مهندسی کشاورزی از نگاه حبیبه جهانبخش (کارشناس ارشد)

در تمام گرایش‌ها‌ی این رشته فرصت ادامه‌ی تحصیل تا مقطع دکتری در هر دو دانشگاه آزاد و دولتی در ایران وجود دارد و دانشجویان پس از قبولی در آزمون مقطع دکتری، مدرک دکترای تخصصی در گرایش خود را دریاف...

مهندسی کشاورزی از نگاه حبیبه جهانبخش (کارشناس ارشد)


برای مشاهده معرفی رشته مهندسی کشاورزی کلیک کنید


حبيبه جهانبخش، فارغ‌التحصيل کارشناسي ارشد رشته‌ي مهندسي کشاورزي (فيزيولوژي گياهان زراعي- زراعت) از دانشگاه تربيت مدرس تهران و مدرس دانشگاه آزاد، رتبه‌ي 86 کنکور سال 87

من دانش‌آموز رشته‌ي رياضي مدرسه‌ي تيزهوشان بودم، اما به دليل علاقه‌ي بسيار زياد به زيست‌شناسي و خصوصاً زيست‌شناسي گياهي در کنکور گروه تجربي شرکت کردم.

با توجه به اطلاعات تقريبي که در خصوص رشته‌ها به دست آورده بودم، بر مبناي علاقه‌ام به طبيعت، محيط زيست و گياهان، مهندسي کشاورزي را انتخاب کردم.

بعد از ورود به دانشگاه دريافتم مشابه اکثر رشته‌هاي دانشگاهي تصور من به عنوان دانش‌آموز، متفاوت از چيزي بود که در دوران دانشجويي داشتم. رشته‌ي مهندسي کشاورزي از دو گروه رياضي و تجربي دانشجو جذب مي‌کند و در گروه تجربي از مهم‌ترين رشته‌ها مي‌توان به گياه‌پزشکي و زراعت و اصلاح نباتات اشاره کرد. البته تصور اشتباهي در مورد گياه‌پزشکي وجود دارد. دانش‌آموزان فکر مي‌کنند گياه‌پزشکي، علم درمان از طريق گياهان است! در حالي که گياه‌پزشکي علم درمان خود گياه است!

در رشته‌ي کشاورزي بحث ارتباط با طبيعت وجود دارد اما نه به آن شکلي که دانش‌آموزان تصور مي‌کنند. واحدهاي عملي اين رشته بسيار کم‌تر از واحدهاي تئوري آن است و اگر کسي بخواهد بعد از پايان تحصيلات در کارهاي عملي مرتبط با کشاورزي، نظير مزرعه‌داري، دامپروري، احداث گلخانه و پرورش گل‌ها و گياهان زينتي فعاليت کند قطعاً بايد دوره‌هاي آموزشي مرتبط را خارج از دانشگاه گذرانده باشد.

در تمام گرايش‌ها‌ي اين رشته فرصت ادامه‌ي تحصيل تا مقطع دکتري در هر دو دانشگاه آزاد و دولتي در ايران وجود دارد و دانشجويان پس از قبولي در آزمون مقطع دکتري، مدرک دکتراي تخصصي در گرايش خود را دريافت خواهند کرد.

در اين رشته همان‌طور که گفته شد با گذراندن دوره‌هاي آموزشي و عملي مرتبط مي‌توان دست به فعاليت‌هاي توليدي (اعم از گلخانه، پرورش قارچ، ماهي، طيور، مزارع زراعي و تحقيقاتي و...) زد.

از سوي ديگر در پژوهشکده‌هاي زراعي و اصلاحي گياهان به عنوان محقق مي‌‌توان مشغول فعاليت‌هاي پژوهشي و تحقيقاتي شد. دانشجويان براي ادامه‌ي تحصيل در مقاطع بالاتر مي‌توانند به عنوان استاد دانشگاه مشغول به کار شوند.

با توجه به زمينه‌هاي بسيار مساعد کارآفريني در اين رشته، با داشتن سرمايه‌اي در حد متوسط يا بيش‌تر (از سوي کارفرما و وام کشاورزي از بانک‌ها) مي‌توان ابداعات و ابتکارات جالبي داشت. اگر کسي به فکر استخدام در مشاغل دولتي با مدرک اين رشته باشد نهايتاً راه به جايي نخواهد برد!

با توجه به اين‌که زمينه‌ي اصلي مطالعاتي در اين رشته زيست‌شناسي گياهي است، به دانش‌آموزاني که علاقه‌ي چنداني به زيست گياهي ندارند (با توجه به سختي‌هاي اين درس) تحصيل در اين رشته را توصيه نمي‌کنم.

اين رشته در کنار همه‌ي زيبايي‌هايش، درس‌هاي عملي و عمليات‌هاي صحرايي و زراعي نيز دارد. کساني که روحيه‌ي انجام فعاليت‌هايي از اين دست و اغلب سخت (خصوصاً در مقطع ارشد و دکتري) را ندارند، اين رشته گزينه‌ي مناسبي براي‌شان براي تحصيل در دانشگاه نخواهد بود.

Menu