مهندسی برق از نگاه علی تزرو (رتبه‌ی 10 کنکور)

گسترش استفاده از انرژی الکتریکی و نیز نیاز به پردازش و انتقال سریع‌تر اطلاعات، مهندسی برق را به یکی مهم‌ترین و پرتقاضاترین زمینه‌های مهندسی در صنعت تبدیل کرده است. امکان ادامه‌ی تحصیل در تمام گر...

مهندسی برق از نگاه علی تزرو (رتبه‌ی 10 کنکور)



برای مشاهده معرفی فیلم مهندسی برق کلیک کنید



علي تزرو، دانشجوي مهندسي برق دانشگاه صنعتي شريف، رتبه‌ي 10 منطقه‌ي 2 و 39 کشوري کنکور رياضي 89

مهندسي برق به مطالعه و کاربردهاي مرتبط با الکترومغناطيس، الکترونيک و انرژيمي‌پردازد. ‌مي‌توان مهندسي برق را به دو قسمت عمده‌ي بررسي و طراحي سيستم‌هاي انتقال انرژي الکتريکيو ماشين‌هاي الکتريکي يا بررسي و طراحي سيستم‌هاي الکترونيکي نظير رايانه‌ها، سامانه‌هاي مخابراتي، مدارهاي مجتمع، رادارهاو نظاير آن تقسيم کرد؛ بنابراين مهندسان برق از الکتريسيته براي انتقال انرژي يا براي پردازش اطلاعات استفاده مي‌کنند. گسترش استفاده از انرژي الکتريکيو نيز نياز به پردازش و انتقال سريع‌تر اطلاعات، مهندسي برق را به يکي مهم‌ترين و پرتقاضاترين زمينه‌هاي مهندسي در صنعت تبديل کرده است.امکان ادامه‌ي تحصيل در تمام گرايش‌هاي اين رشته تا مقطع PhD در داخل و خارج از کشور وجود دارد.


تحصيل در مهندسي برق:

اگر انسان ‌به رشته‌اي علاقه‌مند باشد، احتمالاً در آن پيشرفت خواهد کرد و متخصص (نه ضرورتاً فارغ‌التحصيل) هر رشته‌اي قطعاً جايگاه علمي، کاري و اقتصادي خوبي در کشور و دنيا خواهد داشت؛ ‌بنابراين مهم‌ترين معيار در انتخاب رشته، علاقه است. حالا چگونه بفهميم که به آن علاقه داريم يا نه؟ در مورد رشته‌ي مهندسي برق درس‌هاي ‌فيزيک (به ويژه بخش‌هاي الکتريسيته و مغناطيس) و رياضي (به ويژه ديفرانسيل و گسسته) دبيرستان مي‌تواند تا حدي معياري براي سنجش علاقه‌ به اين رشته باشد.


گرايش‌ها:

مهندسي مخابرات: ‌خود به چند زيرمجموعه از قبيل سيستم، امواج، رمز و... ‌تقسيم مي‌شود. در اين گرايش به طور کلي ارسال و دريافت اطلاعات در دو بخش بدون سيم و با سيم بررسي مي‌‌شود. فعاليت‌هاي متخصصان اين گرايش عمدتاً در حوزه‌ي طراحي و بهينه‌‌سازي روش‌هاي ارتباط بين دو يا چند کاربر است. پس هدف از مهندسي مخابرات، ‌پرورش متخصصان در چهار زمينه‌ي اصلي اين گرايش شامل فرستنده، مرحله‌ي مياني، گيرنده و گسترش شبکه است. موفقيت در اين گرايش، رياضيات بسيار قوي را مي‌طلبد.

مهندسي الکترونيک:از دانش علمي رفتار و اثر بارهاي الکتريکي استفاده مي‌کند و به توسعه‌ي قطعات، ‌دستگاه‌ها، ‌سيستم‌ها و تجهيزاتي مي‌پردازد که انرژي الکتريکي يکي از فاکتورهاي آن‌هاست. از جمله ‌لامپ‌هاي خلأ، ترانزيستورها و مدارهاي مجتمع. اگر اين گرايش يکي از گزينه‌هاي پيش روي شماست حتماً مطالبي در مورد ترانزيستورها ‌بخوانيد.

مهندسي قدرت: ‌به طور کلي ‌با سيستمهاي قدرت به ويژه توليد، انتقال و توزيع ‌توان الکتريکي، تبديل انرژي الکتريکي به شکلهاي ديگر انرژي و تجهيزات الکترومکانيکي سروکار دارد. اين رشته هم‌چنين شامل راهاندازي و تعمير و نگهداري سيستمهاي حرارتي برودتي و تجهيزات توليد توان الکتريکي مانند ژنراتورها و ديگر تجهيزات الکتريکي مورد استفاده در صنايع يا ساختمانهاي بزرگ ميشود. شناسايي منابع جديد انرژي الکتريکي نيز از زيرشاخههاي اين گرايش ‌است. در اين گرايش علم ‌توسعه‌ي منابع زيرساختي به دانشجويان آموزش داده مي‌شود و از آن‌جا که کشورمان يک کشور در حال توسعه است، اين گرايش از مهندسي برق، بازار کار مطلوبي در داخل کشور دارد.

مهندسي کنترل: گرايشي از مهندسي برقو مهندسي مکانيکاست و علاوه بر کاربرد گسترده در اين رشته‌ها، در بسياري ديگر از علوم آماري از قبيل اقتصادو زيست‌شناسيکاربرد دارد.مهندسي کنترل به شناسايي و مدل‌سازي رياضيسيستم‌هاو بررسي ديناميک آن‌ها و در نهايت، طراحي کنترل‌کننده‌هابراي سيستم‌ها مي‌پردازد. هدف از طراحي کنترل‌کننده ‌واداشتن سيستم اصلي به داشتن رفتاري مطابق با رفتار مطلوباست. ما با طراحي کنترل‌کننده، سيستم را محدود مي‌کنيم که آن رفتاري را که مطلوب ماست داشته باشد.

انتخاب گرايش: در بسياري از دانشگاه‌ها پس از گذراندن درس‌هاي پايه در ترم‌هاي 5 يا 6 خود دانشجو با توجه به شناختي که نسبت به هر گرايش پيدا کرده است، گرايش خود را انتخاب مي‌کند؛ ‌ولي در برخي دانشگاه‌ها گرايش همان اول و هنگام انتخاب رشته مشخص است. مثلاً مهندسي برق الکترونيک دانشگاه گيلان. ‌به اين نکته در هنگام انتخاب رشته توجه داشته باشيد.

نظم و پشتکار عامل اصلي موفقيت در هر کاري است. اين رشته هم از اين اصل مستثني نيست و موفقيت در آن تلاش فراوان را ‌مي‌طلبد. کار و تحصيل در هر رشته‌اي زماني که انسان به آن رشته علاقه‌مند باشد نه‌تنها سخت نيست، بلکه لذت‌بخش است و در عين حال آينده‌ي علمي، شغلي و اجتماعي انسان را تضمين مي‌کند. معيار اصلي در انتخاب رشته را علاقه‌ي شخصي خود قرار دهيد و به چيز ديگري فکر نکنيد.

Menu