معرفی رشته مهندسی شیمی

بسیاری از دانش‌آموزان رشته‌ی ریاضی که به درس شیمی علاقه‌مندند، به دنبال انتخاب رشته‌ی مهندسی شیمی هستند؛ در حالی که نام این رشته اگرچه با شیمی همراه است

معرفی رشته مهندسی شیمی

رشته‌ي مهندسي شيمي، يکي از رشته‌هايي است که در زيرگروه دوم کنکور سراسري رشته‌ي رياضي قراردارد. به دليل شناخت محدود و ناقص از رشته‌هاي دانشگاهي بسياري از دانش‌آموزانرشته‌ي رياضي که به درس شيمي علاقه‌مندند، به دنبال انتخاب رشته‌ي مهندسي شيميهستند؛ در حالي که نام اين رشته اگرچه با شيمي همراه است اما تعداد واحد درسيمرتبط با درس شيمي در اين رشته کم است. يک شرط اصلي براي موفقيت در رشته‌ي مهندسيشيمي، داشتن پايه‌ي رياضي قوي است؛ اگر درس رياضي و مباحث حل معادله و محاسبات، جزنقاط قوت پايدار شما باشد، از انتخاب اين رشته راضي و خشنود خواهيد بود.

گرايش‌هاي مهندسي شيمي

به طور کلي درمقطع کارشناسي، در دانشگاه‌هاي تهران، دانش‌آموزان پذيرفته‌شده، رشته‌ي مهندسيشيمي- بدون گرايش را انتخاب مي‌کنند و پس از گذراندن دو سال از تحصيلات دانشگاهيخود، گرايش مد نظر خود را با توجه به سابقه‌‌ي تحصيلي خود تعيين مي‌کنند. در برخياز ديگر دانشگا‌‌ه‌ها نيز از ابتداي کار، رشته‌ي مهندسي شيمي با گرايش‌هاي خاصمعرفي مي‌شود؛ اما بايد دقت داشته باشيد که انتخاب گرايش در مقطع کارشناسي اولويتاصلي و کليدي نيست و بيش‌ترِ درس‌هاي بين گرايش‌هاي مختلف يکسان است. براي مثال درصورتي که گرايش صنايع غذايي را قبول مي‌شويد در حالي که مطلوب شما صنايع پتروشيميبوده است، نگران نباشيد!

از جمله گرايش‌هاي مهندسي شيمي عبارت است از:

§       گرايش صنايع پتروشيمي

§       صنايع نفت و گاز

§       صنايع غذايي

§       بيوتکنولوژي

§       نانوتکنولوژي

§       مهندسي فرايند

و...

درس‌هاي اصلي

اساس و پايه‌ي رشته‌يمهندسي شيمي، درس 4 واحدي موازنه‌ي انرژي و مواد است که اگر آن را به خوبي يادبگيريد، بي‌شک روزهاي خوبي خواهيد داشت. اين درس اگرچه مهم و کليدي است، اساس وپايه‌ي آن محاسبات ساده‌ي رياضي است که با تمرين زياد در اين درس موفق مي‌شويد.اگر قصد ادامه‌ي تحصيل و صاحب‌نظر شدن در اين رشته را داريد بايد مقوله‌ي پديده‌هايانتقال را به خوبي ياد بگيريد. پديده‌هاي انتقال شامل سه بخش اصلي انتقال مومنتوم(سيالات)، انتقال حرارت و انتقال جرم (انتقال جرم و عمليات واحد) است. مزيت اصلياين رشته اين است که بسياري از درس‌ها را هم به صورت تئوري و هم عملي (آزمايشگاهي)ياد مي‌گيريد. براي مثال يادگيري هم‌زمان درس سيالات در کلاس درس و آزمايشگاه  يکي از ماندگارترين خاطرات تحصيلي شما خواهد شد.

چندتا از 10تا در رشته‌ي مهندسي شيمي دانشگاه صنعتياميرکبير

دانشگاه صنعتياميرکبير در رشته‌ي مهندسي قطب محسوب مي‌شود و اساتيد و هيئت‌علمي آن جزء مهم‌‌ترينمزيت اين دانشکده است. براي آشنايي با هيئت‌علمي اين دانشکده و زمينه‌هاي کاري آن‌هابه سايت Chemeng.aut.ac.ir مراجعه کنيد.

درس

ادبيات فارسي

زبان عربي

معارف اسلامي

زبان خارجي

رياضيات

فيزيک

شيمي

چندتا از 10تا

7

6

7

5

4

5

6

 

ادامه‌ي تحصيل وآينده‌ي شغلي

يکي از مزايايرشته‌ي مهندسي شيمي اين است که گرايش‌هاي آن در مقطع کارشناسي ارشد، بسيار متنوع وگسترده است؛ به طوري که حتي علم نوين نانوتکنولوژي را نيز دربرمي‌گيرد و امکانادامه‌ي تحصيل تا دکترا در اين رشته وجود دارد.

پس از فارغ‌التحصيليدر رشته‌ي مهندسي شيمي، امکان اشتغال در کارخانه‌هاي توليدي (به عنوان مهندستوليد) و شرکت‌هاي مشاور (به عنوان مهندس مشاور) وجود دارد. يکي از مهم‌ترين مزيت‌هايمهندس شيمي اين است که به طور هم‌زمان مهارت مهندس مکانيک و مهندس شيمي را آموختهاست و حتي مي‌تواند تمام طرح‌هاي خود را از نظر اقتصادي و بازدهي امکان‌سنجي کند.به عبارتي يک مهندس شيمي موفق هم‌زمان مي‌تواند مهندس صنايع و مکانيک خوبي باشد.

Menu