گفت وگو با آریا ربیعی؛قهرمان پیوستگی یازدهم ریاضی

بله. دفتر برنامه‌ریزی می‌تواند روند مطالعه در هفته‌های متوالی را به وضوح به من نشان دهد و این باعث می‌شود رقابت خوبی با خود قبلی‌ام داشته باشم.

گفت وگو با آریا ربیعی؛قهرمان پیوستگی یازدهم ریاضی

نام و نام خانوادگی : آریا ربیعی 

رشته ومقطع:یازدهم ریاضی

نام شهر و استان : تهران

میانگین تراز : 6500

معدل : 19/20

چند آزمون شرکت کرده اید ؟ 26 آزمون 

شغل و تحصیلات مادر : مسئول فنی آزمایشگاه، متخصص پاتولوژی 

شغل و تحصیلات پدر : آزاد، مهندسی عمران


مصاحبه‌گر :  احسان محمدنژاد


اولین تراز شما چند بود و در آزمون آخر به چند رسید؟

 اولین تراز بنده 5400 بود و در طول سال با پیشرفتی که داشتم به 7100 تونستم برسم. البته آخرین ترازی گرفتم تقریبا 6700 بود.


 مهم‌ترین دلیل این پیشرفت را چه می‌دانید؟ 

مشاور و پشتیبان سال یازدهم بنده آقای محمدنژاد راهنمایی‌های لازم را داشتند. همچنین انگیزه‌ی زیادی برای بهتر شدن و رسیدن به رشته‌های مورد علاقم برای دانشگاه داشتم (برق یا مکانیک).


   برنامه شما برای دوران جمع‌بندی نوروز چه بود؟

 بیشتر از همه تلاشم برای جمع‌بندی درس شیمی بود چون در طول سال در این درس ضعف‌های زیادی داشتم. مشکلاتی هم در درس فیزیک دهم داشتم داشتم و آن‌ها را مرور کردم. همچنین مبحث مشتق هم پیش‌خوانی کردم.


  منابع شما برای دوران نوروز چه بود ؟ 

بیشتر از کتاب‌های سه‌سطحی استفاده می کردم. همچنین کتاب نوروز هم در این دوران کمک زیادی به من کرد.


برنامه‌ی شما برای امتحانات نهایی پایان‌ترم چه بود؟

 در دوران اردیبهشت به صورت کاملا جدی‌تر برنامه‌ریزی کرده و توانستم به صورت دوره‌ای و گام به گام، مباحث درسی را جمع‌بندی کنم.


 از چه زمانی جمع‌بندی دوره تابستان را شروع می‌کنید؟ (روش خود را توضیح دهید.) 

تمام تلاش بنده این است که از تاریخ 16 تیر ماه جمع‌بندی دوره تابستان را شروع کنم. اول از همه به سراغ نقاط ضعف سال دهم میرم. مشکلاتی در مبحث ترمودینامیک و فشار وجود دارد که باید برطرف کنم. شیمی هم به طور جدی دهم و یازدهم را جمع‌بندی می‌کنم. البته که همه‌ی این موارد طبق بودجه‌بندی آزمون‌های قلم‌چی صورت خواهد گرفت.


 پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

 باعث شد تسلط بیشتری بر روی مباحث داشته باشم و با انواع تست و تیپ‌بندی آزمون آشنا شوم. طبیعتا تحلیل‌های مداوم کارنامه نیز تاثیرگذار بوده است.


تکنیک‌ها و روش‌های مدیریت زمان را، تمرین و استفاده می‌کنید؟ کدام روش؟ 

بله، برای افزایش سرعت تست و مدیریت بهتر زمان، از روش تست زمان‌دار و از کتاب آبی استفاده می‌کنم. معمولا تست زمان‌دار را از درس‌هایی که مشکل نبوده انجام می‌دهم.


   آیا در آزمون‌های هدفگذاری و مشابه پارسال شرکت می‌کنید؟ 

 بله، هر از گاهی استفاده می‌کردم. تراز بهتری را در آزمون‌هایی که از این روش استفاده می‌کردم، می گرفتم.


 از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کنید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید. 

معمولا از کارنامه اصلی استفاده می‌کنم. اما از نظر خودم کارنامه‌ی اشتباهات نیز می‌تواند مفید باشد که از سال جدید تلاش من بر این است که در برنامه درسی لحاظ کنم.


 مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خوانید؟ چگونه شخصی سازی می‌کردید، توضیح دهید که روش‌تان چگونه است؟

 کاملا طبق برنامه پیش می‌روم. اما در درس‌هایی که مشکل دارم، مباحث قبل و بعد از برنامه راهبردی آن آزمون را نیز مطالعه می‌کردم تا تسلط بیشتری داشته باشم.


 روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه است؟

 اول از همه سوالاتی را که در آزمون غلط جواب داده بودم را بررسی می‌کنم. سپس به سراغ سوالاتی که پاسخ ندادم رفته و در انتها، سوالات وقت‌‌گیر آزمون را تمرین می‌کنم.


به طور میانگین و در بازه‌های مختلف چند ساعت تست می‌زنید یا مسأله حل می‌کنید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی می‌کنید، در طول سال و در ماه‌های مختلف این نسبت چه تغییری کرد؟

 در دوره‌ی تابستان میانگین ۱ ساعت مطالعه در روز را داشتم. در مهر ماه به دلیل تغییر مدرسه و شرایط جدیدی که برای بنده پیش آمد روند درس خواندنم کمی با افت همراه شد اما رفته رفته در آبان، آذر و دی ماه به میانگین ۲ الی ۳ ساعت مفید تست‌زنی در روز رسیدم.


دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟

 بله. دفتر برنامه‌ریزی می‌تواند روند مطالعه در هفته‌های متوالی را به وضوح به من نشان دهد و این باعث می‌شود رقابت خوبی با خود قبلی‌ام داشته باشم.


کدام یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کنید؟ این کتاب‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

بیشتر از کتاب سه سطحی استفاده می‌کنم. چون سطح سوالات آن برای من مناسب‌تر است و حس می‌کنم به خوبی من را به چالش می‌کشد. اما از کتاب‌های آبی هم برای مدیریت زمان و افزایش سرعت تست‌زنی از طریق پیمانه‌ها استفاده می‌کنم.


برنامه شما برای مطالعه درس‌های دهم و یازدهم چگونه است؟

 بیشتر درس‌هایی که مشکل دارم و یا در آن‌ها از برنامه عقب افتاده‌ام را دوره می‌کنم. در مبحث کار و انرژی دهم از درس فیزیک نیاز به جمع‌بندی دارم و درس شیمی را مرور می‌کنم.


با توجه به اهمیت امتحانات خرداد ماه و تاثیر مستقیم آن روی نتیجه کنکور، آیا از  ابزارهای کانون یا کتاب‌های آن استفاده خواهید کرد با چه برنامه و روشی؟

 بله، حتما کتاب‌های کانون در برنامه‌ی بنده لحاظ خواهد شد. چون نتیجه‌ی مناسبی تا به امروز از آن‌ها گرفته‌ام.


Menu