دکترای بیوتکنولوژی از نگاه آروند اصغری (رتبه‌ی 6 کنکور)

بیوتکنولوژی یکی از رشته‌های علوم پایه محسوب می‌شود و بیش‌تر مبتنی بر علم و دانش است و البته برخلاف دیگر رشته‌های علوم پایه تلاش می‌کند تا از دانش و علم به‌دست‌آمده در صنعت استفاده و درآمد‌زایی کند.

دکترای بیوتکنولوژی از نگاه آروند اصغری (رتبه‌ی 6 کنکور)


برای مشاهده فیلم معرفی رشته بیوتکنولوژی کلیک کنید 


آروند اصغری، دانشجوی دکتری رشته‌ی بیوتکنولوژی، رتبه‌ی 6 منطقه‌ی 2 و رتبه‌‌ی 21 کشور در سال 89

دلیل این‌که رشته‌ی بیوتکنولوژی را انتخاب کردم علاقه به هر دو درس ریاضی و زیست و تمایل به ادامه‌ی تحصیل در رشته‌ای مرتبط با هر دوی این موارد بود که در عین حال امکان تحقیقات را برای من فراهم ‌کند و رشته‌ای جدید باشد تا بتواند کنجکاوی‌ها و علایق من به کنکاش و تحقیق را ارضا کند. اگر کسی علاقه‌ی زیادی به تحقیق و موضوعات جدید دارد و در عین حال به همه‌ی درس‌های زیستی و ریاضیاتی علاقه‌مند است بی‌شک بیوتکنولوژی گزینه‌ی خیلی خوبی به حساب می‌آید.

بیوتکنولوژی یکی از رشته‌های علوم پایه محسوب می‌شود و بیش‌تر مبتنی بر علم و دانش است و البته برخلاف دیگر رشته‌های علوم پایه تلاش می‌کند تا از دانش و علم به‌دست‌آمده در صنعت استفاده و درآمد‌زایی کند.

رشته‌ی بیوتکنولوژی با مشکلاتی روبه‌روست که در مورد رشته‌های دیگر این‌طور نیست. گرچه در حال حاضر شرایط بسیار بهتر شده است ولی دانش‌آموزانی که می‌خواهند بیوتکنولوژی را انتخاب کنند باید در نظر داشته باشند که همه چیز به خوبی رشته‌‌های دیگر نیست و به دلیل نوپا بودن این رشته  امکان وجود  برخی مشکلات  نیز وجود دارد.

تعداد افرادی که هر ساله در رشته‌ی بیوتکنولوژی پذیرفته می‌شوند حدود 10 نفر است و بسته به سال تحصیلی ممکن است کم یا زیاد شود. تمام کلاس‌ها با حضور همین افراد و به صورت اختصاصی تشکیل می‌شود. این رشته، دکتری پیوسته است و دانشجویان در سه مقطع با به دست آوردن حد نصاب‌های مربوط به معدل یا زبان یا فاکتورهای دیگر به مقطع دیگر وارد می‌شوند. در پایان مقطع اول که 7 ترم به طول می‌انجامد و معادل دوره‌ی کارشناسی محسوب می‌شود، دانشجویان گرایش خود را برای ادامه‌ در مرحله‌ی دوم که معادل کارشناسی ارشد است انتخاب می‌کنند. گرایش‌های مربوط به بیوتکنولوژی عبارت‌اند از: میکروبی، پزشکی، مولکولی، کشاورزی، محیطی و صنعتی.

هر گرایش درس‌های مربوط به ویژگی‌های خاص خود را دارد و گرایش‌های مولکولی و پزشکی به یکدیگر بسیار نزدیک هستند.

امکان کار برای دانشجویان این رشته در مراکز تحقیقاتی نظیر رویان، انستیتو پاستور، انستیتو ژنتیک، شرکت فناوری بن‌یاخته و ... موجود است. در عین حال دانشجویان می‌توانند در شرکت‌های تولید دارو یا شرکت‌های دانش‌بنیان مشغول به کار شوند یا خودشان اقدام به تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان کنند.

دانش‌آموزانی که خواهان ادامه‌ی تحصیل در رشته‌ی بیوتکنولوژی هستند باید بسته به گرایش مورد علاقه‌ برای ادامه‌ی تحصیل به درس‌هایی مانند ژنتیک، زیست‌شناسی سلولی مولکولی، بیوانفورماتیک، میکروبیولوژی و ... توجه ویژه داشته باشند.

Menu