رشته‌ی پرستاری از نگاه پروین رضایی (کارشناس)

ارزش پرستار خوب هم‌تراز یک پزشک خوب است. کار یک پزشک خوب وقتی به حد مطلوب می‌رسد که یک پرستار خوب و ورزیده مسئولیت بیمار او را بر عهده داشته باشد.

رشته‌ی پرستاری از نگاه پروین رضایی (کارشناس)


برای مشاهده فیلم معرفی رشته پرستاری کلیک کنید 


پروين رضايي، رتبه‌ي 6000 کنکور در سال 77 و کارشناس پرستاري از دانشگاه مشهد

 

چرا اين رشته را انتخاب کرديد؟ دليل علاقه‌ي خود و ويژگي‌هايي را که در وجود شما بوده و باعث به وجود آمدن اين علاقه شده است توضيح دهيد.

ارزش پرستار خوب هم‌تراز يک پزشک خوب است. کار يک پزشک خوب وقتي به ‌حد مطلوب مي‌رسد که يک پرستار خوب و ورزيده مسئوليت بيمار او را بر عهده داشته باشد.

از انتخاب خود راضي هستيد؟

با توجه به نيازهاي جامعه به پرستار و ديدگاه مثبت در خصوص پرستار و موقعيت او در جامعه به خصوص در چند سال اخير، از انتخاب خودم کاملاً راضي‌ام.

ويژگي‌هاي اين رشته و گرايشات آن را توضيح دهيد. شما کدام گرايش را انتخاب کرده يا خواهيد کرد و چرا؟

الف) داخلي جراحي- ب) اطفال- ج) مديريت- د) بهداشت- ه) روان پرستاري- ن) پرستاري ويژه- و) اپيدميولوژي- ز) آناتومي- ح) فيزيولوژي- ط) بافت‌شناسي

فرصت‌هاي شغلي رشته‌ي شما چيست؟ تا چه مرحله‌اي امکان ادامه‌ي تحصيل در اين رشته وجود دارد؟

محل استخدام مي‌تواند بيمارستان‌ها، کلينيک‌ها و پاراکلينيک‌هاي دولتي و خصوصي، ادارات، سازمان‌ها و به عنوان مربي در دانشکده‌ها و ... باشد. اين شغل در اکثر مراکز درماني دولتي و خصوصي و غيره به صورت شيفت در گردش (صبح، عصر و شب) يا شيفت ثابت است. شرايط محيط کار آن بستگي به نوع مسئوليت و بخش‌هاي بيمارستان و مراکز درماني که پرستار در آن مشغول است دارد؛ مثلاً پرستاري که در بخش اورژانس و يا پايگاه اورژانس بيمارستان کار مي‌کند با پرستاري که در بخش اطفال بيمارستان يا بخش داخلي و جراحي يا ICU و CCU يا اتاق عمل کار مي‌کند از نظر شرايط محيط کار متفاوت است. پرستار مي‌تواند در بيمارستان بر اساس سطح تحصيلات (کارشناسي، کارشناسي ارشد) و سابقه‌ي کار در پست‌هاي پرستار شيفت، سرپرستار، سوپروايزر باليني، سوپروايزر کنترل عفونت، سوپروايزر آموزشي و رياست پرستاري بيمارستان مشغول به کار شود.

افراد پس از اخذ ديپلم متوسطه و قبولي در آزمون سراسري گروه علوم تجربي مي‌توانند در اين رشته به تحصيل بپردازند و سپس در مقاطع کارشناسي ارشد و دکترا نيز ادامه‌ي تحصيل دهند.

توانمندي‌هاي لازم براي موفقيت در اين رشته‌ي دانشگاهي چيست؟

پرستار بايد از سلامت کامل جسمي و ذهني و روحي برخوردار باشد و فردي دقيق، علاقه‌مند و صبور باشد و کنترل کافي روي احساسات شخصي خود داشته باشد.

Menu