رایانه مورد بررسی قرار دادند؛ بطور مثال بیمار باید انتخاب می کرد که آیا یک رابطه ریاضی ساده مانند 5=2+2 صحیح است؟

فعالیت مغز در بخش IPS طی این سوالات با رشد مواجه بود و در زمان پرسش‌های غیر عددی هیچ تغییری مشاهده نمی‌شد.

پس از این مرحله علاوه بر ادامه نظارت بر فعالیت مغزی، تمامی فعالیت های بیمار در داخل اتاق از جمله صحبت با پرستاران، خانواده و دوستان، تماشا کردن تلویزیون و خواندن کتاب با کمک دوربین ویدئویی ضبط شدند.

هنگام بررسی تصاویر ویدئویی در کنار بازخوانی نوار فعالیت مغزی، محققان دریافتند که فعالیت مغزی در طیف گسترده‌ای از شرایط مربوط به مقادیر و اعداد با افزایش روبه‌رو می‌شود.

این شرایط شامل شناسایی بصری اعداد، تعیین دامنه زمانی یا شمارش اشیاء یا افراد است؛ مثلا زمانی که بیمار با کلماتی مانند گروهی از مردم، هر یک ساعت، در هر ساعت یا شب اول مواجه می‌شود.

نتایج این مطالعه در مجله Nature منتشر شده است.