گفت و گو با هیرو حسن زاده, عضو دوازدهمی باشگاه 500 تایی ها

پیوستگی در آزمون‌ها یعنی جا نماندن از مباحثی که در برنامه گنجانده شده است و همین مهم‌ترین اصل کنکور است

گفت و گو با هیرو حسن زاده, عضو دوازدهمی باشگاه 500 تایی ها

نام و نام خانوادگی : هیرو حسن زاده

پایه : دوزادهم تجربی

نام شهر و استان : جوانرود، کرمانشاه

میانگین تراز : 5940

سالی های حضور در کانون : 3 سال (از یازدهم تا کنون)

چند آزمون شرکت کرده است : 53 آزمون اصلی

شغل و تحصیلات مادر : دبیر ورزش , لیسانس تربیت بدنی 

شغل و تحصیلات پدر : آموزگار , لیسانس مشاوره و راهنمایی 


مصاحبه گر : فرزانه ربیعی


تصمیمات شما برای نیم سال دوم چیست؟

آمادگی برای آزمون های پیش رو و جمع بندی، شروع تشریحی خواندن کتاب ها برای آمادگی برای ترمیم معدل، مرور درسنامه هایی که در طول نیم سال اول خودم جمع آوری کرده ام.


با توجه به کارنامه نیم سال اول چه برنامه ای برای دوران طلایی نوروز دارید؟

با توجه به کارنامه های نیم سال اول و تحلیل هایم به نقاط قوت و ضعف خود آگاه هستم و تلاش و تمرکزم برای رفع آن ضعف ها در نیم سال دوم بیشتر و بیشتر می شود. برطرف کردن نقاط ضعف و تثبیت نقاط قوت برنامه ی من است.


سال گذشته برنامه موفق شما برای دوران طلایی نوروز چه بود و چه نتیجه ای داشت؟

سال گذشته متاسفانه برنامه ی من طلایی نبود چون به جز حل و تحلیل یک سری آزمون ها تست های دیگری کار نمی کردم و همین بی برنامگی زحمات من را برای کنکورم و امتحاناتم هدر داد.


شما تصمیم گرفته اید برای کنکور اردیبهشت یا کنکور تیر تمرکز کنید ؟

من برای هر دو کنکور برنامه ریزی دارم. از بچگی به زبان انگلیسی علاقه داشتم و کلاس رفتم و خواندنش را هم به پایان رساندم و حال حاضر بر خواندن آن و منابع کنکور فرهنگیان تمرکز کرده ام ( برای کنکور اردیبهشت) و همین کنکور اردیبهشت را برای بخش اصلی درس خواندنم یعنی برای تجربی؛ نوعی محک به حساب می آورم که اگر نتیجه‌ای درست گرفتم، میتوانم برای کنکور تیر هم  خوش بین باشم چرا که به علوم پزشکی علاقه دارم و تلاشم برای آن است که در کنکور تیر بتوانم همچین نتیجه ای بگیرم.

 

بهمن و اسفند ماه برای کنکور امسال بسیار مهم است. آیا در برنامه راهبردی با پیش روی عادی برنامه ریزی می کنید یا با پیش روی سریع حرکت می کنید ؟

من از برنامه ی عادی پیروی می کنم. پیشروی سریع برای من که همزمان خودم را برای کنکور زبان هم آماده می کنم، سنگین است و از پس آن برنمی آیم. هرگاه هم که از برنامه ی عادی جا بمانم، از روز تعطیلم استفاده می کنم و آن را جبران می کنم.


پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

پیوستگی در آزمون ها یعنی جا نماندن از مباحثی که در برنامه گنجانده شده است و همین مهم ترین اصل کنکور است. نظم می تواند هر اشتباهی را درست کند و هر چیزی را آنجایی که باید، بگذارد. هنگامی که برای من تعیین می شود مبحثی را در روزی مشخص شده باید بخوانم، اگر آن را درست انجام ندهم یا پشت گوش بیاندازم، یعنی گذشتن از درصد آن مبحث، گذشتن از وقتی که مجبور می شوم صرف آن کنم دروقتی که باید صرف چیز دیگری شود و این جریان همچون دومینو بر کنکورم ضربه خواهد زد.


آیا در آزمون‌های هدفگذاری شرکت می‌کنید انگیزه‌تان چه بود؟

بله انجام داده ام. آزمون هدف گذاری به درس خواندن و تست زدن های من شکل می دهد. اگر امروز مبحثی را خوانده ام و تست هایش را انجام داده ام، انتظاری بعد از آن از خودم خواهم داشت. انتظاری که آزمون هدف گذاری صحیح بودن یا نبودن آن را برای من آشکار می کند. آزمون هدف گذاری به من نشان می دهد که غرور بی جایی با حل میزان تست انجام شده دارم یا که نه؛ انتظارم از خودم به جا و درست بوده است.


شرکت در این آزمون‌ها چه تاثیری بر وضعیت درسی شما در مدرسه داشته داشت؟

پارسال که مدرسه می رفتم، به خاطر بودجه بندی آزمون ها و تلاشی که برای جا نماندن از آن می کردم، همیشه جلو تر از تدریس دبیرهایم مجبور می شدم درس بخوانم و این نکته مثبت برای من به حساب می آمد چراکه گوش دادن به تدریس دبیرهایم برایم نوعی مرور به حساب می آمد.


مطابق برنامه‌ی راهبردی حرکت می‌کنید؟

برنامه‌ی مدرسه و آزمون‌ها هماهنگ بود مطابق برنامه درس می خوانم. برای دو هفته ای که پیش رو دارم، به صورت مبحثی برنامه می کنم. روزانه مبحثی از فلان درس تا فلان صفحه از درسی دیگر و همچنین میزان تست هایم را هم همینگونه در برنامه می گنجانم.


نقاط قوت شما کدام درس ها بودندروش مطالعه آن ها را توضیح می دهید. 

نقطه ی قوت من درس شیمی است. ابتدا شاید به خاطر علاقه ای باشد که به آن دارم و از طرفی دیگر، برای درس شیمی از کتاب جامع آبی کانون استفاده می کنم. تمامی مبحث ها را جدا جدا و دسته بندی کرده است و برای هر بخش هم به میزان کافی تست دارد. همچین نظم باعث می شود که درس شیمی یکی از نقاط قوت من باشد.


دفتر برنامه ریزی دارید,تکمیل دفتر چه کمکی به شما می‌کند؟

دفتر برنامه ریزی دارم. آن بخش از دفتر که من را وادار می کند بخش های مثبت و منفی هفته ام را به خودم یادآوری کنم به من کمک زیادی می کند. دانستن آن هایی که انجام می دهم در روند درس خواندنم، چه به صورت آگاهانه چه به صورت ناخواسته، برای من حالت نوری را دارد که راهم را برای روز کنکورم روشن می کند و به من سرعت می دهد برای انجام کارهایی که باید انجام دهیم.


تکنیک‌ها و روش‌های مدیریت زمان را، تمرین و استفاده می‌کنید؟

در جلسه آزمون بله. برای تست کار کردن مبحثی که تست های فراوان دارد، بله.  در خانه برای مثال مبحثی مثل تابع که تست های آن انواع فراوان دارد آن ها را به زوج و فرد بخش می کنم.


تحلیل آزمون را چگونه انجام می‌دهید؟

در داشبورد صفحه شخصی نشان داده می شود که کدام سوال ها را اشتباه جواب داده ام و کدام ها را نزده ام. از اشتباه ها شروع می کنم. چه به جواب درست برسم چه نه دوباره پاسخنامه را چک می کنم. برای نزده ها به پاسخنامه رجوع می کنم و آن وقت می دانم که به دلیل درسنامه ی ناقص آن سوال را رد کرده ام یا عدم شناخت آن. سوال های دام دار را دوباره حل و بررسی می کنم و نکته هایی که دارند و قابل توجه است را هایلایت می کنم. درآخر اگر زمانی باشد سوال های درست را هم بررسی می کنم. نکاتی که به درست می آورم را در همان برگه ی پاسخنامه می نویسم و معلوم می کنم که دوبارخودم را مجبور کنم سوال هارا ورق بزنم.


شما از کدام کارنامه جعبه ابزار کانون در صفحه شخصی‌تان استفاده می‌کنید؟

کارنامه ی اشتباهات در جعبه ابراز خیلی کاربردی است. من از آن استفاده می کنم. از کارنامه ی  5 نوع درس هم استفاده می کنم. استفاده از کارنامه ی هدف گذاری هم نگاهی کلی به من می دهد که بدانم در طول این مدت کدامین درس ها و در کدام آزمون ها نوسان داشته ام یا توانسته ام درصدی را تثبیت کنم. همینطور کارنامه ی پروژه ای که نشان می دهد چگونه از پس آزمون ها بر آمده ام. به طور کلی هر کارنامه می تواند قدمی باشد برای سریع تر شدن روند پیشرفت ما.


نقش آموزشی خانواده، بالاخص پدر و مادر در این سال‌ها چگونه بود؟

 نقش خانواده در روند درس خواندن چیزی است که انکار نمی شود .خانواده من هم از این قاعده مستثنا نیستند. چون خانواده ام خودشان معلم هستند و روزانه با دانش آموزان سروکار دارند بررسی هایشان دقیق تر و هدفمندانه تر است.


با توجه به اهمیت امتحانات خرداد ماه و تاثیر مستقیم آن روی نتیجه کنکور، آیا از ابزارهای کانون یا کتاب‌های آن استفاده خواهید کرد با چه برنامه و روشی؟

همانطور که در سوال قبل گفتم کتاب های پرتکرار را استفاده می کنم. برای کنکور هم از کتاب های آبی استفاده می کنم. کتاب های کانون برای دسته بندی کردن و نظم خاصی که هم در سوالات هم در درسنامه دارند، بسیار بسیار عالی و کارآمد هستند. کتاب های پرتکرار قبل از سوالات یکسری درسنامه ی کوتاه و برای تورق سریع هم دارند که بخشی مثبت از آن هاست.

Menu