مهندسی برق از نگاه علی جهانگیری (رتبه‌ی 8 کنکور)

شاید ابتدا به نظر برسد که چون همه‌ی رتبه‌های برتر به این رشته گرایش پیدا می‌کنند، من هم به این دلیل به این رشته آمدم؛ ولی این‌طور نیست. من تابستان بعد از کنکور چند بار به دانشگاه شریف رفتم و در ...

مهندسی برق از نگاه علی جهانگیری (رتبه‌ی 8 کنکور)


برای مشاهده معرفی فیلم مهندسی برق کلیک کنید



علي جهانگيري ، رتبه‌ي 8 منطقه‌ي دو و رتبه‌ي 15 کشوري کنکور رياضي سال 91 و دانشجوي رشته‌ي مهندسي برق دانشگاه صنعتي شريف


1- چرا اين رشته را انتخاب کرديد؟ دليل علاقه‌ي خود و ويژگي‌هايي را که در شما بوده و باعث به وجود آمدن اين علاقه شده توضيح دهيد.

شايد ابتدا به نظر برسد که چون همه‌ي رتبه‌هاي برتر به اين رشته گرايش پيدا مي‌کنند، من هم به اين دليل به اين رشته آمدم؛ ولي اين‌طور نيست. من تابستان بعد از کنکور چند بار به دانشگاه شريف رفتم و در همايش انتخاب رشته‌ي دانشگاه شريف هم شرکت کردم. با توجه به صحبت‌هايي که با بچه‌هاي سال بالايي داشتم متوجه شدم که علايقي که دارم با اين رشته هم‌خواني دارد و اين رشته را انتخاب کردم.


2- آيا تصورتان از اين رشته قبل از دانشگاه، با شناختي که در اين چند سال تحصيل از آن به ‌دست آورده‌ايد، يکسان است؟

من فقط يک سال است که در اين رشته تحصيل مي‌کنم، ولي در همين يک سال، خيلي برايم جالب بود که اين رشته تقريباً همان چيزي است که سال بالايي‌ها از آن تعريف مي‌کردند. من نگاه متفاوتي از حقيقت نسبت به اين رشته داشتم که البته با راهنمايي ديگران، نگاهم کمي درست شد و با يک سال تحصيل در اين رشته، ديدگاهم کامل‌تر شد.


3- در مجموع آيا از انتخاب خود راضي هستيد؟

فعلاً راضي هستم.


4- ويژگي‌هاي اين رشته و گرايشات آن را توضيح دهيد. شما کدام گرايش را انتخاب کرده يا خواهيد کرد و چرا؟

اين رشته گرايش‌هاي مختلفي مثل برق قدرت، برق کنترل، مخابرات، مهندسي پزشکي، الکترونيک و ... دارد. هر کدام از اين گرايش‌ها ويژگي مخصوص به خود دارند. به عنوان مثال، گرايش قدرت، گرايشي است که معمولاً دانشجوها بيش‌تر به آن علاقه دارند. آن‌ها به مباحث ملموس و عيني بيش‌تر گرايش دارند تا موضوعات انتزاعي. يا مثلاً گرايش مخابرات، بيش‌تر با برنامه‌نويسي و کدزني و محاسبات و ... سر و کار دارد به نوعي جزء موضوعات انتزاعي است.


5- فرصت‌هاي شغلي رشته‌ي شما چيست؟ تا چه مرحله‌اي امکان ادامه‌ي تحصيل در اين رشته وجود دارد؟

اين رشته تا مقطع دکترا در دانشگاه شريف ارائه مي‌شود. فرصت‌هاي شغلي هم متناسب با گرايش وجود دارد. مثلاً گرايش مخابرات، در شرکت‌هاي ارتباطي و شبکه‌اي، هم‌چنين در سازمان‌هاي دولتي از جمله مخابرات و ... داراي فرصت‌هاي شغلي است. هم‌چنين با توجه به نياز امروز کشور ما به ايجاد شبکه‌ي فيبر نوري، براي اين رشته، مشاغل زيادي مي‌تواند به وجود آيد. يا مثلاً رشته‌ي قدرت، در ايستگاه‌هاي توليد برق مثل نيروگاه‌ها و توزيع برق کاربرد دارد.


6- چه درس‌هايي در اين رشته از اهميت بيش‌تري برخوردار هستند و ضرورت دارد دانش‌آموز زمينه‌ي آموزشي خوبي در آن درس داشته باشد؟

بيش‌تر پيش‌نيازهاي رياضي براي اين رشته اهميت دارد. هم‌چنين مباحث درس فيزيک به خصوص فيزيک سوم دبيرستان جزء مباحث پيش‌نياز اين رشته است.


7- توانمندي‌هاي لازم براي موفقيت در اين رشته‌ي دانشگاهي چيست؟

يکي از نيازهاي اين رشته، توانايي تحليل مسئله است. ديگر هدف، رسيدن به يک عدد به عنوان جواب مسئله نيست، بلکه تحليل مسئله و ... مهم است.

Menu