گفت و گو با مارال حیدری عضو باشگاه 1000تایی نهم از کوهدشت

استرس و اضطراب در من از بین رفت و اعتماد به نفسم را بالا برد ، تکنیک‌های تست زنی و مهارت‌های لازم را آموختم . شرکت در آزمون‌ها باعث شده بود آمادگی لازم برای امتحانات مدرسه را هم پیدا کنم.

گفت و گو با مارال حیدری عضو باشگاه 1000تایی نهم از کوهدشت

نام و نام خانوادگی : مارال حیدری 

شهر و استان محل زندگی : لرستان ، کوهدشت 

تعداد آزمون و سال های حضور در کانون : ۹۳آزمون  - ۴ سال 

میانگین تراز : ۶۶۰۰

نام دبستان : بهشت کودک (غیرانتفاعی) 

نام مدرسه ی متوسطه ۱ : فرزانگان (تیزهوشان) 

شغل و تحصیلات پدر : دیپلم - آزاد

شغل و تحصیلات مادر : دیپلم - خانه دار

 

مصاحبه کننده : جمشید مقصودی 

20 اردیبهشت 1403 

 

چرا کانون را در این سال ها انتخاب کردید ؟ چگونه با کانون آشنا شدید ؟ کسی از خانواده یا بستگان عضو کانون بود ؟

من به دلیل میل و علاقه فردی خودم به درس خواندن تصمیم گرفته بودم که در آزمون تیزهوشان شرکت کنم و مصمم شده بودم که به هدفم برسم . برای دستیابی به این هدف باید خودم را محک می زدم . با پرس و جو متوجه شدم که کانون فرهنگی آموزشی قلم چی شبیه ترین سوالات را به آزمون های مهم دارد و شرایط مشابهی را برای دانش آموز فراهم می آورد و از طرفی جامعه آماری بالایی هم دارد و من می توانم خودم را با افراد بیشتری بیازمایم و با برنامه ریزی دقیقی که دارد منظم درس بخوانم و در آزمون ورودی پذیرفته شوم . در خانواده و اقوام افراد موفقی بودند که در آزمون ها شرکت کرده بودند ، من از طریق آنها با کانون قلم چی آشنا شدم و مشتاق بودم در آزمون ها شرکت کنم. 

 

نقش آموزشی خانواده ، به ویژه پدر و مادر در این سال ها چگونه بود ؟

خانواده ام ، مشوق اصلی و حامی من هستند ، فضای ذهنی آرامی را برایم فراهم می آورند هر گاه مایوس می شوم به من انرژی و انگیزه می دهند. 

 

شرکت در این تعداد آزمون چه دستاوردی برایتان داشت ؟ 

استرس و اضطراب در من از بین رفت و اعتماد به نفسم را بالا برد ، تکنیک های تست زنی و مهارت های لازم را آموختم . شرکت در آزمون ها باعث شده بود آمادگی لازم برای امتحانات مدرسه را هم پیدا کنم. 

 

پیوستگی در آزمون ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود ؟ 

نقاط ضعف و قوتم را در هر آزمون شناختم ؛ مطالبی را که آموخته بودم را مرور می کردم ، یادگیری های ناقصم را کامل می کردم . راه های جدید مطالعه مختص به خودم را کشف می کردم و به منظم درس خواندن عادت کردم. 

 

دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون ها چه بود ؟

آزمون ها علاوه بر اینکه دانش آموزان را محک می زنند یادگیری هم به همراه دارند ؛ هر آزمون نکات و مطالب جدیدی را برای آموختن دارد و یادگیری را عمیق تر می کند ، به همین دلیل همیشه سعی می کنم در آزمون ها غیبت نداشته باشم تا نکات جدید را از دست ندهم و از برنامه عقب نمانم. 

 

آیا در آزمون های مکمل ( هدف گذاری و مشابه پارسال ) شرکت می کنید ؟

بله ، این آزمون ها باعث می شوند با سوالات مربوط آزمون اصلی آشنا شوم ، اگر در مبحثی ضعفی دارم پیش از آزمون اصلی برطرف کنم و برای آزمون اصلی آماده شوم. 

 

آیا هماهنگ با برنامه راهبردی حرکت می کنید ؟ چگونه بین دو هفته برنامه‌ی مدرسه و آزمون ها را با هم انجام می دهید ؟

بله ، برنامه آزمون ها کاملا با برنامه آموزشی  مدارس هماهنگ است ، به همین خاطر زمانی که مبحثی را برای مدرسه مطالعه می کنم ، از کتاب های کمک آموزشی قلم چی هم استفاده می کنم و تست می زنم. 

 

نقاط قوت شما در کدام درس‌ها است ؟ روش مطالعه‌ی خود را در این درس توضیح دهید. 

در درس های علوم ، ادبیات و زبان انگلیسی تسلط بیشتری دارم . من دروس اختصاصی مانند علوم را ابتدا یک بار روزنامه وار می خوانم که بدانم موضوع درس چیست ؛ سپس نکات مهم را با دقت مطالعه می کنم و تمرین ها و فعالیت های کتاب را انجام می دهم ؛ بعد از آن برای تثبیت مطالب از درسنامه کتاب آبی استفاده می کنم و تست می زنم . مهم ترین بخش برای مطالعه دروس مانند ادبیات ، زبان انگلیسی یا عربی ، شناخت واژگان و دستور زبان آنهاست ، برای ترجمه هم باید دامنه لغات وسیعی داشته باشیم و در شناخت زمان افعال مهارت داشته باشیم. 

 

روزی چند ساعت درس می خوانید ؟

میانگین ۴ تا ۵ ساعت 

 

تکنیک ها و روش های مدیریت زمان را ، تمرین و استفاده می کنید ؟

بله ، مشاوران کانون به ویژه آقای مقصودی ما را راهنمایی می کردند و این تکنیک ها را به ما می آموختند . من از تکنیک خودکار قرمز و آبی ( مثبت و منفی ) استفاده می کنم. 

 

تحلیل آزمون را چگونه انجام می دهید ؟

معمولاً چند ساعت پس از آزمون در روز جمعه آزمون را تحلیل می کنم زیرا هدف ما تنها شرکت در آن نیست و تحلیل آزمون است که این فرآیند را تکمیل می کند . من ابتدا سوالات غلط یا نزده ام را مشخص می کنم و سعی می کنم آن ها را حل کنم پس از آن به سراغ دفترچه پاسخ های تشریحی می روم و نکات را با دقت مطالعه می کنم ؛ سوالاتی را هم که به درستی پاسخ داده ام را هم روزنامه وار بررسی می کنم. 

 

شما از کدام منابع کانون استفاده می کنید ؟ این منابع چه ویژگی هایی دارند ؟

از کتاب های آبی و سه سطحی برای عموم دروس و برای درس عربی از کتاب و واژه نامه جامع عمار هم استفاده می کنم . کتاب آبی درسنامه کار آمدی دارد و سطح تست هایش مناسب است . پیمانه ای بودن کتاب های آبی و سه سطحی باعث نظم در تست زنی می شود. 

 

در طول این همه سال خسته نشدید ؟ چه کاری برای رفع خستگی انجام می دادید ؟

خیر ، من از درس خواندن ، یادگیری مطالب جدید و آزمون دادن لذت می برم و هیچ گاه احساس خستگی نمی کنم . بعضی روز ها اما با گردش در طبیعت و ورزش افت انرژی ام را جبران می کنم. 

 

از سایت کانون و مجله آزمون استفاده می کنید ؟ کدام بخش ها برای شما جالب تر است ؟

بله ، سایت کانون امکانات مختلف و متعددی دارد و من از کارنامه های متنوع آن و نمونه سوالات امتحانی بیشتر استفاده می کنم . بخش مصاحبه با برتر ها در مجله آزمون برایم جالب تر است چون دانش آموزان برتر از اهداف خود می گویند و امیدوار و سخت کوشند ؛ من با خواندن مصاحبه آنها انگیزه می گیرم. 

 

به نظرتان مهم‌ترین ویژگی مثبت شما چه بود که باعث شد به اینجا برسید ؟

سخت‌کوشی ، پشتکار و امید و انگیزه 

 

افتخارات علمی ، ورزشی ، قرآنی ، موسیقی و ... دارید ؟

عضو تیم والیبال مدرسه هستم ، در دو سال گذشته رتبه سوم را در مسابقات استان کسب کردیم. کتاب ها و رمان هایی را هم به زبان انگلیسی مطالعه می کنم ، متن های کوتاه و بلند و داستان های کوتاه را هم ترجمه می کنم . به نظرم وقتی متنی را ترجمه می کنیم بر جزء به جزء متن مسلط می شویم و این باعث تقویت ادبیات ما می شود ؛ حالا چه ادبیات فارسی چه انگلیسی  

 

مهم ترین چیزی که در این سال ها از آزمون و کانون یاد گرفته ای چه بوده است ؟

اینکه برای رسیدن به اهدافمان باید با برنامه ریزی مناسب سخت تلاش کنیم ؛ اگر شکست خوردیم امیدمان را از دست ندهیم و سعی کنیم مشکل را شناسایی و برطرف کنیم و اگر هم پیروز شدیم مغرور نشویم. 

گفت و گو با مارال حیدری عضو باشگاه 1000تایی نهم از کوهدشت

Menu