شناسایی گونه جدیدی از خزندگان در پارک ملی نای بند

گونه جدیدی از خزندگان متعلق به خانواده جکوها ، در پارک ملی دریایی نای بند شناسایی شد و به ثبت جهانی رسید.

شناسایی گونه جدیدی از خزندگان در پارک ملی نای بند
گونه جدیدی از خزندگان متعلق به خانواده جکوها ، در پارک ملی دریایی نای بند شناسایی شد و به ثبت جهانی رسید.
سید اصغر مطهری مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر دراین مورد گفت: در سال ۲۰۰۱ نیز دو گونه خزنده دیگر از این خانواده در پارک ملی نای بند شناسایی و ثبت شد که به افتخار نام کشورمان یکی به نام جکوی ایرانی و دیگری به افتخار دانشمند ایرانی دکتر بهرام کیابی اکولوژیست ایرانی ، ‌جکوی کیابی نامگذاری و در نهایت جکوی کشف شده جدید به نام پارک ملی نای بند نامگذاری شده است.

وی افزود: این گونه با نام علمی ثبت شده spTropiocolotes naybandensis در خلال شناسایی و جست وجوی خزندگان این پارک نمونه گیری شد که این نمونه با گونه های شناخته شده قبل مطابقت نداشت از این رو برای بررسی بیشتر به آزمایشگاه منتقل و پس از انجام بررسی های طولانی در خارج از کشور به عنوان یک گونه جدید تایید و ثبت شد و نتیجه این تحقیق در یکی از مجلات معتبر بین المللی به چاپ رسید.

جکو از گونه مارمولک های کوچک است که بیشتر در مناطق گرم و استوایی سراسر دنیا زندگی می کنند. تاکنون بیش از ۲۰۰۰ گونه متفاوت از جکو در جهان یافت شده است و این باور وجود دارد که گونه های بیشتری نیز برای کشف شدن وجود دارد. جکوها بسیار گوناگون هستند و رنگ های متفاوتی دارند.

جکوها از نظر محیط زندگی بسیار متفاوت هستند و در جاهایی مانند صخره های صحرایی، کوه ها، جنگل ها، جنگل های بارانی، علفزار ها و حتی مناطق شهری نیز جکو یافت می شود.

جکو طولی بین چند سانتی متر تا بیش از ۵۰ سانتی متر دارد. بزرگترین گونه جکو، جکو دلکورت است که اکنون گمان می رود منقرض شده است.این حیوان در نیوزلند مشاهده شده و طول آن حدود ۶۰ سانتی متر بوده است .

جکوها خزندگانی گوشت خوار هستند. آنها بیشتر حشرات و کرم ها را می خورند ولی بعضی از گونه های بزرگ تر جکوها پرنده های کوچک، خزندگان و حتی پستاندارانی مانند موش ها را نیز می خورند.

منبع :

Menu