روایت معلمی : از رتبه سه رقمی تا پشتیبانی رتبه‌های یک رقمی

مصاحبه با آقای انگرودی مصاحبه با یکی از صدها پشتیبان کشور است که با دلسوزی بسیار ، تلاش می‌کنند همه‌ی دانش آموزان آنها به بهترین وجه خود برسند

روایت معلمی : از رتبه سه رقمی تا پشتیبانی رتبه‌های یک رقمی

" اولین بار که آقای انگرودی را دیدم ؛ با هیجان زیاد تعریف می کرد که شب کنکور برای کاهش استرس دانش آموزش باهم قدم زده بودند و ... با خودم گفتم مگر امکان دارد پشتیبان تا لحظه ی آخر هم از دانش آموز پشتیبانی کند ؟ هر چقدر با ایشان بیشتر آشنا شدم ، این روحیه دلسوزی و معلمی ایشان برایم بیشتر نمایان شد . دوست داشتم فرصتی برای مصاحبه با او پیدا کنم تا اینکه نزدیک روز معلم شد . چه فرصت خوبی برای مصاحبه با یک پشتیبان و یک معلم فراهم شد . مصاحبه با او مصاحبه با یکی از صدها پشتیبان کشور است که با دلسوزی بسیار ، تلاش می کنند همه ی دانش آموزان آنها به بهترین وجه خود برسند و چه تلاشی باشکوه تر از مسیری که در انتها به بهترین خود شدن هزاران دانش آموز برسد . دلسوزی و تلاش آنها را تقدیر می کنم و برای تک تک این پشتیبان های دلسوز ، آرزوی موفقیت می کنم. "


 مصاحبه کننده : مهزاد حسنی مقدم 


خودتان را معرفی می کنید ؟

من محمد رضا انگرودی هستم . از سال 93 و موقعی که کلاس دوم دبیرستان بودم به کانون آمدم و مدت سه سال متوالی دانش آموز کانون بودم . سال 96 در کنکور رتبه ی 667 منطقه 2 را کسب کردم و همان سال رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان ساری قبول شدم . از سال 97 به عنوان پشتیبان در کانون شروع به فعالیت کردم . در حال حاضر هم معلم کلاس ششم و هم پشتیبان و مدیر گروه دوازدهم انسانی آمل هستم .

 

مهم ترین آموزه ی کانون که در موفقیت شما در دوران دانش آموزی نقش داشت ، چه بود ؟

مهم ترین به نظرم فاصله ی مناسب بین آزمون ها و برنامه ی آن و پیوستگی ام به برنامه کانون بود . من سه سال بدون غیبت در آزمون ها شرکت کردم و باعث شد روند منظم درس خواندن من حفظ بشود .

 

مهم ترین آموزه ای که خودتان به دانش آموزان توصیه می کنید ، چیست ؟

اتفاقا همین موضوع پیوستگی  شرکت در آزمون ها و هم درس خواندن با نظم و پیوستگی به کمک دفتر برنامه ریزی را تاکید می کنم زیرا به دانش آموزان توصیه می کنم که نباید یک روز زیاد و یک روز کم مطالعه کنید و نوسانی نباشید .

 

آیا روشی بوده که شما در دوره ی دانش آموزی خودتان از آن استفاده نکرده باشید و بعدا پشیمان شوید و یا در دوره ی شما وجود نداشته است و الان به دانش آموزان خود توصیه می کنید ؟

در دوره ی من جزوه هوشمند نبود و من حسرت آن را می خورم . چون با جزوه ی هوشمند ، تمام اشتباهات دانش آموز در دسترس او است و دانش آموز خیلی راحت به بررسی و رفع مشکلات می پردازد . 

 

چه شد که تصمیم گرفتید دانشگاه فرهنگیان را برای تحصیل دانشگاه انتخاب کنید ؟

دلایل مختلفی داشتم . اول اینکه شاید موفق شدن در رشته های دیگر احتیاج به حمایت مالی خانواده دارد اما دانشگاه فرهنگیان خودش در شروع یک حامی مالی برای من بود . دوم اینکه تحصیل در دانشگاه فرهنگیان به معنی محدود شدن فرصت های دیگر نیست و من می توانستم در کنار تحصیل در دانشگاه به کارهای دیگری همچون پشتیبانی در کانون بپردازم و دلیل سوم اینکه من تدریس را خیلی دوست داشتم و از یاد دادن لذت می برم .

 

خوب متوجه نشدم . خب در دانشگاه های دیگر هم می توانید پشتیبان بشوید . ممکن است کمی بیشتر توضیح دهید ؟

ببینید در دانشگاه های دیگر شما بعدازظهرها هم ممکن است کلاس داشته باشید اما در دانشگاه فرهنگیان چون دانشجوها کارمند دولت حساب می شوند ، کلاس هایشان صبح ها و تقریبا هر روز در ساعت مشخص است و شما می توانید کلا برای عصرها برنامه ریزی مناسبی برای خودت انجام دهید .

 

شما الان معلم مقطع ششم دبستان هم هستید . از کدام آموزه کانون در کلاس خود استفاده می کنید ؟

در مدرسه دانش آموزان در آزمون های مختلف به سوالاتی جواب غلط می دهند که بعضی اوقات این اشتباهات تکرار می شود . دانش آموزان کلاس من یک دفتر سفید از ابتدای سال به عنوان دفتر اشتباهات دارند و همه ی اشتباهات درس های مختلف مدرسه را در آن یادداشت می کنند و از آن تمرین حل می کنند . چند دانش آموز بودند که استفاده از این دفتر برایشان خیلی موثر بود و باعث شد پیشرفت کنند .

روایت معلمی : از رتبه سه رقمی تا پشتیبانی رتبه‌های یک رقمی

 

فکر می کنید کار پشتیبانی و مدیرت شما چه تاثیری در مدرسه شما داشته است ؟

یکی از ویژگی های بارز آن ، این است که نماینده ی معلم های مدرسه هستم با اینکه تجربه ی من نسبت به همکارانم خیلی کمتر بوده است . کار از دوران دانشجویی به نظرم در آن موثر بوده است . به عنوان نماینده معلم ها هماهنگی و مدیریت بخشی از فعالیت های مدرسه را انجام می دهم .

 

شما یکی از پشتیبان های قوی در شهر هستید که اطلاع دارم دانش آموزان زیادی تمایل دارند شما پشتیبان آنها باشید . به نظر خوتان مهم ترین ویژگی شما چه بوده که توانستید پشتیبان موفقی باشید ؟

فکر می کنم مهم ترین آن خالصانه کار کردن باشد . بین هیچ کدام از دانش آموزانم فرقی نمی گذارم و ویژه و غیرویژه برایم فرقی نمی کند . من خودم در یک مدرسه دولتی درس می خواندم و از صمیم قلبم دوست دارم هر کاری را که خودم نتوانستم انجام بدهم آنها بتوانند و همه ی آنها موفق بشوند .

 

آیا روش خاصی برای پشتیبانی از دانش آموزان خود دارید ؟

من یک فرم اکسل دارم که خلاصه عملکرد ماهانه هر دانش آموز را به عنوان یک پروژه حساب کرده و آن را یادداشت می کنم . وقتی وضعیت دانش آموزان خودم را به روش خودم به صورت مکتوب دارم ، ضعف ها و نکات اصلی را سریع تر به دانش آموز انتقال می دهم و دانش آموز آن ها را پی گیری می کند و من می توانم ببینم در پروژه بعدی آن مساله حل شد یا خیر؟

 

شما 2 سال متوالی پشتیبان 2 رتبه تک رقمی انسانی بودید که هر دو از شما تشکر هم کردند . ( محمد جواد قرا رتبه 6 منطقه 2 سال 1401 و محمد علی یوسفی رتبه 8 منطقه 2 سال 1402 ) آیا در مشاوره به آنها روش خاصی داشتید ؟

من خیلی دوست دارم که بچه های مستعد که می توانند رتبه های عالی را کسب کنند ، راهنمایی کنم . من با همه ی آنها ارتباط خیلی قوی برقرار می کنم و حتی اگر لازم باشد به منزل آنها هم می روم . دانش آموزان در سال کنکور نیاز به یک همراه دارند . با بعضی ها حتی یک روز غذا خوردم ، بازی کردم و درس خواندم . خب با تلاش خودشان و انگیزه های بالا رتبه های خوبی کسب کردند . دو رقمی و سه رقمی و دو سال متوالی یک رقمی هم داشتم . 

 

می دانم که همراهی با دانش آموزان در روزهای منتهی به کنکور هم یکی دیگر از ویژگی های شماست . چند مورد را بیان می کنید .

خب بعضی دانش آموزان در روزهای آخر نیاز به حمایت بیشتر دارند . با آنها قدم می زنم و بستنی می خوریم و بازی می کنیم ( معمولا ps5 ) و با هم مرور کنیم که فردا باید حواسشان به چه چیزهایی باشد . 

 

مطلع شدم که شما هرسال همراه با دانش آموزان خود در کنکور انسانی شرکت می کنید . این همراهی شما در روز کنکور چه تاثیری بر دانش آموزان شما داشته است ؟

بهترین تاثیری که داشت خنده و حال خوب دانش آموزان و روحیه و انگیزه ی بالای دانش آموزان من سر جلسه کنکور است . چون مدیر گروه انسانی هم هستم ، در حوزه بیشتر دانش آموزان کانونی که بارها همدیگر را سرآزمون های کانون دیدیم ، دوباره می بینیم و به شوخی به بچه ها می گویم جلسه کنکور ، آزمون جامع چهارم کانون است . 

 

در آخر چه توصیه ای به دانش آموزان دارید ؟

دانش آموزان هیچ وقت ناامید نشوند و از تلاش دست نکشند . باید دقت کنند که همه کتاب خواندن را انجام می دهند اما درست کتاب خواندن را فقط دانش آموزان قوی انجام می دهند . کلکسیون هایی از روش های مختلف را حتی در یک کتاب پیاده کنند چون مباحث یک کتاب متنوع است و نیاز است که هر کس به روش مطالعه ی درستش در هر مبحث برسد و موفق شود .

 

 

 

 

Menu