گفتگو با سارا سلگی دوازدهم تجربی

وقتی به برنامه راهبردی نگاه میکنم کاملا متوجه میشوم که این یک برنامه پیوسته هست

گفتگو با سارا سلگی دوازدهم تجربی

سارا سلگی

دوازدهم تجربی

تعداد سال کانونی: ۳

میانگین تراز: ۶٠۹۲

تعداد آزمون اصلی حاضر: 19

شغل و تحصیلات پدر: فوق لیسانس کارمند اداره برق

شغل و تحصیلات مادر: فوق لیسانس فرهنگی


مصاحبه گر : ابوالفضل مهدیانفر


۱_چگونه با کانون آشنا شدید و چرا به کانون آمدید؟  

خب من اول با دفتر برنامه ریزی آشنا شدم و بعد از مشاوره با مشاورین و دبیران همه کانون را پیشنهاد می‌کردند و خب کانون به خاطر شرکت کننده های بیشتری که داره و آزمون هایش که سطح خوبی دارند و هم حضوری و هم آنلاین را دارد به کانون آمدم.


   ۲_از اقوام و آشنایان کسی بوده که به کانون آمده باشد؟ و آیا نتیجه گرفته است؟

 بله، یکی از دختر دایی های خودم که پرستاری هم قبول شدند.  


 ۳_پدر و مادر نتایج آزمون را مشاهده می کنند؟ اگر افت داشته باشید چه واکنشی دارند؟ 

 بله حتی بیشتر از خودم پیگیر هستند، بیشتر سعی می‌کنند تشویق کنند و با بررسی دوهفته گذشته و برنامه هایی که داشتم نقاط ضعفم را پیدا و گوشزد می کنند.  


 ۴_روزی چندساعت درس می‌خوانید؟ و چه میزان از آن به تست زنی اختصاص دارد؟  

روزهایی که مدرسه دارم ۷ الی ۸ ساعت و روزهایی که مدرسه نیست ۹ ساعت و بیشتر درس می‌خوانم، حدود ۶٠ درصد این زمان به تست زنی اختصاص دارد.  


 ۵_مهم ترین ویژگی که باعث درس خواندن شما می شود؟ 

 زحمات پدر و مادرم را که می بینم،  اندیشه جبران این زحمات در کنار یک راه مطمئن برای موفقیت در کنکورو قبولی در دانشگاه بزرگترین مشوق من هست. 


  ۶_چرا از تابستان به کانون آمدید؟ 

 خب تابستان باعث می شود که راحت تر عادت سازی به میزان مطالعه روزانه و درس خواندن و آزمون دادن انجام شود و همچنین آزمون و خطاهای لازم به موقع صورت گیرد تا بهترین نحوه مطالعه و پیش روی انتخاب شود که در سال تحصیلی اصلی مشکلات و وقت تلفی های مختلف پیش نیاید. 


  ۷_چرا پیوستگی خودتان را در آزمون ها حفظ کردید و این کار چه سودی برای شما داشته است؟

وقتی به برنامه راهبردی نگاه می‌کنم کاملا متوجه می‌شوم که این یک برنامه پیوسته هست و خب قطعا وقتی شما غیبتی داشته باشید با وجود آنکه در برنامه بارها و بارها فرصت مرور گذاشته شده است اما نظم درس خواندن و برنامه ریزی شما بهم می ریزد و همینطور عقب می مانید، به علاوه حضور پیوسته باعث آمادگی همیشگی و آشنایی با سوالات هست، به همین دلیل پیوستگی خودم را حفظ کردم.  


 ۸_اگر برای آزمونی آمادگی نداشته باشید بازهم شرکت خواهید کرد؟  

بله، چون حداقلش این هست که با فضای آزمون و کنترل استرس و جلسه آشنا می شوید که قطعا یکی از اهداف همین هست و قرار نیست که همیشه فقط به فکر محک زدن خود باشیم بلکه این هم یکی از اهداف هست که در زمان جلسه کنکور به کار خواهد آمد و دوم اینکه حداقل فضای کلی درس را می‌فهمید که باعث آمادگی بیشتر هست. 


  ۹_برنامه روز پنجشنبه قبل آزمون شما؟  

شرکت در آزمون مشابه پارسال، مرور و جمع بندی مباحث و تست جمع بندی به صورت ده تست از هر مبحث برنامه من برای آن روز هست.  


 ۱٠_در دوهفته بین دو آزمون چندبار یک درس را می خوانید و یا مرور می کنید؟

  ۳ بار یک بار خواندن خودم یکبار روز تدریس درس و مبحث در مدرسه و بار دیگر پنجشنبه قبل آزمون 


  ۱۱_تحلیل آزمون انجام می دهید؟ به چه روشی؟ 

 دفتری مخصوص این کار دارم که پس از آزمون همه سوالات چه غلط چه درست و چه نزده را تحلیل می کنم و اگر نکته ای جدید باشد حتما در دفترم اضافه خواهم کرد.


   ۱۲_کدام نقش کانون برای شما مفیدتر و مهم تر بوده است؟ برنامه ای، ارزیابی، آموزشی، مشاوره ای

  صد در صد برنامه چون برنامه کانون خیلی جامع و کامل هست و برای دانش آموزان مختلف چیده شده است به نحوی که از هر زمانی شروع کنید کمک فراوانی خواهد کرد«البته نه دیگر هر زمانی و دیر، بلکه تا بازه مناسبی پوشش دهنده هست


  ۱۳_دفتر برنامه ریزی دارید؟

 بله و حتما استفاده می کنم که باعث شناخت خودم نسبت به خودم و نقاط قوت و ضعفم می شود و باعث حفظ و افزایش ساعات مطالعه ام می شود مخصوصا قسمت نکات مثبت و منفی که خیلی کمک کننده هست، البته خودم هم کادرهایی مثل تعداد تست به تفکیک آموزشی و زمان دار و همچنین به تفکیک درست و غلط به دفتر برنامه ریزی خودم اضافه کردم. 

  ۱۴_از بین کارنامه های مختلف جعبه ابزار کارنامه، کدام کارنامه برای شما مفیدتر و پرکاربرد تر بوده؟

  کارنامه پروژه ای، چرا که نتیجه و جمع بندی چندماه را یکباره جمع کرده و نشان داده که به طور کلی با نقاط قوت و ضعف و وضعیت خودم در یک دوره چندماهه آشنا می شوم و خطاهای احتمالی که یک کارنامه دو هفته یکبار آزمون دارد را ندارد، چراکه کارنامه آزمون صرفا مربوط به یک آزمون هست که با یک بیماری یا مشکلی دیگر ممکن است بازتاب صحیحی از واقعیت تحصیلی نباشد اما کارنامه پروژه ای بازتابی درست از وضعیت کلی تحصیلی است.


   ۱۵_از سایت و مجلات کانون استفاده می‌کنید؟ 

بله استفاده می کنم مخصوصا مصاحبه با رتبه برتر ها که خیلی به من انگیزه می‌دهد. 


 ۱۶_با مشکلات، خستگی ها و مسائل دیگری که در دوران تحصیل خود با آن مواجه می‌شوید‌، چگونه برخورد می‌کنید؟

  خب در اینجور مواقع هدف خودم را در ذهنم مجسم می کنم که برای چه چیزی دارم تلاش می کنم و سعی می کنم با صحبت با خانواده و گذر زمان با آن ها حالم را بهتر کنم. 


  ۱۷_تا چه حد خودتان را کانونی می دانید؟ 

 خب به دلیل آنکه طبق برنامه و آزمون های کانون پیش روی می‌کنم و از دفتر برنامه ریزی استفاده می کنم خودم را تا حد زیادی کانونی می‌دانم.  


 ۱۸_طبق برنامه راهبردی پیش روی می‌کنید وچگونه اختلاف احتمالی برنامه راهبردی با برنامه مدرسه تان را حل می‌کنید؟

  خب برنامه کانون خیلی از اوقات کمی جلوتر از برنامه مدرسه هست و خب من همیشه برای کانون می‌خوانم این روش باعث شده که برای امتحانات مدرسه صرفا نیاز به یک مرور و جمع بندی ساده چند دقیقه ای داشته باشم و تداخلی به چشمم نیاید.


   ۱۹_نقطه ضعف و قوت شما چیست؟ به چه دلیل؟

  زیست و فیزیک نقطه قوتم و شیمی نقطه ضعف من هست خب توی نقاط قوتم قطعا یکی از دلایل این بوده که سعی کردم خودم را علاقه مند کنم به آن دروس و خلاصه نویسی نکته برداری و نکته نویسی مرور های چندباره استفاده از فلش کارت ها و چسباندن نکات ها به اتاقم و تست زنی بیشتر باعث ایجاد نقطه قوت شده و در درس شیمی می توانم بگویم که مهمترین علت نداشتن میل و انگیزه نسبت به این درس و اهمیت ندادن به آن به دلایل اشتباه باعث تبدیل شدنش به نقطه ضعف شده است.


  ۲٠_نقطه ضعفی داشتید که نقطه قوت شده باشد؟

  بله زیست 


 ۲۱_توصیه شما برای دانش آموز ها مخصوصا کسانی که از تابستان به کانون می آیند؟

 از همان اول برنامه کانون را جدی بگیرند و به نظرم از تابستان اگر شرکت کنند بسیار بهتر است به منظور جمع بندی آزمون و خطا ، عادت سازی و پیدا کردن روش و راه درست و به کانون اعتماد کنند.


۲۲_در نقطه قوتتان یعنی فیزیک چگونه مطالعه می کنید و به چه روشی تست می‌زنید؟

  به نظرم یکی از مشکلات دانش آموز ها نخواندن کتاب هست درحالی که بسیاری از سوالات مفهومی از متن کتاب درسی است به همین خاطر من به کتاب درسی اهمیت زیادی می‌دهم و متن را به دو قسمت تبدیل کرده و روز اول قسمت اول و روز بعد قسمت دوم را می خوانم و همراه با آن کتاب اول قلمچی را تمرین می‌کنم، پس از آن در روزی که دبیر تدریس را انجام داد جزوه ای که هست را می خوانم و مرور می کنم و کتاب پرتکرار را تمرین می‌کنم، پس از آن تمرین های دوره ای آخر فصل کتاب را حل می‌کنم و با نمونه سوال های سایت کانون و منابع تستی که دارم تست بیشتری کار می‌کنم.  سعی می کنم در جلسه آزمون اول سوالاتی که ساده تر و سریعتر هستند را حل کنم سپس سوال های مفهومی و بعد سوال های زمان گیر تر و چند گزینه ای  ، من سوالات را برای خودم تیپ بندی می‌کنم و برای هر تیپ سیستم جوابدهی را می‌شناسم ولی همیشه سعی می‌کنم در سوالات محاسباتی کنار سوال ، داده های سوال را چه به کارم بیایند و چه نه، مرتب بنویسم این کار باعث نظم ذهنی و عدم فراموشی سوال و داده های آن می‌شود. 


  ۲۳_از کتاب های کانون استفاده می‌کنید؟ 

 بله از پرتکرار، سه سطحی و کتاب اول که به نظرم کتاب بسیار مناسبی برای اولین برخورد هست چراکه اولین برخورد با سوالات بسیار مهم هست که بی انگیزگی یا ترس ایجاد نکنه و در عین حال باعث آمادگی و شناخت بشه که از این نظر برخورد اول من با شیمی مناسب نبوده که باعث این بی میلی شده است، کتاب اول کتاب مناسبی برای برخورد اول هست.  کتاب پرتکرار هم برای تمرین و دوران امتحانات خیلی به درد بخور هست.  کتاب سه سطحی هم که سوالات سطح مناسبی دارد و همینطور برای جمع بندی و تابستان هم بسیار مناسب هست. 


  ۲۴_میانگین تعداد اشتباهات شما در هر آزمون چندتاست و بیشتر به چه علت هست؟ 

۱۸ تا به نظرم بیشتر به خاطر بی دقتی و مشکل در کنترل استرس سر جلسه آزمون و مشکلات دیگه ای که مثلا سوال های ساده را برای خودم الکی پیچیده می کنم چون نمی توانم درک کنم آزمون سوال ساده هم دارد یا با دیدن چند سوال سخت ابتدای دفترچه تصور می کنم همه سوالات به همین شکل هستند و تمرکزم برهم می‌ریزد، بیشتر به این خاطر هست. 


  ۲۵_پشتیبان شما در منزل؟  

مادرم از هر لحاظ چه مادی، چه معنوی پشتیبانم هستند و همیشه کمک حالم که در برنامه ریزی و مشاوره بسیار کمکم می‌کنند. 


  ۲۶_اگر در حین درس خواندن تمرکزتان برهم بریزد برای بازیابی تمرکز چه می کنید؟ 

 اول سعی می‌کنم چندبار با خودم دل مشغولی را آرام زمزمه کنم اگر توانستم از ذهنم بیرون کنم که خب ، اگر نه سعی می‌کنم حداکثر ده دقیقه بیرون بروم  و اگر بازهم نشد اون موضوع را روی کاغذی می‌نویسم و کنار می‌گذارم تا در زمان غیر مطالعه به آن فکر کنم.

Menu