نام و نام خانوادگی : محمد مهدی شیخی
مقطع و رشته: دوازدهم تجربی
نام شهر و استان: شهرستان کیار، استان چهار محال و بختیاری
تعداد سالهای کانونی: 1 سال
تعداد آزمونها: 15 آزمون
شغل و تحصیلات مادر: دیپلم و خانه دار
شغل و تحصیلات پدر: سیکل و جوشکار
مصاحبهگر : فرشاد شفیعی
پیوستگی در آزمونها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟
پیوستگی باعث می شود تا درس ها را بهتر و بیشتر بخوانم ، با توجه به برنامه درست مباحث را دوباره مطالعه کنم و مطالب را پس از دو سه تا آزمون دوباره برایم تکرار می شود و این تکرار شدن مطالب خیلی به پیوستگی کمک میکند و اینکار را با شیوه بازیابی انجام میدهم.
شرکت در این تعداد آزمون چه دستاوردی برایتان داشت؟
پیوستگی در درس ها، پیشرفت تراز و ساعات مطالعه بیشتر و مفید تر از مهم ترین دستاوردهایم بوده است.
مطابق برنامهی راهبردی حرکت میکردید؟
بیشتر مواقع بله و جاهایی که عقب می افتادم سعی کردم خودم را برسانم یا تمرکز خود را روی مطالبی که مطالعه داشتم بگذارم و با توجه به آن آزمون را بدهم. هفته اول به مطالعه درس ها همراه با تست های آموزشی می پردازم و سپس سعی میکنم در هفته دوم با تست زنی زیادی که دارم مباحث را جمع آوری کنم.
نقاط قوت شما کدام درس ها بودند؟ روش مطالعه آن ها را توضیح می دهید؟
زیست شناسی : چون درس حفظی بود ابتدا سعی می کردم دید طراحانه نسبت به درس داشته باشم سپس بعضی اوقات یا سوال طرح کنم و برخی مباحث را حفظ کنم.
تست زنی و مرور بر روی درس داشتم که اینکار را با توجه به نکات جدیدی که از آزمون کانون دریافت می کردم انجام میدادم.
دفتر برنامه ریزی داشتید؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما میکرد؟
بله ، باعث انسجام در برنامه و همچنین پیدا کردن نقاط ضعف می شد . با گزارش کار نویسی باعث می شد حاشیه های مطالعه را بفهمم و زمان های از دست رفته را پیدا کنم.
مهمترین چیزی که در این سال ها از کانون و آزمون ها یاد گرفته اید چیست؟
برنامه ریزی کامل و منسجم همچنین آزمون مشابه کنکور کانون که با وجود اینکه تست ها تحلیلی تر شدند آزمون های کانون هم به این سمت و سو حرکت کرده اند و مطابق با کنکور پیش می روند.
تکنیکها و روشهای مدیریت زمان را، تمرین و استفاده میکردید؟
بله ، سوالات را به سه قسمت تقسیم میکنم و سوالات سخت را رد میشوم، سوالاتی که میتوانستم سریع حل می کنم و سوالات وقت گیر را هم شناسایی کرده و سعی به حل آنها دارم.
از زمان های نقصانی هم استفاده می کنم و مثلا اگر برای ریاضی ۳۰ سواله ۳۰ دقیقه زمان داشته باشم سعی می کنم خودم را تحت فشار قرار دهم و در ۲۰ دقیقه سوالاتی را که میتوانم حل کنم و از ما بقی زمان برای درسهای دیگر یا حتی همین ریاضی استفاده کنم.
در چه درسهایی با تغییر روش تغییر رادیکال داشتید؟ روش مطالعه این درسها را توضیح میدهید؟
شیمی : فک میکردم باید این درس را همانند زیست شناسی حفظی بخوانم اما پس از نتایج ناامید کننده تمامی سعی خود را کردم تا با تست زنی زیادی که داشتم این مسأله را جبران کنم که جبران هم شد.
تحلیل آزمون را چگونه انجام میدادید؟
با توجه به زمان کمی که در دست داشتم فقط به تحلیل و بررسی تست های غلط و نزده همت گماردم.
شما از چه منابع کانون استفاده میکردید؟ این منابع چه ویژگیهایی داشتند؟
کتاب سه سطحی؛ سوالات طبقه بندی شده دارد که یادگیری را کامل تر می کند.
در طول این همه سال خسته نشدید؟ چه چالشهایی امسال داشتید؟ چه کاری برای رفع خستگی انجام میدادید؟
خیر، تابستان را پر فشار و کامل مطالعه کردم و بیشتر اهمیت را به کانون و برنامه آن دادم و مدرسه اولویت بعدیم بود و با توجه به تابستان پر فشار، در طول سال با شدت کمتری حرکت کردم و از ابتدای سال جدید فشار را دوباره اضافه کردم.
چرا کانون را در این سالها انتخاب کردید؟ چگونه با کانون آشنا شدید؟ کسی از خانواده یا بستگان عضو کانون بود؟
کانون در کل کشور از محبوبیت زیادی برخوردار است و برنامه کامل و منسجم همراه با آزمون های هدفمند برگزار می کند و از شیوه ها و تکنیک های عالی استفاده میکند همچنین کتاب های به روز و با توجه به نیازی دارد که میتوان از آنها بهره برد و با دیدن این ویژگی ها و دوستانش که این راه را انتخاب کرده بودند بنده هم به این سمت کشیده شدم.
نقش آموزشی خانواده، بالاخص پدر و مادر در این سالها چگونه بود؟
تنظیم خوراک و خواب ، محیط مطالعه با آرامش ، تهیه منابع مورد نیاز برای مطالعه
آیا پدر یا مادر نتایج آزمون را میدیدند؟ در صورت افت خودتان یا خانواده چه عکس العملی داشتند؟
بله ؛ باعث تشویق بیشتر برای اینکه در آزمون پیش رو بیشتر مطالعه داشته باشم تا به هدف مورد نظر دست پیدا کنم.
از سایت کانون و مجله آزمون استفاده میکردید؟ کدام بخشها برای شما جالبتر بود؟
بله ؛ بیشتر از همه مصاحبه با نفرات برتر را مطالعه کردم چونکه در این مصاحبات به تنظیم مدیریت زمان ، استفاده درست از زمان های نقصانی ،شیوه تست زنی ، روش مطالعه برای هر درس ، برنامه ریزی و روش بازیابی و بازخوانی .