سارا قائمی:دوران جمع بندی با کتاب‌های آزمون محور و کنکورهای گذشته

سارا قائمی:دوران جمع بندی با کتاب‌های آزمون محور و کنکورهای گذشته-رتبه برتر کنکور

سارا قائمی:دوران جمع بندی با کتاب‌های آزمون محور و کنکورهای گذشته


نام و نام خانوادگی : سارا قائمی امیری

دانشجوی پزشکی روزانه دانشگاه شهید بهشتی 

رتبه : ۱۸۲

سال های حضور در کانون : دو سال

میانگین تراز : ۷۰۰۰

تحصیلات و شغل پدر : کارشناسی عمران ، آزاد

تحصیلات و شغل مادر : کارشناسی الکترونیک ، خانه دار

 
مصاحبه‌گر : زهرا رفیق شیرزن


برنامه شما برای دوران جمع بندی چه بود؟

برای دوران جمع بندی از کتاب های آزمون محور و کنکورهای سال گذشته استفاده کردم. کتاب‌های زرد کانون انتخاب خوبی برای جمع بندی هستند. همچنین به مرور نکاتی از تحلیل آزمون‌های قبلی نوشتم پرداختم. یکی از مهم‌ترین کارها در زمان جمع بندی تحلیل کامل کنکورهای سال‌های گذشته بود که بسیار کمک کننده بود.


در هفته تورق سریع چه کارهایی انجام دادید؟

در زمان تورق سریع زیست و زمین و قسمت‌های مفاهیم شیمی و فیزیک را مرور کردم. به این صورت که در هر صفحه قیدها و قسمت‌های مهمی که از قبل هایلایت کرده بودم را مطالعه کردم. همچنین فرمول‌های دروس حل کردنی را هم مرور کردم. برای تورق سریع نباید روی مطالب وسواس به خرج داد و تنها باید به عنوان مرور کلی نکات را مطالعه کرد.


آیا در آزمون هدف گذاری و مشابه پارسال هم شرکت کرده‌اید؟

بله، قسمت مهمی از یادگیری زمانی رقم می‌خورد که آزمون های زیادی دیده باشیم و با سوالات مختلف آشنا بشویم. آزمون‌های مشابه پارسال برای آخر هفته انتخاب خوبی هستند و باعث می‌شوند هم با مدل سوالات سال گذشته آشنا بشویم و پیش زمینه ای برای آزمون جدید داشته باشیم و هم مناسب جمع بندی مطالعه در طول هفته هستند. آزمون های هدف گذاری هم به برنامه ریزی برای آزمون کمک می‌کند و کمک می‌کند نتیجه ی بهتری در آزمون بگیریم.


از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کردید؟

اول از همه کارنامه ی اصلی را برای بررسی رتبه و تراز استفاده می‌کردم و بعد از کلاسور ارزیابی و کارنامه اشتباهات برای تحلیل استفاده می‌کردم. از کارنامه ۵ نوع درس برای بررسی بهتر وضعیتم در دروس استفاده می‌کردم و با کارنامه‌های سوال محور و مبحث محور اشکالاتم در هر قسمت را متوجه شده و اصلاح می کردم.

کارنامه مبحث محور در رفع کامل ایرادهای یک درس بسیار کمک کننده است چرا که تنها ایرادهای باقی مانده در یک درس را پیدا می‌کنیم و با تکرار و تمرین و رفع آن ایراد در آن درس قوی تر می‌شویم و درصدهای بالاتری کسب  می‌کنیم.


روش مطالعه درس‌هایی که نقطه قوت شما بودند چگونه بود؟ 

 من بیشتر به زیست و شیمی و فیزیک علاقه مند بودم و نقطه قوت من بودند. در مطالعه این دروس چون اشکال علمی زیادی نداشتم پس از مطالعه ی مروری مفاهیم به زدن تست بیشتر و زمان دار و آزمون زدن می‌پرداختم. همچنین سوالات چالشی از این دروس حل می‌کردم تا یادگیری بی نقصی داشته باشم. با توجه به درک خوب از مطالب بیش از هرچیز روی زمان و سرعت پاسخ دادن کار می‌کردم تا بتوانم از دانسته هایم بهترین استفاده را در آزمون ها کنم.

 

در ماه آخر برای دروسی که نقطه قوت‌تان بودند چکار کردید؟

در ماه آخر آزمون های جامع و مبحثی با زمان مشخص از این دروس می‌زدم و قسمت های چالشی این دروس را مرور می‌کردم. بیش از همه چیز روی سرعتم در این دروس کار می‌کردم و نکاتی که از آزمون‌ها استخراج کرده بودم را می‌خواندم.


روزی چند ساعت درس می‌خواندید؟

در روزهای هفته که تا عصر کلاس داشتم حدود ۶ الی ۷ ساعت و در آخر هفته و روزهای تعطیل به طور میانگین ۱۲ ساعت مطالعه می‌کردم. در دو ماه ِآخر این میزان به ۱۵ ساعت هم می رسید. اما در کل عقیده من این است که مهم تر از ساعت مطالعه کیفیت مطالعه است.


ساعت مطالعه‌تان در ماه آخر و هفته آخر چه تغییری کرده بود؟

در زمان نزدیک به کنکور ساعت مطالعه‌ام ۳ تا ۴ ساعت بیشتر شد اما در روزهای آخر قبل آزمون سعی کردم به خودم آرامش بدهم و مطالعه‌ام را کم کردم و تنها به مرور شکل‌ها پرداختم.


آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می‌دادید؟

بله، چرا که هر انسانی نیاز به مقداری تفریح دارد تا با انرژی بیشتر کار را ادامه بدهد. من چهارشنبه‌ها و بعد از آزمون‌ها مقداری استراحت می‌کردم و با برنامه ریزی درست سعی می‌کردم خوابم خیلی کم نباشد. برای تفریح هم با خانواده وقت می‌گذراندم یا فیلم می‌دیدم. همچنین به موسیقی هم می پرداختم.


تحلیل آزمون را در چه روزی انجام می‌دادید؟

تحلیل آزمون را همان روز بعد از آمدن پاسخنامه و کارنامه انجام می‌دادم، چون بهترین زمان برای تحلیل زمانی هست که به آزمون نزدیک بوده و سوالات در ذهن‌مان هست. تحلیل در روز آزمون خیلی ارزشمند است و کمک می‌کند همان روز یادگیری‌مان کامل بشود.


روش سه روز یکبار را اجرا می‌کردید؟

بله، آزمون‌ها را در زمان مشخص پاسخ می‌دادم و بعد تحلیل می‌کردم و نکات را می‌نوشتم. در ماه آخر بعضی اوقات هر روز یا یک روز درمیان هم آزمون می‌زدم که سوالات بیشتری ببینم.


تکنیک‌ها و روش‌های مدیریت زمان را تمرین و استفاده می‌کردید؟

بله، یکی از مهم‌ترین کارها برای آزمون دادن مدیریت زمان هست که باید با تمرین تکنیک‌ها به جواب دادن سوالات در زمان مشخص عادت کنیم. تکنیک زمان نقصانی و استراتژی بازگشت خیلی کمک کننده بودند.


توصیه‌ای برای دانش آموزان دارید؟

می‌توانم به بچه‌ها توصیه کنم با توجه خیلی زیاد به برنامه ریزی درس‌شان را بخوانند. برنامه ریزی نقش کلیدی دارد برای پیش بردن دروس در بازه سال کنکور و در کنارش سعی کنند از مسیر لذت ببرند و با فکر کردن به هدفی که برای کنکور دارند بتوانند مسیرشان را با انگیزه طی کنند. دیدن نتیجه ی تلاش ها از بهترین حس هایی هست که می‌شود تجربه کنیم.


نقاط قوت برنامه راهبردی از نظر شما چیست؟

به نظرم برنامه راهبردی با ذکر جزئیات پیشروی آزمون و هماهنگی با برنامه آموزش پرورش خیلی به ما در برنامه ریزی شخصی کمک می کند و باعث می‌شود با نظم بتوانیم پیش برویم. وجود پیشروی پوششی و ایستگاه جبرانی هم از نقاط قوت برنامه راهبردی هستند.


از چه زمانی برای قبولی در کنکور جدی شدید؟

از سال دهم شروع به دقیق خواندن مطالب برای کنکور کردم و از سال یازدهم به تست زنی و آزمون پرداختم.


از کتاب‌های جمع بندی چه زمانی استفاده می‌کردید؟

در تابستان و عید و همچنین قبل آزمون‌ها از کتاب های جمع بندی استفاده می‌کردم.


از کتاب‌های زرد چه زمانی استفاده می‌کردید؟

از کتاب های زرد که شامل کنکورهای گذشته بود در زمان نزدیک به کنکور استفاده می‌کردم تا با سوالات کنکورهای گذشته به طور کامل آشنا بشوم.


کدام بخش مجله آزمون و سایت برای شما جالب است؟

قسمت قبولی های کنکور سال های قبل و قسمت های آموزشی


در ماه آخر چالشی داشتید؟

در زمان امتحانات نهایی فشار زیاد به من وارد شد چرا که خواندن برای امتحان تشریحی و تست برای کنکور در کنار هم انرژی و وقت زیادی لازم داشت و از آنجایی که برای اولین سال امتحانات نهایی روی نتیجه اثر کامل داشتند شرایط اضطراب آوری بود.


اگر به سال قبل برگردید چه کاری انجام می‎دهید؟

اگر به سال کنکور برگردم سعی می کنم کمتر اضطراب داشته باشم و حتی بیشتر از مسیر درس خواندن لذت ببرم.


از نقش اولیای خود بگویید.

پدر و مادرم بعد از خداوند اصلی ترین حامیان من بودند و هستند و با کمک ها و زحمات‎شان باعث شدند بتوانم مسیر موفقیت را طی کنم. همیشه من را تشویق کردند و پشتم بودند و هرکاری برای موفقیت من انجام دادند.


Menu