گفت و گو با هلیا احمدی قهرمان پیوستگی دوازدهم تجربی

دوری از درسنامه و مطالعه‌ی متن کتاب درسی با جزئیات، تست فراوان و شرکت در آزمون‌های سنجش و قلمچی به طور منظم

گفت و گو با هلیا احمدی قهرمان پیوستگی دوازدهم تجربی

نام و نام خانوادگی  دانش آموز:هلیا احمدی

پایه:دوازدهم تجربی

نام استان و شهر:مازندران، چالوس

میانگین تراز:  ۶۷۰۰

معدل: ۱۵.۶۵

سال های حضور: 3 سال 

چند آزمون شرکت کرده است:امسال ۸آزمون شرکت کردم

شغل و تحصیلات مادر: کارشناس روانشناسی بالینی

شغل و تحصیلات پدر: لیسانس مهندسی منابع طبیعی

 

مصاحبه گر:حمید امین سرشت

 

_اولین تراز شما چند بود و در آزمون آخر به چند رسیدید؟

تراز اولین آزمون بنده ۴۰۲۳بود، تراز آخرین آزمونم ۶۲۶۴ شد، اما من به تراز ۷۹۴۷هم رسیدم.

 

_ مهم ترین دلیل این پیشرفت را چه می دانید؟

دوری از درسنامه و مطالعه ی متن کتاب درسی با جزئیات، تست فراوان و شرکت در آزمون های قلمچی به طور منظم

 

_برنامه شما برای دوران طلایی نوروز چه بود؟

در دوران طلایی نوروز جمع بندی را آغاز کردم و خودم را  به تست های زیاد و زمان دار عادت دادم و از هر درسی به طور میانگین روزانه ۱۵۰تا تست میزدم. 

 

_ منابع شما برای دوران نوروز چه بود؟

چون درس هارا تمام کرده بودم از اواخر اسفند جمع بندی را شروع کردم، شروع به زدن کنکور های سال های گذشته کردم و هر تایم خالی که داشتم را به خواندن کتاب درسی و مرور درس ها اختصاص دادم. 

 

_پیوستگی در آزمون ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

من  دیر شروع به آزمون دادن کردم چون مشاور نداشتم اما اولین آزمونی که دادم ۱۵دی ماه بود و بعد از آن به طور پیوسته در آزمون ها شرکت کردم و با نقشه ی راه و بودجه بندی قلمچی پیش رفتم، و اینکه به طور مداوم بعد از درس خواندن میتوانستم خودم را محک بزنم، به من کمک کرد که بیشتر به خودم اعتماد داشته باشم، نکات جدیدی را  از دروس به من  آموزش میداد و نکاتی را که بلد نبودم یا اشتباه یاد گرفته بودم را اصلاح می کرد و از همه مهمتر این بود که برای من که سرعت عملم کلا پایین بود یک قدم بزرگ بود که مدیریت وقت و آزمون را یاد بگیرم و وقت کم نیاورم. 

 

_ تکنیک ها و روش های مدیریت زمان را تمرین و استفاده می کنید؟کدام روش؟

در آزمون ها وقت را برای خودم محدود میکنم. مثلا اگر برای زیست ۴۵دقیقه وقت دارم زمانم را ۳۵دقیقه فرض میکنم و خودم را موظف میکنم که در آن مدت همه ی سوالات را مطالعه کنم و با تکنیک ضربدر، منفی، دایره سوالات را  دسته بندی کنم تا برایم منسجم و منظم تر باشند. 

 

_از کدام یک از کارنامه های جعبه ابزار کارنامه استفاده می کنید؟دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.

کارنامه ی اشتباهات و کارنامه ی بازیابی. کارنامه ی اشتباهات به طور دقیق برایم مشخص میکند که کدام سوالات را اشتباه زدم و دیگر نیازی نیست خودم تفکیک کنم و وقت بگذارم، کارنامه ی بازیابی برای مقایسه خودم با کسانی که به آن سوالات جواب درست یا غلط دادند و کارنامه ی مبحثی که برایم مشخص میکند بیشتر در کدام مباحث ضعف دارم. 

 

_مطابق برنامه راهبردی درس می خوانید؟چگونه شخصی سازی می کنید؟توضیح دهید که روش تان چگونه است؟

بله بیشتر برنامه ریزی بنده بر مبنای برنامه ی راهبردی بود، بر طبق آن روزهایم را برنامه ریزی میکردم و تلاش میکردم حتی اگر عقب هستم به تسلط کمی هم که شده از مباحث آزمون برسم تا بتوانم سوالات را جواب بدهم و گاهی برنامه ام را فشرده میکردم تا بتوانم اغلب یا همه ی پیش نیاز ها و مطالب اصلی را مطالعه کنم و درصد خوبی در آزمون بگیرم. 

 

_روش تان برای تحلیل آزمون ها چگونه است؟

معمولا از سوالات غلط شروع می کنم و نکته ی گزینه ی منتخب خودم و گزینه ی صحیح را در دفتر تحلیلم یادداشت میکنم و گاهی نکته های خیلی خوب را وارد کتاب درسی ام می کنم. بعد سراغ سوالات نزده می روم و نکات هر چهار گزینه رو مطالعه میکنم و وارد دفترم میکنم. بعد از این به سوالاتی که صحیح پاسخ دادم سر میزنم چون گاهی نکته ای که من بر اساسش سوال را جواب دادم مد نظر سوال نیست و نکته ی دیگری را شامل بوده، پس آن را هم مطالعه می کنم و در قسمت نکات سوالات شک دار وارد میکنم. 

 

_به طور میانگین و در بازه های مختلف چند ساعت تست می زنید یا مسئله حل می کنید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی می کنید و در طول سال و در ماه های مختلف این نسبت چه تغییری کرد؟

اصولا برنامه ی من اینطوری بود که ۱.۵مطالعه میکردم و ۱.۵از مبحث مورد مطالعه تست میزدم. اما بعد از گذشت مدتی که سرعت مطالعه ی بالاتری را به دست آوردم و با تسلطی که روی تست زدن پیدا کردم جای زمان ها را عوض کردم و حدودا نیم ساعت یا چهل دقیقه مرور یا مطالعه ی درس را انجام میدهم و زمان  باقی مانده و زمان اصلی که متعلق به تست زدن بود را تست میزنم. 

 

_ دقتر برنامه ریزی دارید؟تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیر درسی کرده است؟

بله دارم. من آدمی هستم که کلا برنامه ریزی نوشتاری را زیاد دوست ندارم و این باعث آسیب دیدن نتایجم می شد. اما خودم را موظف به پر کردن دفتر برنامه ریزی کردم و نوشتن مباحثی که جلو بردم و ساعاتی که مطالعه کردم هم بهم من کمک می کرد که تسلط بیشتری روی وضعیت الان داشته باشم و بهتر بتوانم برای روزهای آینده تصمیم بگیرم و هم بهم من احساس آرامش ناشی از خوب پیش رفتن ر ا القا میکرد. 

 

_ برنامه شما برای مطالعه درس های دهم و یازدهم چگونه است؟

بنده دروس دهم و یازدهم را باهم پیش بردم و تست زدم و بعد از تمام کردن و تسلط تقریبی سراغ پایه ی دوازدهم رفتم، اما در کنارش بازهم به مطالعه ی پایه اهمیت دادم. 

 

_چه تصمیماتی برای بهتر شدن در نیمسال دوم گرفتید؟

کنار گذاشتن عادت های بد، قدرت نه گفتن به موقعیت های وقت گیری که برایم پیش می آمد. مقایسه نکردن خودم با کسی، کم کردن ساعت خواب، دور شدن از هرچیزی که حواسم را پرت می کرد و قطع ارتباط با آدم هایی که به من انرژی منفی میدادند و شرایطم را درک نمی کردند.

Menu