گفتگو با پارسا فرج زاده قهرمان پیشرفت تراز

در چند آزمون اصلی و چند آزمون هدیه شرکت کردید؟ در 6 آزمون اصلی و در 2 آزمون هدیه شرکت کرد ام

گفتگو با پارسا فرج زاده قهرمان پیشرفت تراز

نام و نام خانوادگی پارسا فرج زاده

نام شهر و استان  تهران

میانگین تراز  5400

شمارنده 522502186

مصاحبه‌گر :  امجد احراری

 

در چند آزمون اصلی و چند آزمون هدیه شرکت کردید؟

در ۶ آزمون اصلی و در ۲ آزمون هدیه شرکت کرد ام


دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟

پیشرفت تحصیلی قابل توجه و افزایش آگاهی نسبت به آزمون مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان. و داشتن یک برنامه منظم و پیوسته.

 

پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

شناسایی نقاط ضعف و تقویت آنها برای آزمون های بعد از آن.

 

مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خواندید؟ چگونه شخصی سازی می‌کردید، توضیح دهید که روش‌تان چگونه بود؟

 در اوایل آزمون ها خیر ولی بعد از درک ضرورت این کار انجام دادنش رو برای موفقیت واجب می دونستم و در ابتدا از تعداد تست های متوسط شروع کردم و به مرور زمان با عادت به انجام این کار تعداد رو بالا بردم به طوری که از درس زده نشم، به طور مثال با ۵۰ تست در روز شروع کردم و پس از گذر یک هفته اون رو به ۷۰ تست افزایش دادم، این کار رو هر هفته انجام می دادم تا به حد مطلوب که ۱۲۰ تست در روز هست برسم


روش مطالعه‌ی شما چگونه بود؟ آیا با روش بازیابی درس می‌خواندید یا دوباره‌خوانی می‌کردید؟

ابتدا مطالب رو به صورت سطحی و بدون نوشتن نکته ای در دفتر میخوندم و بعدش شروع به نکته نویسی می کردم و این نکاتی که نوشته بودم رو تا شب قبل از جلسه آزمون مرور می کردم .


در کدام درس‌ها بیشتر از روش بازیابی استفاده کردید؟ و تأثیر این روش برای شما چه بود؟

بیشتر در دروس تخصصی از روش بازبینی استفاده می کردم و نتیجه این کار رشد بسیار بالای درصد های من در اون دروس شد.


روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه بود؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌کردید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی می‌کردید؟ 

برخی از سوالاتی که درست حل کرده بودم ولی از نظر خودم زمان بیش از حدی برای حلشون گزاشته بودم رو در کنار تمامی سوالاتی که پاسخ غلط به آنها داده بودم و برخی از سوالاتی که پاسخ نداده بودم رو در کنارشون تحلیل می کردم.


آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟ 

بله در ابتدای سال تراز من بصورت سینوسی بود بدلیل نداشتن برنامه خوانشی منظم، به همین دلیل تصمیم گرفتم برنامه خوانشی خودم رو منظم تنظیم کنم و از مدت زمان خالی خودم به شیوه درست استفاده کنم، خانواده من مشوق اصلی من برای این تصمیم بودند و به من برای تنظیم برنامه مناسب با توجه به ویژگی های شخصیتی خودم کمک فراوانی کردند.


پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما می‌کنند؟

 پشتیبان تحصیلی من در منزل پدرم هست، به دلیل اینکه خودش از رتبه های برتر کنکور بوده به من بهترین مشاوره ها رو می‌ده و هنگامی که سوال درسی برای من بوجود می‌آید با کمال میل پاسخ سوالم رو برایم شرح می دهد.

 

کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس‌ها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمون‌ها چه نمره‌ای برای این درس‌ها کسب می‌کنید؟ 

نقاط قوت من در اکثر آزمون ها دروس انگلیسی، ریاضی و علوم تجربی هستند که روش مطالعه من برای درس انگلیسی در ابتدا خواندن کتاب آبی قلمچی و سپس حل کامل تست های آن مبحث به طوری که دیگر هیچ پاسخ غلطی ندم، برای درس ریاضی در ابتدا همانند درس زبان هست ولی با این تفاوت که کتاب های حل سوال و تست های بسیار بیشتری لازم است و در کنار تست باید سوالات تشریحی نیز حل شود، برای درس علوم دقیقا مثل درس ریاضیات ولی با این تفاوت که برای این درس باید بیشتر وقتم رو برای حل تشریحی بزارم.

 

در طول این سال‌ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟

درس ریاضیات بود که در ابتدا نقطه ضعف من بود ولی من با تغییر روش خوانش و برنامه منظم تست موفق شدم اون رو به نقطه قوت خودم تبدیل کنم.


 به طور میانگین و در بازه‌های مختلف چند ساعت تست می‌زدید یا مسأله حل می‌کردید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی می‌کردید، در طول سال و در ماه‌های مختلف این نسبت چه تغییری کرد؟

 من از ساعت ۳:۳۰ بعد از ظهر در روز های فرد شروع به تست زدن می کنم تا ساعت ۱۸:۴۰، برای روز های زوج از ساعت ۲:۰۰ شروع به تست زدن می کنم تا ساعت ۵:۰۰، البته قبل از شروع تست مطالب جدیدی که در مدرسه یاد گرفته ام رو دوباره مرور می کنم و تست های مربوط به آن هارا حل می کنم.


کدام نقش آزمون‌های کانون برای شما پررنگ‌تر بود: نقش برنامه‌ای، آموزشی یا سنجشی؟

 دلیل‌تان برای این انتخاب را بگویید. به شخصه برای من بخش آموزشی کانون خیلی پررنگ بود ،بدلیل وجود منابع درسی عالی برای آزمون ها .


 به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباه‌های شما چند تا بود؟

به طور میانگین اشتباهات من زیر 15 اشتباه بود.بیشتر وقتم را  در تحلیل آزمون به برسی اشتباهات اختصاص می دادم


آیا در کلاس‌های درس مدرسه شرکت کردید؟ نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بود؟

 بله البته بدلیل اینکه ابتدا در مدرسه مطالب جدید رو به صورت ساده آموزش می دیدم و سپس بعد از مدرسه به حل سوالات دشوارتر می پرداختم که برای من به شخصه مکمل خیلی خوبی بود.


در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس‌ها می‌روید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می‌کنید؟ 

ابتدا به دروس ضریب بالا مثل دروس تخصصی و سپس به سراغ دروسی مثل عربی ،فارسی و انگلیسی می رفتم. و با تحلیل آن ایرادات را تبدیل به نقطه قوت می کردم.

 

آیا اعضای خانواده کارنامه‌ی شما را می‌بینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آن‌ها با این افت چگونه است؟ 

بله همیشه اعضای خانواده کارنامه من رو می بینند، در صورت افت به جای تنبیه کردن من دنبال علت افت تحصیلی و در انتها رفع اون علت هستند.

 

دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟

 بله البته این دفتر به من کمک کرد تا برنامه ای دقیق و کارآمد رو برای خودم طراحی کنم ‌که موجب شد هم به تمام امور تحصیلی و انور غیر تحصیلی خودم برسم و وقت استراحت کافی و مناسبی رو هم در کنارش داشته باشم.


کدام یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کنید؟ این کتاب‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

کتاب اول، این کتاب بهترین گزینه برای شروع تست زنی هست و برای مرور مطالب یک روز در مدرسه عالی است، کتاب آبی، بهترین درسنامه رو برای تمامی دروس داره که می تونه علاوه بر یک جزوه خوب یک منبع خوانشی برای آزمون های مدرسه هم باشه، و در انتها کتاب سه سطحی که بعد از حل تست های آبی و اول می شود از اون برای یک تایین سطح استفاده کرد.

 

Menu