گفت‌وگو با سیدمحمدحسام رحیمی؛ دانش آموز برتر دوازدهم ریاضی از قم

با توجه به شرایط کنکور اردیبهشت ،قصد دارم با مرور آزمونی مطالب کنکور ،امتحانات خردادماه را در سطح گرفتن نمره کامل دنبال کنم تا به جمع بندی نهایی قبل کنکور تیرماه برسم.

گفت‌وگو با سیدمحمدحسام رحیمی؛ دانش آموز برتر دوازدهم ریاضی از قم

نام و نام خانوادگی : سیدمحمدحسام رحیمی

پایه :  دوازدهم ریاضی

نام شهر و استان :  قم

میانگین تراز : 7808

سال‌های حضور در کانون :  1 سال

چند آزمون شرکت کرده است : 29 آزمون

شغل و تحصیلات مادر : کارشناسی ارشد مامایی

شغل و تحصیلات پدر : کارمند صداوسیما-مهندسی برق

 

مصاحبه‌گر : علیرضا دهقان

 

  1. با توجه به پشت سر گذاشتن کنکور اردی‌بهشت؛ چه تصمیم‌های جدیدی گرفته‌اید؟

با توجه به شرایط کنکور اردیبهشت ،قصد دارم با مرور آزمونی مطالب کنکور ،امتحانات خردادماه را در سطح گرفتن نمره کامل دنبال کنم تا به جمع بندی نهایی قبل کنکور تیرماه برسم.

  1.  
  2. برای امتحانات نهایی چه برنامه‌ای دارید؟

 به سراغ دروس عمومی که طی سال به دلیل شخصی سازی های برنامه مطالعاتی فرصت کمتری به آنها رسیده بود،رفته ام تا سطح این دروس رانیز به دروس تخصصی برسانم. قصد دارم در فرجه امتحانات، فرصت برای مرور اختصاصی ها داشته باشم و کار عمومی ها به شب امتحان موکول نشود.

  

  1.  چه برنامه‌ای برای کنکور تیر ماه دارید؟

با توجه به برنامه ای که تا امتحانات خرداد خواهم داشت، یکی دو هفته منتهی به کنکور را نیز، با آزمون دادن سطح تسلط خود را حفظ و در شرایط ایده آل به کنکور تیرماه برسم.

 

  1. آیا توانستید در جلسه کنکور  سوالات ساده را تشخیص داده و به آنها پاسخ دهید؟

بله .البته شرایط کنکور اردیبهشت طوری بود که تعداد قابل توجهی از سوالات ساده بود.

 

  1. آیا در جلسه کنکور از تکنیک‌های مدیریت زمان استفاده کردید؟ 

 بله.در دفترچه نخست (ریاضی)۴سوال جزء سوالات × خورده من بود.در دفترچه دوم هم پاسخگویی به ۳سوال را به پایان زمان پیشنهادی موکول کردم.البته انتظار چالش بیشتری داشتم و تصورم این بود که سوالات بیشتری رادر روز کنکور به پاسخگویی در سری دوم موکول خواهد شد.

 گفت‌وگو با سیدمحمدحسام رحیمی؛ دانش آموز برتر دوازدهم ریاضی از قم

  1. اگر به هفته آخر فروردین ماه برگردید ، چه برنامه‌ای برای کسب نتیجه بهتر در کنکور اردی‌بهشت اجرا می‌کنید؟

با توجه به شرایط خاص کنکور اردیبهشت از روند مطالعاتی خودم راضی بودم و اگر به دو هفته قبل کنکور باز می گشتم باز هم همین روند را دنبال می کردم.

  

  1. آیا سوالات کنکور اردی‌بهشت را تحلیل کردید؟

بله. سوالات ریاضی کنکور را روز بعد کنکور تحلیل کردم.سوالات فیزیک و شیمی را نیز در برنامه خود داشتم اما برنامه آمادگی دروس عمومی اندکی آن را به روزهای بعدی موکول کرد.

 

  1. اولین تراز شما چند بود و در آزمون آخر به چند رسید؟ مهم‌ترین دلیل این پیشرفت را چه می‌دانید؟

در آزمون ۲۳تیرماه ۱۴۰۲ تراز۷۹۸۱کسب کردم.در آخرین آزمون قبل کنکور نیز ترازم۷۹۵۳ شد.البته در آزمونهای مختلف بین اولین و آخرین آزمون قبل کنکور ترازم اندکی بالا و پایین می شد.زمانیکه در شخصی سازی برنامه مطالعاتی خود تمرکز بیشتری روی برنامه راهبردی داشتم ترازم بالاتر نیز میشد.البته همیشه جنبه های آموزشی برنامه راهبردی را پیگیری میکردم.

 

  1. شما برای دوران جمع‌بندی چه برنامه‌‌ای اجرا کردید؟

در دوران جمع بندی آزمون محور عمل کردم.آزمون دادن شکل اصلی شیوه آمادگی من در دوران جمع بندی پیش از کنکور را تشکیل می داد.البته تحلیل آزمونها از خود آزمونها برایم اهمیت بیشتری داشت.در این تحلیلها اشکالات کارم را تشخیص می دادم و در صورت لزوم مباحثی را مرور می کردم.

 

  1. پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

شرکت منظم در آزمونهای دو هفته یکبار بطور پیوسته انگیزه زیادی برای مطالعه و کار پرحجم در من ایجاد می کرد و کار را برای من ساده تر می کرد.آزمون دادن منظم، ملاحظه وقت را در من بیشتر میکرد و اجازه نمیداد در در یک مبحث بیش از حد وقت صرف کنم.حس رقابت را دوست دارم و این موضوع باعث پیوستگی در آزمونها میشد.

 

  1. آیا در آزمون‌های هدفگذاری و مشابه پارسال شرکت می‌کنید؟ فایده این آزمون‌ها برای شما چه بود؟ 

برای رسیدن به برنامه راهبردی و تسلط روی مباحث آزمون به ویژه در تابستان ،نمونه سوالات مسیر مطالعه را ساده تر میکند.آزمونهایی بدین شکل کارهایی که سالهای قبل انجام داده بودم را برایم مرور می کرد.

 

  1. از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کنید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.

کارنامه اصلی که تصویر پاسخبرگ را نیز در خود دارد بیشترین استفاده را برای من دارد.در این کارنامه درجه سختی سوالات نیز براساس پاسخگویی شرکت کنندگان درج شده است.از همین کارنامه برای تشخیص سوالات اشتباه کمک می گرفتم.

 

  1. مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خوانید؟ چگونه شخصی سازی می‌کنید، توضیح دهید.

همیشه اولویت نخست من رسیدن به برنامه راهبردی آزمونها بود .البته چنانچه فرصتی دست میداد به جهت اینکه خودم را به پیشروی سریع نیمسال دوم برسانم، برخی از مباحث را در برنامه مطالعه خود پیگیری میکردم.

 

  1. روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه است؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌کنید؟ هنگام بررسی آزمون‌ها به کدام‌یک اولویت بیشتری می‌دهید؟ 

 بله به همه سوالات می پردازم اما اولویت من سوالاتی است که در جلسه آزمون موفق به حل آنها نشده ام .حتی ممکن است تحلیل آزمون به اندازه خود آزمون زمان نیاز داشته باشد.در مورد سوالات حل نشده خودم به حل آنها اقدام میکنم و سعی دارم در این موارد مستقیم سراغ پاسخ آنها نروم.سوالاتی که در آنها اشتباه کرده ام را نیز بررسی میکنم تا چنانچه نیاز به کار بیشتری دارد برای آن برنامه ریزی داشته باشم.در بخش پایانی همه سوالات درست پاسخ داده شده ام را با پاسخهای ارائه شده بررسی میکنم تا راه حل پیشنهادی را نیز ببینم.

  

  1. به طور میانگین در طول روز چند ساعت صرف مطالعه می‌کنید؟ چه میزان به تست اختصاص می‌دهید؟

میانگین ساعات مطالعه من به ۸ساعت میرسد البته با توجه به کم شدن ساعات حضور در مدرسه به این میانگین رسیدم.با توجه به فعالیتهای درسی در سالهای دهم و یازدهم در مورد این مباحث ۸۰درصد کارم تستی بود.در مورد دوازدهم نیز با توجه به برنامه ریزی شخصی سازی شده ام (در تابستان) تقریبا همین سهم به سوالات تستی می رسید.

 

  1. دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟

من از دفتربرنامه ریزی برای ایجاد کنترل متناسب روی دروس مختلف استفاده می کنم البته پس از مدتی این کنترل شکل یکسانی پیدا کرد.

  

  1. کدام یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کنید؟ این کتاب‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

 کتابهای سه سطحی با توجه به تنوع سوالات و درجه سختی در برنامه کاری من سهم قابل توجهی دارد.تازگی سوالات و کاربردی بودن سوالات ارائه شده در کتاب ،این منبع را جزء منابع اصلی من قرار داده است.

 

  1. برنامه شما برای مطالعه درس‌های دهم و یازدهم چگونه است؟

در دروس دهم و یازدهم کار اصلی را در تابستان انجام دادم و در آزمونهای مقطعی طی سال تحصیلی دوازدهم مرور سوالی باعث میشد فرصت بیشتری به دروس دوازدهم برسد.اهمیت مطالعات و پیشروی با برنامه آزمونها در تابستان که برنامه پرحجمی هم بود خیال من را از بابت دروس پایه راحت کرد.

  

  1. برنامه شما در تابستان سال گذشته چه بود؟

تمرکز اصلی روی دروس دهم و یازدهم بود. البته با برنامه نگاه به آینده دوازدهم نیز خودم را هماهنگ کرده بودم و تلاشم بر این بود که در کنار تکمیل دروس پایه ،مطالعات لازم برای تسلط روی مباحث دوازدهم را انجام دهم.

 

  1. بهترین درس شما در کنکور اردی‌بهشت کدام بود؟ روش مطلعه این درس را توضیح دهید.

بهترین درسم از لحاظ چند از ۱۰ پاسخگویی و بهتر بگویم درصد پاسخگویی درس فیزیک بود.در درس حسابان ۳،۲ سوال ساده مقداری چالش برایم ایجاد کرد. در این درس نمونه سوالات مختلف تستی در ایجاد تسلط بسیار موثر بود و همانطور که اشاره کردم بیشتر تست میزدم چون نیاز به خواندن مطالب به ویژه مطالب پایه نداشتم.البته در مورد دوازدهم موضوع اندکی متفاوت بود و برای رساندن مطالب در برنامه آزمون پیشروی سریع مطالب را از کتاب درسی می خواندم و فرصت باقیمانده را تست کار میکردم.

  

  1. آیا از سایت کانون استفاده می کنید ؟ هر چند وقت یکبار به سایت کانون مراجعه می کنید و چه قسمت هایی را مشاهده می کنید ؟

بعد از برگزاری هر آزمون برای دسترسی سریعتر به اطلاعات کارنامه به سایت سر میزنم و از قسمتهایی که برای تحلیل آزمون برایم کاربرد داشت استفاده می کنم.این اواخر برای آمادگی بیشتر برای امتحانات از نمونه سوالات جدید امتحانی استفاده می کنم.

 

  1. از کدام کارنامه های سایت کانون بیشتر استفاده می کنید ؟

به طور مرتب از کارنامه اصلی برای بدست آوردن اطلاعات لازم برای تحلیل سوالات هر آزمون استفاده می کنم.سوالات ساده هر آزمون در دروس مختلف با درج عدد در سمت راست گزینه های سوالات در تصویر پاسخبرگ کار تحلیل را ساده تر میکند.

 

  1. کدام قسمت از سایت کانون برای شما کاربرد بیشتری دارد؟

 کارنامه ها و نمونه سوالات امتحانی از قسمت‌هایی است که بیشتردر سایت کانون به آنها مراجعه  دارم.

 

 نمودار پیشرفت سیدمحمدحسام رحیمی


Menu