گفت و گو با محمدصدیق دلدار؛ قهرمان پیوستگی پایه دهم ریاضی

تا قبل از امتحانات نوبت اول روند تستی خودم را جلو بردم و با نزدیک شدن به امتحانات نوبت اول مطالعه کتاب درسی و حل نمونه سوالات تشریحی را هم تو برنامه قرار دادم و با شروع امتحانات، تست‌زنی را متوقف کردم

گفت و گو با محمدصدیق دلدار؛ قهرمان پیوستگی پایه دهم ریاضی

نام و نام خانوادگی: محمد‌صدیق‌ دلدار

پایه: دهم ریاضی

نام شهر و استان: پارسیان ، هرمزگان

سال‌های حضور در کانون: 2سال

چند آزمون شرکت کرده است: 47 آزمون

شغل و تحصیلات مادر: ماما-فوق دیپلم 

شغل و تحصیلات پدر: کارمند-دیپلم 

مصاحبه‌گر: عبدالصمد رئیسی

 

برنامه شما برای امتحانات نیم‌سال اول چیست؟

تا قبل از امتحانات نوبت اول، روند تستی خودم را جلو بردم و با نزدیک شدن به امتحانات نوبت اول مطالعه کتاب درسی و حل نمونه سوالات تشریحی را هم تو برنامه قرار دادم و با شروع امتحانات، تست‌زنی را متوقف کردم و تمرکزم را روی سوالات تشریحی گذاشتم تا تمرینی برای امتحانات نهایی باشد.


در دوران امتحانات از کدام کتاب‌های کانون استفاده خواهید کرد؟

من کتاب پرتکرار را دارم این کتاب شامل نمونه سوالات امتحانی است که برای حل سوال بیشتر، مفید است.

 

آیا از نمونه سوالات موجود در سایت کانون استفاده می‌کنید؟

بله، صد‌در‌صد، بانک سوالات کانون واقعا بی‌نظیر است و یکی از بهترین منابع برای حل سوالات تشریحی می‌باشد.


تصمیمات شما برای نیم‌سال دوم چیست؟

من در نیم‌سال دوم قصد دارم علاوه بر اینکه روند تستی خودم را ادامه بدهم، برای امتحانات نهایی هم آمادگی لازم را کسب کنم و مطالعه دروس عمومی را شروع کنم و همچنین نیم نگاهی هم به مرور مباحث نیم‌سال اول داشته باشم.


روش شما برای جمع‌بندی دروس نیم‌سال اول چیست؟

من در ایام امتحانات از روش جمع‌بندی بقچه‌ای استفاده کردم و بعد از پایان هر فصل نمونه سوالات را از کتاب پرتکرار کانون حل می‌کردم.


در دوره امتحانات چگونه بین برنامه‌راهبردی آزمون‌ها و امتحانات تعادل ایجاد می‌کنید؟

 تمرکز اصلی من برنامه‌راهبردی آزمون‌ها بود، در این زمینه مشکلی نداشتم و به مباحث آزمون رسیدم. بین امتحانات مدرسه و آزمون‌های کانون یک رابطه دوسویه هست، آمادگی برای هر کدام می‌تواند دیگری را هم پوشش دهد.

 

آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون‌ها چه بود؟

خیر، چون از نظر من پیوستگی مهمترین اصل در موفقیت است و همیشه سعی داشتم که این اصل را رعایت کنم، البته پیام‌هایی که از کانون دریافت می‌کردم در مورد اینکه قهرمان پیوستگی هستم، یک جور تشویق من برای عدم غیبت در شرایط سخت بود.


پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

همانطور که گفتم پیوستگی مهمترین اصل در موفقیت است و رعایت پیوستگی باعث شد من بیشتر روی اجرای برنامه خودم پافشاری کنم و روز به روز به کیفیت مطالعه‌ام اضافه می‌کرد.


شرکت در این آزمون‌ها چه تاثیری بر وضعیت درسی شما در مدرسه داشته است؟

از آنجایی که سطح آزمون‌ها نسبت به مدرسه بالاتر است،مطالعه برای آزمون باعث شد که دروس مدرسه برایم ساده‌تر و قابل درک‌تر باشد.


مطابق برنامه‌ی راهبردی حرکت می‌کنید؟ چگونه برای دو هفته برنامه‌ریزی می‌کنید؟

بله مطابق برنامه‌راهبردی عمل می‌کردم به این شکل که با توجه به برنامه هفتگی مدرسه، درس‌ها را می‌خواندم و گاهی اوقات هم مجبور می‌شدم مباحثی را جلو‌تر از مدرسه بخوانم و در نهایت دو روز مانده به آزمون به مرور و حل تست زمان‌دار اختصاص می‌دادم.

 

نقاط قوت شما کدام درس‌ها بودند؟ روش مطالعه آن‌ها را توضیح می‌دهید؟

درس فیزیک و شیمی ،در این دو درس من با مطالعه‌ی درس‌نامه آموزشی شروع و بعد از آن برای اطمینان از تسلط ۵ سوال تشریحی از مبحث مورد نظر کار می‌کردم و سپس به سراغ تست‌ها ‌می‌رفتم.


 دفتر برنامه‌ریزی دارید؟ تکمیل دفترچه کمکی به شما می‌کند؟

بله، داشتن دفتر برنامه‌ریزی و مکتوب کردن برنامه تا حد زیادی به پیشبرد آن کمک می‌کند مخصوصا روند افزایش تست و ساعت مطالعه احساس خوبی را به من ‌می‌داد و انگیزه‌ام برای ادامه دادن بیشتر می‌شد.


تکنیک‌ها و روش‌های مدیریت زمان را، تمرین و استفاده می‌کنید؟

بله، در آزمون‌ها سعی می‌کردم تکنیک‌های ضربدر و منها و زمان نقصانی را پیاده کنم و تا حد زیادی به من در مدیریت زمان کمک می‌کرد.


در چه درس‌هایی با تغییر روش تغییر رادیکال داشتید؟ روش مطالعه این درس‌ها را توضیح می‌دهید؟

در درس ریاضی ابتدا فیلم آموزشی می‌بینم اما بعد از اینکه دیدم این کلاس‌ها بسیار وقت‌گیر است، تصمیم گرفتم از درس‌نامه استفاده کنم که برای دو هفته من با یه سری چالش‌ها بخاطر این موضوع مواجه شدم که خدا را شکر توانستم،حل کنم.


تحلیل آزمون را چگونه انجام می‌دهید؟

برای تحلیل آزمون ابتدا با استفاده از پاسخ‌نامه، کلیدها را چک و سوالات درست، غلط و بدون پاسخ را مشخص می‌کنم. سپس سوالات غلط و بدون پاسخ را حل و بعد پاسخ‌نامه را بررسی می‌کنم و برای سوالات درست هم پاسخ‌نامه تهیه می‌کنم که اگر روش متفاوتی وجود دارد آن را نیز یاد بگیرم.


شما از کدام کارنامه جعبه ابزار کانون در صفحه شخصی‌تان استفاده می‌کنید؟ این کارنامه چه ویژگی‌هایی دارند؟

کارنامه اشتباهات، این کارنامه از نظر من مفیدترین است و در رفع یادگیری ناقص بسیار کمک کننده است.


نقش آموزشی خانواده، بالاخص پدر و مادر در این سال‌ها چگونه بود؟ در صورت افت خودتان یا خانواده چه عکس العملی دارند؟

پدر و مادر به شدت پیگیر و دلسوز در این مورد هستند و همیشه حمایت‌های مادی و معنوی خودشون را نسبت به من ابراز کردند، امیدوارم که روزی بتوانم زحماتشان را جبران کنم. همیشه پیگیر نتیجه آزمون بودند ولی همواره تاکید می‌کردند که آزمون آزمایشی برای شناسایی اشتباهات و رفع آنهاست و در اوایل که از نتیجه راضی نبودم، در کنار آمدن با این موضوع و رفع مشکل خیلی به من کمک کردند.


از سایت کانون و مجله آزمون استفاده می‌کنید؟ کدام بخش‌ها برای شما جالب‌تر بود؟

بله، جذاب‌ترین بخش برای من مصاحبه با رتبه برتر‍‌ها بود و همیشه بعد از آزمون آن را مطالعه می‌کردم و به نکاتی که متذکر می‌شدند توجه خاصی داشتم.

Menu