گفت‌وگو با مهتا قاسمی قهرمان پیوستگی دوازدهم تجربی از بیجار

من یک دانش آموز کم غیبت در آزمون‌های اصلی کانون هستم همچنین با برنامه‌ی راهبردی هماهنگ هستم و مطابق آن درس می‌خوانم‌.

گفت‌وگو با مهتا قاسمی قهرمان پیوستگی دوازدهم تجربی از بیجار

نام و نام خانوادگی:  مهتا قاسمی

مقطع و رشته:  دوازدهم تجربی

نام شهر و استان : بیجار، کردستان 

از چه سالی عضو کانون بوده و چند آزمون شرکت کرده است:  یکسال

شغل مادر: خانه دار

شغل پدر: بازنشسته شرکت سیمان


 مصاحبه‌گر :  بهناز محمدیاری


شما چگونه با کانون آشنا شدید؟

به پیشنهاد مشاورم در آزمون‌های کانون شرکت کردم.


چند سال و چه سال‌هایی دانش‌آموز کانون بوده‌اید؟ 

یک سال، در پایه‌ی دوازدهم برای آزمون‌ها ثبت‌نام کردم.


در چند آزمون اصلی و چند آزمون هدیه شرکت کرده‌اید؟ 

در ۲۰ آزمون اصلی و  ۴ آزمون هدیه شرکت کردم.


دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟

شرکت در آزمون‌ها سبب پیوستگی در مطالعه‌ی من می‌شود و همچنین نظم مطالعاتی من را بیشتر می‌کند.

 

شما تا چه حد خود را یک دانش‌آموز کانونی می‌دانید؟

من یک دانش آموز کم غیبت در آزمون‌های اصلی کانون هستم همچنین با برنامه‌ی راهبردی هماهنگ هستم و مطابق آن درس می‌خوانم‌.

 

چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟

شرکت در آزمون‌های کانون نه تنها باعث خستگی من نشد بلکه باعث شد تا من همواره در جو آزمون‌ها و رقابت قرار بگیرم‌.


آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون‌ها چه بود؟

بله، فقط در یکی از آزمون‌های اصلی غیبت داشتم، پیوستگی در آزمون‌ها باعث پیشرفت من شد.


پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

پیوستگی باعث می‌شود همواره از روند تحصیلی خود باخبر باشم و برای برطرف کردن ضعف‌هایم تلاش کنم.


 آیا در آزمون‌های مشابه پارسال شرکت می‌کنید؟ الف) انگیزه‌تان چه بود؟ ب) فایده آزمون‌های هدفگذاری برای شما چه بود؟ 

بله، شرکت در این آزمون‌ها باعث شد تا آمادگی من برای شرکت در آزمون‌های اصلی بیشتر شود و اشتباهات کمتری داشته باشم.


از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کنید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.

بیشتر از کارنامه‌ی اصلی استفاده می‌کنم تا بتوانم میزان پیشرفتم را به نسبت به آزمون قبل بسنجم.


مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خوانید؟ چگونه شخصی سازی می‌کنید، توضیح دهید که روش‌تان چگونه بود؟

بله من کاملاً طبق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خوانم، مشاور دارم و ایشان برنامه را برای من شخصی سازی می‌کنند.


روش مطالعه‌ی شما چگونه است؟ آیا با روش بازیابی درس می‌خوانید یا دوباره‌خوانی می‌کنید؟

از روش بازیابی استفاده می‌کنم.


در کدام درس‌ها بیشتر از روش بازیابی استفاده کنید؟ و تأثیر این روش برای شما چه بود؟

شیمی و زیست، بازدهی مطالعه‌ی من را افزایش می‌دهد.


روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه است؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌کنید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی می‌کنید؟

من ابتدا سوالات غلط و بدون پاسخ را تحلیل می‌کنم سپس به سراغ بقیه‌ی سوالات می‌روم و نکاتی را که یاد می‌گیرم را یادداشت می‌کنم و قبل از آزمون بعدی آن‌ها را مرور می‌کنم.


آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟

بله من گاهی دچار افت تراز می‌شدم و نتیجه‌ی مطلوب را کسب نمی‌کردم اما باز هم تلاش می‌کردم و خانواده با حمایت از من تلاش می‌کردند تا روحیه ام را حفظ کنم و برای آزمون بعدی آماده شوم.


پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ 

معمولاً خودم بر جزییات روند تحصیلی‌ام کنترل دارم.


کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس‌ها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمون‌ها چه نمره‌ای برای این درس‌ها کسب می‌کنید؟

زیست و شیمی نقاط قوت من هستند برای مطالعه این دروس اول کتاب درسی و سپس کتاب‌های کمک درسی را می‌خوانم و از آزمون موسسات مختلف استفاده می‌کنم و همیشه نمراتم ۱۹ تا ۲۰ است.


در طول این سال‌ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟

با استفاده از فیلم‌های آموزشی و منابع مختلف توانستم در درس زیست شناسی قوی‌تر شوم.


به طور میانگین و در بازه‌های مختلف چند ساعت تست می‌زدید یا مسأله حل می‌کنید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی می‌کنید، در طول سال و در ماه‌های مختلف این نسبت چه تغییری می‌کند؟ 

زمانی که مدرسه می‌رفتم ۸ الی ۹ ساعت مطالعه می‌کردم اما در روزهای دیگر ساعت مطالعه‌ام افزایش می‌یافت و بیشتر زمان را به حل تست اختصاص می‌دادم.


کدام بازه‌ی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگ‌تری داشته است: تابستان، پاییز، دی‌ماه، نیم‌سال دوم، دوران طلایی نوروز، خردادماه و امتحانات نهایی ؟ دلیل این موضوع چیست؟

نیمسال دوم زیرا ساعت مطالعه‌ام را افزایش دادم و عملکرد بهتری در آزمون‌ها داشتم.


کدام نقش آزمون‌های کانون برای شما پررنگ‌تر بود: نقش برنامه‌ای، آموزشی یا سنجشی؟ دلیل‌تان برای این انتخاب را بگویید.

نقش سنجشی آزمون‌ها برای من پررنگ‌تر بود زیرا می‌توانستم جایگاه خودم را در میان سایر دانش آموزان بسنجم.

 

به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباه‌های شما چند تا بوده است؟

به طور میانگین بین 10 تا اشتباه داشتم.


هنگام بررسی آزمون‌ها به کدام‌یک اولویت بیشتری می‌دهید؟ 

الف) بررسی اشتباهات 

ب) بررسی سؤال‌های ساده 

بررسی اشتباهات برایم اولویت دارد.


نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بوده است؟ 

از پایه‌ی اول تا یازدهم مدرسه نقش چشمگیری در یادگیری من داشت اما پایه دوازدهم کمتر به مدرسه رفتم و در خانه مطالعه می‌کردم.


در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس‌ها می‌روید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می‌کنید؟

ابتدا به بررسی نمره دروسی می‌روم که نقاط قوت من هستند سپس علت اشتباهات را پیدا می‌کنم و در جهت رفع آن‌ها تلاش می‌کنم.


آیا اعضای خانواده کارنامه‌ی شما را می‌بینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آن‌ها با این افت چگونه است؟

در بعضی از آزمون‌ها کارنامه من را می‌بینند و اگر افت داشته باشم من را تشویق به ادامه دادن می‌کنند.


کدام یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کنید؟ این کتاب‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

در دروس زیست و شیمی از کتاب‌های سه سطحی کانون استفاده کرده‌ام.


شما خود را در کانون چه نوع قهرمانی می‌دانید؟ 

خودم را قهرمان پیوستگی می دانم.


کدام‌یک از روش‌های مدیریت زمان را استفاده کردید: روش دو خودکار، روش ضربدر و منها، روش زمان‌های نقصانی و روش استراتژی بازگشت؟ در چه زمانی از سال از کدام روش استفاده کردید؟ 

بیشتر از تکنیک ضربدر منها در تمام طول سال استفاده می‌کردم.


استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟ 

از فضای مجازی کمتر استفاده می‌کنم. مصارف من بیشتر  برای دسترسی به مطالب درسی و مشاوره‌ای و ارتباط با دوستانم است.


دلیل این که در آزمون‌های تابستان شرکت کرده‌اید چه بود؟

من فقط در چند تا از آزمون‌های تابستان شرکت کردم ولی همین تعداد باعث شد بیشتر مطالب سال‌های گذشته را مرور کنم.


برنامه شما برای مطالعه درس‌های دهم و یازدهم چگونه بود؟

در تابستان به مرور آن‌ها پرداختم.


فکر می‌کنید مهم‌ترین ویژگی که شما دارید و باعث می‌شود خوب درس بخوانید، چیست؟

من حتی وقتی که افت تراز داشتم ناامید نمی‌شدم و باز هم به تلاشم ادامه می‌دادم و در هر شرایطی سعی می‌کردم برنامه‌ام را انجام دهم البته مشاورم آقای محمدمهدی نصرتی نقش به سزایی در پیشرفت من داشته‌اند، ایشان رتبه برتر کنکور تجربی سال ۱۴۰۲ بوده‌اند.


آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می‌دهید؟ چه کارهایی می‌کنید؟

بله، با وقت گذراندن با خانواده استراحت می‌کنم.


آیا خواندن و نوشتن را قبل از دوران مدرسه یاد گرفتید؟ چه کسی به شما یاد داد؟ 

قبل از مدرسه اعداد را می‌توانستم بشمارم و برخی از کلمات را بخوانم، پدرم این موارد را به من یاد دادند.


قبل از دوران دبستان پدر و مادر برای شما کتاب می‌خواندند؟ چه کتاب‌هایی؟

بله، کتاب‌های داستان مورد علاقه‌ام را می‌خواندند.


آیا برای درس خواندن با دوستان صمیمی خود در ارتباط هستید؟ در مورد چه چیزی با هم گفت و گو می‌کنید؟ وضعیت درسی دوستان شما چگونه است؟

بله، دوستانم وضعیت تحصیلی خوبی دارند و درباره‌ی سوالات با هم بحث می‌کنیم و راه حل‌هایمان را به اشتراک می‌گذاریم.


آیا معلم خاصی هست که بخواهید از ایشان تشکر کنید؟ در چه درسی؟ دلیل این قدردانی چیست؟

از تمامی دبیران مدرسه به ویژه آقای محمدی در درس زیست شناسی و همچنین آقای داودزاده در درس ریاضی که در دوران راهنمایی نقش موثری در علاقه‌مند کردن من به درس ریاضی داشته‌اند، کمال تشکر را دارم و قدران آن‌ها هستم.

Menu