گفت و گو با آیناز خزائی قهرمان پیوستگی دوازدهم تجربی

اولین تراز من 5955 بود و در آزمون‌های جامع پایانی به 6289 هم رسید.

گفت و گو با آیناز خزائی قهرمان پیوستگی دوازدهم تجربی

نام و نام خانوادگی :آیناز خزایی

نام شهر و استان :نوشهر، استان مازندران

میانگین تراز: ۵۵۷۷

معدل پارسال: ۱۸.۸۹

سال های حضور: دوره ی فارغ التحصیلی

چند آزمون شرکت کرده: ۲۵ آزمون عادی

شغل و تحصیلات مادر: دیپلم، خانه دار

شغل و تحصیلات پدر: دیپلم، کار آزاد

 


مصاحبه گر:مرضیه بهرام پورپاشا

 


اولین تراز شما چند بود  و در آزمون آخر به چند رسید؟

اولین تراز من ۵۹۵۵ بود و در آزمون های جامع پایانی به ۶۲۸۹ هم رسید.

 

مهم ترین دلیل این پیشرفت را چه می دانید؟

استمرار داشتن و شرکت پیوسته در تمامی آزمون ها، جمع بندی کامل در نوروز، شرکت در آزمون های سه روز یکبار و مرور دروس با استفاده از تست های کنکور و مطالعه ی کتاب درسی 

 

برنامه شما برای دوران طلایی نوروز چه بود؟

برنامه ی من در نوروز، جمع بندی مطالب خوانده شده و آزمون دادن با استفاده از کتاب های جمع بندی، نوروز و زرد بود و همچنین حل نمونه سوال تشریحی برای دروسی که ترمیم معدل داشتم.

 

منابع شما برای دوران نوروز چه بود؟

تابلوی نوروزی، کتاب جمع بندی، کتاب نوروز و کتاب زرد ۱۲ دوره آزمون های سراسری و همچنین کتاب درسی

 

شما بعد از نوروز تاآغاز دوران جمع بندی چه برنامه ای را اجرا کردید؟

 در این دوران بر روی نقاط ضعف خود بیشتر کار کردم، در آزمون های بیشتری شرکت کردم  و به مرور دروس با استفاده از تست و سوالات تشریحی پرداختم

 

از چه زمانی جمع بندی را شروع کردید؟

من در دو بازه جمع بندی دروس را انجام دادم؛ اولین بازه ی جمع بندی، دوران طلایی نوروز بود که با استفاده از تست های کنکور سراسری و کتاب جمع بندی بخش زیادی از مطالب درسی مرور شد و دومین بازه ی جمع بندی  از اواسط خرداد شروع شد که با استفاده از آزمون های جامع کانون، آزمون های سه روز یکبار و همچنین تحلیل سوالات و مرور کتاب درسی جمع بندی صورت گرفت.

 

پیوستگی در آزمون ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

پیوستگی و استمرار در آزمون ها باعث شد  مدیریت ذهن، زمان و استرس را به خوبی یاد بگیرم و بتوانم شرایط کنکور را به خوبی برای خود شبیه سازی کنم؛ علاوه بر اینکه شرکت مستمر در آزمون ها به من کمک کرد مطالب خوانده شده را طبقه بندی کنم و شناخت خوبی از دانش خود به دست آورم.

 

تکنیک ها  و روش های مدیریت زمان را تمرین و استفاده می کنید؟کدام روش؟آیا در کنکور هم استفاده کردید؟

بله؛ همیشه از ابتدای سال سعی می کردم بعد از یادگیری کامل دروس، تست های زمان دار کار کنم و به خصوص در دوران جمع بندی با استفاده از کتاب زرد توانستم زمان را مدیریت و از تکنیک هایی مانند زمان های نقصانی و ضربدر منها استفاده کنم.

بله؛ در کنکور اردیبهشت هم از این روش ها استفاده کردم.

 

آیا در آزمون های هدفگذاری و مشابه پارسال شرکت می کردید؟

بله؛ آزمون های هدف گذاری و مشابه پارسال بهترین آزمون ها برای مرور و جمع بندی دو هفته درس خواندن بودند و سطح دانش، نقاط قوت و ضعف من را به خوبی نشان می دادند و کمک می کردند در آزمون های اصلی شرایط بهتری را تجربه کنم چون می توانستم با تحلیل سوالات و کار کردن تست های مشابه، نقاط ضعفم را تقویت  کنم.

 

از کدام یک از کارنامه های جعبه ابزار کارنامه استفاده می کنید؟دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.

کارنامه ی اصلی روز آزمون، کارنامه ی اشتباهات و کارنامه ی ۵ نوع درس.

کارنامه ی اصلی تراز و درصد ها را مشخص می کند و به من کمک می کند تا نقاط ضعف و قوت خودم را بشناسم، به نظر من کارنامه ی اشتباهات بهترین کارنامه است چون با استفاده از آن به طور مستمر روی اشتباهات آزمون کار می کنم و آن ها را به سوالات درست خود تبدیل می کنم و در نهایت کارنامه ی ۵ نوع درس، وضعیت دروس مختلف را مشخص می کند و با استفاده از آن می توانم درسی را که در آن ضعیف هستم، تقویت کنم.

 

مطابق برنامه راهبردی درس می خواندید؟چگونه شخصی سازی می کردید؟

بله؛ من همیشه مطابق برنامه ی راهبردی درس می خواندم چون این برنامه برای من مانند نقشه ی راه بود و روش من در استفاده از آن به این صورت بود که سعی می کردم در هفته اول و تا روز دوشنبه ی هفته ی دوم، مباحث آزمون را با خواندن کتاب درسی، حل تست های مفهومی و خواندن درسنامه ها و جزوات کاربردی تمام کنم و از دوشنبه تا روز قبل از آزمون را به مرور و حل تست های زمان دار اختصاص می دادم؛ همچنین در پایان هفته ی اول و پنج شنبه ی قبل از آزمون اصلی در آزمون های هدف گذاری و مشابه پارسال شرکت می کردم و با تحلیل سوالات و برطرف کردن اشتباهات، درصد های خود را بالاتر می بردم.

 

روش تان برای تحلیل آزمون ها چگونه است؟

 من تمام سوالات آزمون را تحلیل می کنم. ابتدا به سراغ سوالات اشتباه می روم و آن ها را در دفتر خودآموز می نویسم تا بعدا دوباره مرور کنم سپس، سوالات ساده ی نزده و سایر سوالات آزمون را بررسی می کنم. سوالات درست را نیز مرور می کنم و اگر نکته ی جدیدی داشتند حتما به کتاب درسی یا دفتر خودآموز اضافه می کنم.

 

به طور میانگین و دربازه های مختلف چند ساعت تست می زنید یا مساله حل می کنید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی می کنید،در طول سال و در ماه های مختلف این نسبت چه تغییری کرد؟

در ابتدای سال، هفته ی اول را بیشتر به مطالعه و هفته ی دوم را به تست زدن به خصوص حل تست های زمان دار اختصاص می دادم و هرچه به دوران جمع بندی نزدیک تر می شدیم، زمان بیشتری را برای تست زدن و حل آزمون در نظر می گرفتم به طور میانگین تست و تحلیل سوالات در بازه ی نوروز ۹ الی ۱۰ ساعت زمان می برد.

 

دفتر برنامه ریزی دارید؟تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیر درسی کرده است؟

بله و هر شب پس از اتمام درس خواندن، کار هایی که در طول روز انجام دادم را وارد دفتر می کنم. این دفتر به من نشان می دهد که در طول روز چه کار های مهمی را انجام دادم و چند ساعت از آن روز را مفید استفاده کردم.

 

کدام یک از کتاب های کانون را استفاده می کنید؟این کتاب ها چه ویژگی هایی دارند؟

من از کتاب های زیادی استفاده کردم مانند کتاب های پرتکرار، کتاب اشتباهات متداول، کتاب های جمع بندی و زرد، زیست تصویری و کتاب اول.

برای آزمون های ترمیم معدل از کتاب های پرتکرار استفاده کردم که منبع خوبی برای مرور و حل سوالات تشریحی بودند.

کتاب زرد و جمع بندی نیز منابع عالی برای دوران طلایی نوروز و جمع بندی کنکور بودند.

زیست تصویری هم کمک می کند تا نکات شکل های زیست را به خوبی یاد بگیرم و بتوانم به سوالاتی که از شکل های کتاب طرح می شود، به راحتی پاسخ دهم.

کتاب اشتباهات متداول هم به من خیلی کمک کرد تا بتوانم تعداد اشتباهاتم را در آزمون ها کاهش دهم‌.

 

برنامه شما برای مطالعه درس های دهم و یازدهم چگونه است؟

درس های دهم و یازدهم را مطابق با برنامه ی راهبردی مطالعه کردم و در دوران نوروز با آزمون دادن و مرور مطالب کتاب درسی، آن ها را جمع بندی کردم.

 

چه تصمیماتی برای بهتر شدن در نیم سال دوم گرفتید؟

در نیمسال دوم سعی کردم زمان مطالعه روزانه را بالاتر ببرم و بیشتر تست کار کنم و همچنین به مرور مطالب دهم که در نیمسال اول جمع بندی شده بود، بپردازم.

 

شما تصمیم گرفته بودید برای کنکور اردیبهشت یا کنکور تیر تمرکز کنید؟لطفا علت این انتخاب را توضیح دهید.

اولویت من کنکور اردیبهشت بود و سعی کردم تمرکز خود را روی این کنکور بگذارم چون می دانستم بسیاری از دانش آموزان به این کنکور به شکل یک آزمون آزمایشی نگاه می کنند و از طرفی احتمال می دادم سطح سوالات نسبت به کنکور تیر راحت تر باشد دقیقا مانند کنکور دی ۱۴۰۱ که از کنکور تیرماه آسان تر بود ولی برای کنکور تیرماه هم تلاش می کنم تا نتیجه ی بهتری بگیرم.

 

بهمن و اسفند ماه برای کنکور امسال بسیار مهم بود.آیا در برنامه راهبردی با پیش روی عادی برنامه ریزی کردید یا با پیش روی سریع حرکت کردید؟لطفا توضیح دهید.

من در ابتدا از پیشروی عادی استفاده کردم ولی با رسیدن به مباحث آزمون ترجیح دادم در چند آزمون پایانی از پیشروی سریع استفاده کنم تا برای نوروز آمادگی بیشتری داشته باشم و مطالب را زودتر جمع بندی کنم و تست بیشتری کار کنم.

 

با توجه به اهمیت امتحانات خرداد ماه و تاثیر مستقیم آن روی نتیجه کنکور،آیا از ابزارهای کانون یا کتاب های آن استفاده کرد کردید؟ با چه برنامه و روشی؟

بله؛ من امسال برای دروس زیست شناسی، فیزیک و سلامت و بهداشت در آزمون ترمیم معدل شرکت کردم و از کتاب های پرتکرار کانون برای فیزیک و زیست استفاده کردم. به این صورت که پس از مطالعه ی کتاب درسی، سوالات تشریحی کار می کردم و بعد به سراغ تست های آموزشی و زمان دار می رفتم‌.

Menu