گفتگو با مصطفی ستاوند ; عضو باشگاه پانصدتایی‌ها از جهرم

در واقع مدرسه و کانون قلم چی لازم و ملزوم یکدیگرند، یعنی هیچکدام نباید نادیده گرفته شود، چون یادگیری در مدرسه صورت می‌گیرد و تثبیت مطالب در کانون. پس بطور همزمان بهترین و کوتاه‌ترین مسیر پیش روی ماست.

گفتگو با مصطفی ستاوند ; عضو باشگاه پانصدتایی‌ها از جهرم

 

نام و نام خانوادگی: مصطفی ستاوند

پایه: دوازدهم ریاضی

نام شهر و استان: جهرم،استان فارس

شغل و تحصیلات مادر: فرهنگی ، فوق لیسانس

شغل و تحصیلات پدر: فرهنگی  ، فوق لیسانس

میانگین تراز: ۶۲۰۰

معدل: ۱۹.۶۴

سال‌های حضور در کانون: ۳سال کانونی

چند آزمون شرکت کرده است: ۵۲ آزمون


مصاحبه گر : حمید نورزاد

 

  1. هدف شما از شرکت در این تعداد آزمون چه بود؟

ارتقای سطح دانش و سطح تمرکز در فضایی به غیر از خانه، تعیین زمان بندی و افزایش اعتماد به نفس.

 

  1. دلیل شرکت شما در آزمون‌های هدیه، هدفگذاری و مشابه پارسال چه بود؟

محک زدن توانمندی های خود ، و کسب تجربه برای آزمون های بعدی (مثل کنکور)

 

  1. از شرکت در این تعداد آزمون خسته نشدید؟ چه نتیجه ای برای شما داشت؟

خیر، چون هر آزمون دریچه ای جدید از علم و آگاهی به روی من باز می‌شد و فرصتی برای پیشرفت و گام رو به جلو بود.

 

  1. پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت تراز شما شود؟

جدا نشدن از شرایط آزمون تستی و تلاش برای استمرار موفقیت و تلاش برای کاهش تعداد سؤال نادرست در هر آزمون به صورت تدریجی.


  1. شرکت در این آزمون‌ها چه تاثیری بر وضعیت درسی شما در مدرسه داشته داشت؟

در واقع مدرسه و کانون قلم چی لازم و ملزوم یکدیگرند، یعنی هیچکدام نباید نادیده گرفته شود، چون یادگیری در مدرسه صورت می گیرد و تثبیت مطالب در کانون. پس بطور همزمان بهترین و کوتاه ترین مسیر پیش روی ماست.

 

  1. مطابق برنامه‌ی راهبردی حرکت می‌کنید؟ چگونه برای دو هفته برنامه ریزی می‌کنید؟ 

در حد توان سعی می کردم مطابق با برنامه ی راهبردی مطالعه داشته باشم.سعی می کردم درس های حفظی مثل قسمت های کتاب شیمی در فرصتی مناسب بخوانم تا هنگام آزمون، تسلطی چند جانبه بر تمام ابعاد درس ها چه حفظی و چه غیر 

حفظی داشته باشم . و درس هایی مانند هندسه را ابتدای هر هفته و در اوقاتی که آزادی ذهنی داشتم،  سعی می‌کردم مطالعه کنم و تمرین کنم سپس حوالی غروب شروع به تست زنی می‌کردم و فردای آن روز به حل کردن سؤال های نادرست، با روشی درست و سریع  اقدام می‌کردم تا راه حل آن در حافظه ی بلند مدت من جاودانه بماند.

 

  1. نقاط قوت شما کدام درس ها هستند؟ روش مطالعه آن ها را توضیح می دهید؟

شیمی و بخش هایی از ریاضیات مثل کتاب هندسه ۳ و بخش مثلثات و مشتق حسابان دوازدهم و فصل آخر گسسته .

من در درس شیمی تلاش می‌کردم ابتدا در هر روز که درس شیمی تدریس می شد در مدرسه عصر آن روز به مطالعه آن می پرداختم و تلاش می‌کردم در همان روز به مرور و در برخی مواقع به تست زنی در همان مباحث بپردازم .در درس های ریاضیات  بیشتر سعی ام بر تمرکز بر مباحثی که تدریس شده بود .قبل از شروع مقوله تست زنی ریاضیات سعی می‌کردم خواب کافی داشته باشم تا با حداکثر دقت سر تست های ریاضیات حاضر شوم .البته گاهی راه حل های متفاوتی برای حل سؤال ها به خصوص سوالات ریاضیات بود من سعی می‌کردم با زمان گیری بسنجم که کدام روش سریع تر و با خلاقیت بیشتری همراه است، اکثر مواقع سعی می کردم تا کتاب را مانند معلم دوم در هر درس بدانم و با تمام وجود از روش ها و خلاقیت های آن استفاده کنم حتی اگر مدت ها زمان ببرد.


  1. دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما می‌کند؟

بله، من سعی می‌کردم ،به صورت هفتگی برنامه ریزی داشته باشم اما این برنامه ریزی با برنامه ریزی های معمولی تفاوتی داشت.برنامه من برنامه بود که در آن درس هایی که باید در هر روز بخوانم نوشته شده بود نه زمان آنها  یعنی وقتی من درسی را شروع می کردم دیگر تا زمان تمام شدن آن قسمت از آن درس ، مطالعه می‌کردم و این گونه نبود که بگویم تا یک ساعت فلان درس را می‌خوانم با خودم می گفتم   این قسمت از این درس را می‌خوانم فارغ از زمان آن.


  1. تحلیل آزمون را چگونه انجام می‌دهید؟

در ظهر یا نهایتا در عصر آن روز (اغلب مواقع  جمعه) آزمون را تحلیل می کردم ، روش تحلیل من این بود که سوالات درست و نادرست را با دو خودکار سبز و قرمز مشخص می‌کردم سپس پاسخنامه تشریحی قلم چی را مطالعه می‌کردم و سوالات نادرست را در دفتری می نوشتم  تا در دفعه بعد چنین سوالی را اشتباه جواب ندهم.سپس هر موقع که جزء اوقات فراغت من بود آن را مطالعه و تمرین می کردم.

 

  1. نقش آموزشی خانواده، بالاخص پدر و مادر در این سال‌ها چگونه بود؟

خانواده همیشه مشوق من بودند و با ایجاد انگیزه در من ، همیشه من را به سمت تلاش کردن بیشتر سوق می‌دادند. البته که از هیچ گونه حمایت و پشتیبانی بنده اعم از مالی و روحی دریغ نمی کردند مثلا با ایجاد فضای آرام در منزل و به دور از هر گونه تنش ، اسباب درس خواندن و پیشرفت من را فراهم نمودند. من واقعا این موقعیت امروزم را مدیون تلاش های دلسوزانه خانواده ، مخصوصا پدر و مادرم هستم.

 

  1. سال گذشته برای امتحان های پایان سال چه برنامه‌ای داشتید؟ چه نتیجه ای گرفتید؟

یک هفته قبل از آزمون نوبت دوم تعطیل می شدیم من سعی می کردم فرصت را غنیمت شمارم و درس هایی که امتحان کمبود زمان بود مطالعه کنم مثل فارسی و دین و زندگی.

 

  1. امسال برای امتحان های پایان سال چه برنامه‌ای خواهید داشت؟

سعی می کنم به صورت مداوم در طول سال تحصیلی به صورت روزانه و نهایتا پایان هر هفته (روز های پنج شنبه و جمعه) مطالعه و تمرین دروس را داشته باشم تا هنگام آزمون های نوبت دوم به صورت مرور وار مطالعه داشته باشم.

 

  1. برای امتحان های مدرسه از منابع کانونی و نمونه سوالات سایت کانون استفاده می‌کنید؟

بله، به خصوص در درس های عمومی مثل دین و زندگی و عربی و فارسی از نمونه سوالات استفاده می‌کردم چون من معتقدم بیش از ۴۰ درصد هر آزمونی مطالعه پیشینه آن آزمون است. بنظرم در هر آزمون باید علاوه بر علم نسبت به مباحث آن ،امتحانات مشابه در سال های گذشته  نیز استفاده شود تا فرد بتواند آگاهی نسبی ،نسبت به آن آزمون داشته باشد.

 

  1. برنامه شما برای درس خواندن در تابستان گذشته چه بود ؟

سعی می‌کردم در عین   مطالعه و مرور درس های سال گذشته ،از کتاب های کانونی مثل کتاب تابستان  برای ایجاد پیش زمینه ای برای یادگیری دروس جدید و تازه مثل هندسه ۳ و گسسته استفاده کنم چون با انجام این کار ذهنیتی جامع نسبت به آن پیدا می کردم و هنگام هر آزمون بدون استرس حاضر می شدم چون تسلطی نسبی روی آن آزمون داشتم.

 

Menu