ترلان جمالی : 6 سال حضور مداوم در آزمون‌ها بدون غیبت

ترلان جمالی دانش آموز یازدهم ریاضی از 6 سال حضور مداوم خود در آزمون‌ها می‌گوید

ترلان جمالی : 6 سال حضور مداوم در آزمون‌ها بدون غیبت

 

نام و نام خانوادگی : ترلان جمالی

پایه : یازدهم ریاضی

نام شهر و استان : آمل ، مازندران

تحصیلات و شغل پدر : لیسانس ، بازنشسته فرهنگی

 تحصیلات و شغل مادر : لیسانس ، فرهنگی 

نام مدرسه ابتدایی : فروغ دانش

نام مدرسه متوسطه اول : شاهد

نام مدرسه متوسطه دوم : فرزانگان ( استعدادهای درخشان )

سال­ های حضور در کانون : 6 سال

میانگین تراز : 6000

 

مصاحبه گر : مهزاد حسنی مقدم

 

از چه زمانی و با چه هدفی به کانون آمدید ؟

من تابستان سالی که می خواستم به ششم بروم ، در آزمون های کانون ثبت نام کردم . آمادگی در آزمون تیزهوشان و اینکه در تست زدن قوی تر بشوم و درس هایم را بهتر کنم ؛ از جمله دلایل من برای شرکت در آزمون های کانون بود . ضمن اینکه خواهرم هم آن موقع دانش آموز دهم و عضو کانون و تراز برتر بود و من هم تصمیم گرفتم مانند ایشان این مسیر را طی کنم . 

 

خواهر شما چه نتیجه ای گرفتند ؟

خواهرم رشته ی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان قبول شدند . 

 

آیا تیزهوشان ششم به هفتم قبول شدید ؟

خیر قبول نشدم ولی مسیر آزمون های دو هفته یک بار خودم را تا نهم ادامه دادم و توانستم در آزمون تیزهوشان نهم به دهم تیزهوشان قبول شوم .

 

پس به این ترتیب شما 6 سال متوالی دانش آموز کانون بودید . آیا در این 6 سال خسته نشدید و به فکر غیبت کردن در آزمون ها نیفتادید ؟

خب روزهایی بوده که خسته شدم و حتی روزهایی بوده که نتوانسته بودم همه ی درس ها را خوب مطالعه کنم و معمولا دانش آموزان دیگر وقتی خوب مطالعه نکنند ترجیح می دهند غیبت کنند اما من هیچ وقت غیبت نکردم و استدلالم این بود حتی اگر مطالعه نکرده باشم با سوال ها آشنا می شوم و می توانم به چند سوال جواب بدهم و خودم را محک بزنم .

 

دفتر برنامه ریزی دارید ؟

بله و تا این اواخر که درگیر امتحان نهایی و شبه نهایی نشده بودم ، آن را پر می کردم . تکمیل دفتر به من کمک می کرد تا بفهمم چه روزهایی کمتر درس می خوانم و سعی کنم در روزهای دیگر آن را جبران کنم .


دفتر خود آموز را تکمیل می کنید ؟

بله ، در سال نهم که بودم یه وقت هایی درس مدرسه از آزمون عقب تر بود و من با نوشتن این سوالات در خودآموز ، ریاضی را یاد گرفتم . ضمن اینکه همیشه از سوالاتی که در کتاب خودآموز می نویسم در آزمون های جمع بندی استفاده می کنم و به من در جمع بندی مطالب کمک می کند .

 

6 سال حضور مستمر در آزمون ها چه تاثیری در وضعیت مدرسه شما داشته است ؟

تاثیر که خیلی داشته است . خوب یادم است که در سال نهم که بعد از کرونا در مدرسه امتحان دادیم ، یک سوال مشابه سوال دام دار آزمون های قلم چی آمده بود و من به آن سوال درست جواب دادم در حالیکه بقیه دانش آموزان نتوانسته بودند به آن سوال ، جواب صحیح بدهند . ضمن اینکه به طور خودکار آزمون ها باعث پیشرفت در وضعیت مدرسه می شود چون من به خاطر آزمون ها مجبور بودم به همه ی درس ها توجه کنم و منتظر آزمون ماهانه فلان درس نباشم .

 

نقطه قوت شما کدام درس است ؟ روش مطالعه خود برای این درس را بیان کنید .

فیزیک ،  درس مورد علاقه من است و بهتر از بقیه درس ها آن را متوجه می شوم . ضمن اینکه در کلاس هم به این درس با دقت گوش می کنم .

 

آیا درسی بوده که ابتدا در آن ضعف داشتید و بعد با تغییر روش آن را بهتر کنید ؟

حسابان ، تست های علامت دار خودم در این درس را هر دو هفته یک بار به عقب برمی گردم و آنها را دوباره بررسی می کنم . این بازگشت زمان دار و بررسی دوباره باعث شده که اشکالاتم کمتر بشود .

 

بهترین کتاب کانون که استفاده می کنید چه کتابی است ؟

از اکثر کتاب های آبی استفاده می کنم . تست های پیمانه ای و جمع بندی شده جزو ویژگی های خوب این کتاب ها است . البته نباید از درس نامه کوتاه و مختصر این کتاب ها هم غافل شد . 

 

به طور متوسط روزی چند ساعت مطالعه دارید ؟

روزهایی که سرم شلوغ تر است و مدرسه می روم 3 الی 4 ساعت و روزهایی که مدرسه ندارم ، 8 الی 10 ساعت مطالعه دارم .

 

با توجه به اینکه امسال امتحان نهایی داشتید ، آیا مطالعه تستی هم داشتید ؟ برنامه شما چطور بود ؟

بله ، من تست را به خاطر بالابردن میزان تسلطم در درس ها می زدم چون احساس می کردم سرعت من در تست پایین است . معمولا آخر شب ها برای درس هایی که مطالعه تشریحی در آن اهمیت بیشتری داشت ، وقت می گذاشتم .

 

دانش آموزان رشته ریاضی معمولا به عمومی ها بی توجهی می کنند . شما برای اینکه به عمومی ها از ابتدا توجه کنید ، آیا برنامه ویژه ای  داشتید ؟

سعی می کردم در طول دو هفته چند جلسه ای برای هر درس وقت بگذارم . ضمن اینکه اگر فردا درس عمومی داشتم ، بدون مطالعه به کلاس نمی رفتم . این مطالعه هم شامل درس قدیم و هم شامل درس جدید می شد .

 

آیا از سایت کانون و مجله آزمون استفاده می کنید ؟

از سایت کانون برای گرفتن نمونه سوال امتحانی استفاده می کنم و در بین مطالب مجله هم قسمت مصاحبه ها برایم جذاب است . 

 

آیا در آزمون های هدف گذاری و مشابه پارسال شرکت می کنید ؟

بله تا حد امکان شرکت می کنم . آزمون هدف گذاری باعث می شود که بفهمم چقدر درس ها را یاد گرفتم و برای هفته دوم برنامه ریزی درست تری داشته باشم . آزمون مشابه پارسال هم باعث می شود که با نکات فیزیک و شیمی آزمون اصلی قبل از دادن آزمون اصلی آشنا شوم .

 

نقش آموزشی خانواده به خصوص پدر و مادر در طول این سال ها چگونه بوده است ؟

مادرم همیشه در درس ها به من کمک می کند و تاکید می کند که هیچ درسی را انباشته نکنم . پدرم هم به من کمک می کند که درس هایی که زیاد خوانده نمی شود را مطالعه کنم و همچنین پدرم در برنامه ریزی هفتگی درس ها هم همیشه به من کمک می کند .

 

آیا اوقات فراغت و ورزش هم دارید ؟

بین درس ها اوقات فراغت کوچک دارم . قبلا ورزش می کردم که درسال یازدهم آن را کمتر کردم . 

 

سخن پایانی ؟

از پدر و مادرم تشکر می کنم و به بچه ها توصیه می کنم که هیچ وقت در آزمون ها غیبت نکنند تا همیشه با سوالات مختلف آشنا بشوند . 

Menu