گفت وگو با دانش آموز برتر فرنود شهبازی از تبریز

گفت وگو با دانش آموز برتر فرنود شهبازی از شهر تبریز

گفت وگو با دانش آموز برتر فرنود شهبازی از تبریز

نام و نام خانوادگی: فرنود شهبازی

نام شهر و استان: آذربایجان شرقی- تبریز

میانگین تراز: 6890

معدل: معدل دی ماه 19.69 ، معدل خرداد 19.26

سال‌های حضور در کانون: 9 سال

چند آزمون شرکت کرده است: در سال دوازدهم 15 بار

شغل و تحصیلات مادر: لیسانس علوم و مهندسی صنایع غذایی

شغل و تحصیلات پدر: دکترای خاکشناسی هیات علمی دانشگاه سراسری تبریز

 

مصاحبه‌گر : مریم بردبار

 

 

  1. اولین تراز شما چند بود و در آزمون آخر به چند رسید؟

اولین تراز 7158

آخرین تراز 7250

  1. مهم‌ترین دلیل این پیشرفت را چه می‌دانید؟

استمرار در مطالعه، تا حد امکان افزایش ساعت مطالعه و افزایش تعداد تست های روزانه، پیدا کردن و بررسی نقاط ضعف و افزایش تست در مباحث ضعف، مطالعه سطربه سطر کتاب و دروسی که احساس ضعف داشتم.

  1. برنامه شما برای دوران طلایی نوروز چیست؟

متاسفانه در دوران عید مبتلا به آبله مرغان شدید و بعد از آن کرونا شدم و حدودا یک ماه درگیر بودم و نتوانستم از این دوران طلایی استفاده زیادی داشته باشم. از طرفی به خاطر ناراحتی و فشار روحی ناشی از ازدست دادن فرصت عید، روند یادگیری من رو به افول گذاشت. احساس میکردم نمیتوانم نتیجه خوبی در کنکور اردیبهشت به دست بیاورم. واقعا شرایط بدی داشتم و با سختی و مدارت توانستم خودم را به کنکور اردیبهشت برسانم.

ولی پیشنهادم به دانش آموزان کنکوری این است که واقعا و با تمام نیرو از فرصت بسیار ارزشمند و طلایی عید استفاده مفید داشته باشند و حتی یک ساعت آن را هم غنیمت بدانند.

  1. منابع شما برای دوران نوروز چیست؟ (تابلو نوروز، کتاب نوروز و...)

کتاب های سه سطحی کانون، آزمون های جامع قلمچی و سایر موسسات

  1. شما بعد از نوروز تا آغاز دوران جمع‌بندی چه برنامه‌‌ای اجرا خواهید کرد؟

حتما روزانه یک آزمون جامع میدادم و همان روز تحلیل میکردم(بعداز دوران بیماری) در مباحثی که نقاط ضعف من بود تمرکز بیشتری داشتم و سعی میکردم تست های بیشتری از آن مباحث بزنم و بررسی کنم.

  1. از چه زمانی جمع‌بندی را شروع خواهید کرد ؟ (روش خود را توضیح دهید.)

در حالت عادی از بهمن و اسفند و نهایتا از شروع عید باید جمع بندی را آغاز کنیم که البته بنده خوشتبختانه چون از بهمن جمع بندی را آغاز کرده بودم دوران 3 هفته عید را به خاطر بیماری کمی به من لطمه زد.

در جمع بندی حتما تورق کتاب ها به خصوص زیست و شیمی و زمین شناسی را باید داشته باشیم و هر روز باید تست های هر درس را بزنیم.

  1. پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

حضور پیوسته در آزمون ها خیلی اهمیت دارد اگر  مبحث به مبحث مرتب بخوانیم و به صورت پیوسته آزمون بدهیم مفاهیم خیلی بهتر و تاثیرگذارتر در ذهن ما تثبیت خواهندشد. دقیقا مثل پله های یک نردبان اگر پله به پله نردبان را بالا برویم با نیروی کمتر و آرامش خاطر بیشتر جلو خواهیم رفت و قطعا نتیجه بهتری خواهیم گرفت ولی اگر یک پله را رد کنیم برای بالارفتن و رسیدن به بالا باید نیروی مضاعف را بکار ببریم.

  1. تکنیک‌ها و روش‌های مدیریت زمان را، تمرین و استفاده می‌کنید؟ کدام روش؟ آیا در کنکور هم استفاده کردید؟

هر روز تاکید میکنم هر روز تستهای زمان دار بزنید مخصوصا در دروسی مثل شیمی که واقعا مدیریت زمان خیلی اهمیت دارد. هر روز حداقل 10 مسئله شیمی حل کنید. با حل بیشتر مسئله سرعت شما بالاتر خواهد رفت. به هیچ وجه از ماشین حساب استفاده نکنید. درتست های زیست شناسی همزمان با سرعت بالا، دقت را هم درحین خواندن بالا ببرید و به کلماتی مثل همیشه ،هرگز، گاهی، ... دقت کنیدو سریع در ذهن خود تحلیل نمایید.

  1. آیا در آزمون‌های هدفگذاری و مشابه پارسال شرکت می‌کنید؟

اگر پاسخ‌تان مثبت است،الف) انگیزه‌تان چه بود؟ ب) فایده آزمون‌های هدفگذاری برای شما چه بود؟

بله، قطعا شرکت میکنم چون به نحوی باعث آمادگی و بالارفتن اعتماد به نفس برای آزمون اصلی می شود و تا حدودی در شرایط امتحان و آشنایی با سوالات مباحث اصلی آزمون قرار میگیرم.

  1. از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کنید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.

کارنامه 5 نوع درس تا نقاط پایدار و قوت و ضعف خود را شناسایی کنم.

  1. مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خوانید؟ چگونه شخصی سازی می‌کردید، توضیح دهید که روش‌تان چگونه است؟

بله، اکثر مواقع مطابق برنامه راهبردی مطالعه میکنم یعنی طوری برنامه ریزی میکنم که حتما قبل از آزمون به بودجه بندی برنامه راهبردی برسم. بعضی مواقع اگر بتوانم سعی میکنم جلوتر از برنامه راهبردی هم باشم تا در آزمون های بعدی فرصت بیشتری برای تست زنی داشته باشم.

  1. روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه است؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌کنید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی می‌کنید؟ هنگام بررسی آزمون‌ها به کدام‌یک اولویت بیشتری می‌دهید؟ بررسی اشتباهات  یا بررسی سؤال‌های ساده ؟

در بررسی و تحلیل ازمون ها اول غلط ها را می دیدم و علت یابی میکردم سعی میکردم دقیقا بفهمم. بعد چند تست مشابه از همان مبحث میزدم البته پاسخ های صحیح را هم بررسی میکردم ولی دقت و تمرکزم بیشتر روی غلط هایم بود.

  1. به طور میانگین و در بازه‌های مختلف چند ساعت تست می‌زنید یا مسأله حل می‌کنید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی می‌کنید، در طول سال و در ماه‌های مختلف این نسبت چه تغییری کرد؟

به طور میانگین روزی 350 تست می زنم هر روز حداقل 10مسئله شیمی حل میکنم. ساعات مطالعه من روزانه 10-12 ساعت بود البته روزهایی که کلاس داشتم این ساعت کمتر بود.

  1. دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟

وجود دفتر برنامه ریزی برای مدیریت خواندن و تست زنی خیلی اهمیت دارد.زمانی که با برنامه ریزی حرکت می کنم آرامش خاطر و اعتماد به نفس بالایی کسب میکنم.

  1. کدام یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کنید؟ این کتاب‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

کتاب های سه سطحی که هم سوالات خوب و مفید دارد و هم پاسخنامه بسیار کاربردی و مفصل که خودش یک کتاب و منبع خوب به حساب می آید.

  1. برنامه شما برای مطالعه درس‌های دهم و یازدهم چگونه است؟

دروس دهم و یازدهم را تابستان قبل از شروع دوازدهم تمام کردم و در طول سال تحصیلی دوازدهم قبل از ازمون ها هم یک بررسی کلی روی کتابهای دهم و یازدهم داشتم و تست های هر مبحث را می زدم.

  1. چه تصمیماتی برای بهتر شدن در نیم سال دوم گرفتید؟

سعی میکردم ساعات مطالعه را بیشتر کنم و وقت کمی تلف کنم.بیشتر تست بزنم و عمیق تر مطالب را بخوانم.

  1. شما تصمیم گرفته اید برای کنکور اردیبهشت یا کنکور تیر تمرکز کنید؟
    لطفا علت این انتخاب را توضیح دهید.

بیشترین تمرکزم روی کنکور اردیبهشت بود. چون با گرفتن نتیجه بهتر با آرامش خاطر و اعتمادبه نفس بالاتری آزمون های خرداد را میدادم و با ارامش  خاطر درکنکور تیر شرکت میکنم. تراز بالای کنکور اردیبهشت به نحوی من را به هدف و مقصد نهایی نزدیک ترمیکند.

  1. بهمن و اسفند ماه برای کنکور امسال بسیار مهم است. آیا در برنامه راهبردی با پیش روی عادی برنامه ریزی می کنید یا با پیش روی سریع حرکت می کنید؟ لطفا توضیح دهید.

بهمن و اسفند را جمع بندی کردم و سعی کردم از برنامه راهبردی جلوتر بیفتم . به نظر من کل سال تحصیلی دوازدهم خیلی اهمیت دارد و باید اوقات تلف شده را به حداقل برسانم و هرچه به اردیبهشت نزدیک تر می شویم ساعات ارزش بیشتری پیدا میکنند.

  1. با توجه به اهمیت امتحانات خرداد ماه و تاثیر مستقیم آن روی نتیجه کنکور، آیا از  ابزارهای کانون یا کتاب‌های آن استفاده خواهید کرد با چه برنامه و روشی؟

برای ازمون های خرداد کتاب های درسی را اولویت قرار دادم و آزمون های تشریحی کانون و سایر موسسات را استفاده کردم.

نقش آموزشی خانواده، بالاخص پدر و مادر در این سال‌ها چگونه بود؟

پدر و مادرم بهترین مشوق و تاثیرگذارترین در زندگی من و دوران کنکورم هستند. ایجاد محیطی آرام و بدون دغدغه ، راهنمایی های مفید و ارزشمند ، حمایت های مادی و معنوی، سنگ صبور بودن در دوران استرس زای کنکور و هزاران مورد دیگر از جمله مواردی بود که پدر و مادر در حق من روا داشته اند.

اگریک توصیه یا یک نکته بخواهید به دانش آموزان  یاد بدهید چه موردی خواهد بود ؟  

برای داشتن آینده بهتر حتما هدف داشته باشید و برای رسیدن به هدف خود تا آخرین لحظه و با تمام نیرو سرسختی کنید و اصلا باخت ندهید. خودتان را دست کم نگیرید و بدانید که با تلاش و پشتکار حتما و قطعا نتیجه خواهید گرفت. به مشکلات و نتایج نه چندان خوب در آزمونها به چشم یک پله ترقی نگاه کنید. مایوس نشویدو با امید به خدا و تلاش شبانه روزی به آنچه که میخواهید برسید. نهایتا 2 یا 3 سال زحمت می کشید ولی تا آخر عمر حسرت این را نخواهید داشت که کم کاری کرده اید.

 

 

Menu