رشته‌ی میکروبیولوژی از نگاه سارا حجتی (دانشجوی دانشگاه تهران)

میکروبیولوژی راهگشای پیشرفت پزشکی است و گسترش این علم توانسته بیماری‌های لاعلاج و مرگبار را شناسایی و درمان کند. در تمام دنیا مردم چشم‌انتظار یافتن راهی از طریق این علم برای نجات انسان از چنگال ...

رشته‌ی میکروبیولوژی از نگاه سارا حجتی (دانشجوی دانشگاه تهران)


برای مشاهده فیلم معرفی رشته میکروبیولوژی کلیک کنید 


سارا حجتي، رتبه‌ي 1200 منطقه‌ي 2 در کنکور سال90 و دانشجوي رشته‌ي ميکروبيولوژي دانشگاه تهران

 

چرا اين رشته را انتخاب کرديد؟ دليل علاقه‌ي خود و ويژگي‌هايي را که در وجود شما بوده و باعث به وجود آمدن اين علاقه شده است توضيح دهيد.

ميکروبيولوژي راهگشاي پيشرفت پزشکي است و گسترش اين علم توانسته بيماري‌هاي لاعلاج و مرگبار را شناسايي و درمان کند. در تمام دنيا مردم چشم‌انتظار يافتن راهي از طريق اين علم براي نجات انسان از چنگال بيماري‌هاي عفوني جديد‌‌ هستند.

در مجموع آيا از انتخاب خود راضي هستيد؟

از آن‌جا که اين رشته به بقا و ادامه‌ي زندگي بشر ياري مي‌رساند و يک رشته‌ي تحقيقاتي است، به آن علاقه‌مندم.

ويژگي‌هاي اين رشته و گرايشات آن را توضيح دهيد. شما کدام گرايش را انتخاب کرده يا خواهيد کرد و چرا؟

الف) گرايش پزشکي، ب) ميکروبيولوژي غذايي، ج) ميکروبيولوژي صنعتي

فرصت‌هاي شغلي رشته‌ي شما چيست؟ تا چه مرحله‌اي امکان ادامه‌ي تحصيل در اين رشته وجود دارد؟

عمده‌ي کار دانشجويان ميکروبيولوژي مربوط به آزمايشگاه‌هاست اما متأسفانه واحدهاي عملي به نسبت نياز اين رشته کم‌تر تدريس مي‌شوند و اين باعث شده آمادگي لازم براي ورود به بازار کار را نداشته باشند. کارشناسان‌ ميکروبيولوژي‌ در پژوهشگاه‌ نفت‌ براي‌ تحقيق‌ بر روي‌ ميکروب‌هاي‌ نفت‌خوار يا گوگردزدايي‌، در بخش‌ صنايع‌ غذايي‌ در کارخانه‌هاي‌ کنسروسازي‌ و کمپوت‌‌سازي‌ و در صنايع‌ بهداشتي‌ مشغول‌ به‌ کار هستند. تهيه‌ي‌ لوازم‌ آزمايشگاهي‌ مورد نياز در اين‌ گرايش‌ يکي‌ از شغل‌هايي‌ است‌ که‌ بعضي‌ جذب‌ آن‌ مي‌شوند. مؤسسه‌ي‌ استاندارد يا آزمايشگاه‌هاي‌ کارخانجات‌ تهيه‌ي‌ مواد بهداشتي‌ و غذايي‌ براي‌ تشخيص‌ کيفيت‌ و سلامت‌ اين‌ مواد از نظر عدم‌ آلودگي‌ ميکروبي‌، مراکز تهيه‌ي‌ مواد دارويي‌ مانند تهيه‌ي‌ آنتي‌‌بيوتيک‌ها و بالاخره‌ کارخانجات‌ تهيه‌ي‌ اسيدها مانند اسيد بوتريک‌ و اسيد استيک‌ و حلال‌ها مانند الکل‌ و استون‌ و مراکز تهيه‌ي‌ واکسن‌ مانند مؤسسه‌ي‌ رازي‌ و انستيتو پاستور ايران‌ نيز مي‌توانند مراکز جذب‌ فارغ‌التحصيلان‌ اين‌ رشته باشند.

چه درس‌هايي در اين رشته از اهميت برخوردار هستند و ضرورت دارد دانش‌آموز زمينه‌ي آموزشي خوبي در آن درس داشته باشد؟

دانش‌آموزان با کسب امتياز و درصد بالا در درس زيست‌شناسي مي‌توانند بليت ورود به دانشگاه را به دست آورند. پس از ورود به دانشگاه، دانشجويي مي‌تواند مراحل کسب علم در اين رشته را با موفقيت پشت سر گذارد که حافظه‌اي قوي و تمرکز زياد براي ثبت حجم فراوان مطالب تئوري داشته ‌باشد.

Menu