گفتگو با محمدرضا نیکوفرد قهرمان پیشرفت تراز

آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون‌ها چه بود؟ خیر تاکنون غیبت نداشته‌ام. زیرا حضور پیوسته در آزمون‌های قلم‌چی می‌تواند علاوه بر یادگیری بهتر دروس برای آزمون‌های تی

گفتگو با محمدرضا نیکوفرد قهرمان پیشرفت تراز

نام و نام خانوادگی: محمد رضا نیکوفرد

مقطع و رشته: متوسطه اول

نام شهر و استان: استان تهران – شهر تهران

میانگین تراز: 5595

از چه سالی عضو کانون بوده و چند آزمون شرکت کرده است: از دی ماه 1402 و حضور در 5 آزمون

شغل و تحصیلات مادر: کارشناسی – خانه دار

شغل و تحصیلات پدر: دکترا – هیئت علمی دانشگاه

شمارنده 522502967

مصاحبه‌گر: مجید جوهری

 

آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون‌ها چه بود؟

خیر تاکنون غیبت نداشته‌ام. زیرا حضور پیوسته در آزمون‌های قلم‌چی می‌تواند علاوه بر یادگیری بهتر دروس برای آزمون‌های تیزهوشان و نمونه دولتی و مدارس برتر بسیار موثر است.

 

پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

باعث شد دروس را بیشتر و بهتر بخوانم و در آزمون‌های قلم‌چی موفق تر شوم. آزمون‌های قلم چی طوری طراحی شده است که سوالات دروس قبلی را هم در آزمون‌هایش ببینیم. همین باعث شده بر دروس قبلی نیز مروری داشته باشم.

 

شرکت در این تعداد آزمون چه دستاوردی برای‌تان داشت؟ 

این تعداد آزمون کم بوده و طبعا نباید از خودم انتظار بالایی داشته باشم اما توانسته ام سطح علمی خودم را در همین تعداد آزمون کم بالاتر ببرم و همچنین به آزمون‌های چهارگزینه‌ای آشناتر شده ام.


مطابق برنامه‌ی راهبردی حرکت می‌کردید؟ چگونه برای دو هفته برنامه ریزی می‌کردید؟ برنامه‌ی مدرسه و آزمون‌ها هماهنگ بود؟

 بله درس خواندن من مطابق با برنامه راهبردی بوده است. برای دوهفته طوری برنامه‌ریزی می‌کردم که علاوه بر آنکه تست‌های بیشتری بزنم دروسی مانند مطالعات اجتماعی را هم به خویی بخوانم. البته این را هم بگویم که برنامه مدرسه از آزمون‌ها جلوتر بود و مدرسه الان جلوتر از آزمون‌های قلم چی به ما تدریس می‌کند. البته به غیر از زبان انگلیسی که کانون از بودجه بندی مدارس کمی جلوتر بود.

 

نقاط قوت شما کدام درس ها بودند؟ روش مطالعه آن ها را توضیح می دهید؟

درس عربی جزء نقاط قوت من بود. در این درس باید واژگان جدید را به خوبی و پس از چندین بار تکرار پیاپی حفظ کرد. همچنین باید برای صیغه‌های مختلف افعال ماضی، ماضی منفی، مضارع، مضارع منفی، امر، نهی، ماضی استمراری و مستقبل و صیغه‌های مختلف اسم فاعل و مفعول با ریشه‌های مختلف کار کرد.

 

دفتر برنامه ریزی داشتید؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما می‌کرد؟

از دفتر برنامه‌ریزی به طور مداوم استفاده می‌کردم. تکمیل دفتر به من کمک می‌کرد تا علاوه بر خواندن دروس به صورت منظم، بر روند درس خواندن خودم هم مسلط تر باشم. البته از نظرات پشتیبان هم استفاده می‌کردم.

 

مهم‌ترین چیزی که در این سال‌ ها از کانون و آزمون ‌ها یاد گرفته اید چیست؟

یکی اینکه درس‌ها را به ترتیب دفتر بزنم. یعنی ابتدا فارسی، بعد عربی، بعد پیام‌ها و مطالعات، بعد زبان انگلیسی و در نهایت هم ریاضی و علوم بزنم. البته قرار نیست در این دروس تست ها را هم به ترتیب بزنیم. یعنی ابتدا تست 1 بعد 2 و همینگونه تا 20. بلکه می‌توانیم برای مثال ابتدا تستی که آشنایی بیشتری به آن داریم بزنیم.

 

در چه درس‌هایی با تغییر روش تغییر رادیکال داشتید؟ روش مطالعه این درس‌ها را توضیح می‌دهید؟

درس فارسی تغییر به خصوصی داشته ام. چون توانستم تست های بیشتری تمرین کنم. تمرکزم بر آرایه‌های ادبی و قرابت معنایی به پیشنهاد پشتیبانم بود. قبل از این فارسی را صرفا می‌خواندم اما اکنون تست هم می‌زنم.


تحلیل آزمون را چگونه انجام می‌دادید؟

از دروس مهم تر شروع می‌کردم مثل ریاضی و علوم. به غیر از برخی سوالات که به سایر پاسخ ها بستگی دارد معمولا در تحلیل صرفا صورت سوال، جواب درست و جواب غلط را می‌نوشتم و حل می‌کردم.

 

شما از چه منابع کانون استفاده می‌کردید؟ این منابع چه ویژگی‌هایی داشتند؟

از کتاب‌های آبی علوم و ریاضی و کتاب سه سطی یاضی استفاده می‌کردم. البته از کتاب‌های استعداد تحلیلی هم استفاده می‌کردم.

 

در طول این همه سال خسته نشدید؟ چه چالش‌هایی امسال داشتید؟ چه کاری برای رفع خستگی انجام می‌دادید؟

در طول این همه سال گرچه گاهی اوقات خسته می‌شدم اما بعد از کمی استراحت دوباره شروع می‌کردم و به کار خودم ادامه می‌دادم. با این حال هیچ وقت از ادامه راه زده نشدم. گاهی اوقات هم به خاطر بازی های فوتبال ملی در درس‌خواندنم وقفه ایجاد می‌شد اما بازی های ملی نتوانست به دروس من ضربه ای بزند و اکنون هم پیگیر بازی‌های ورزشی نیستم.

 

چرا کانون را در این سال‌ها انتخاب کردید؟ چگونه با کانون آشنا شدید؟ کسی از خانواده یا بستگان عضو کانون بود؟ 

دو خواهر بزرگترم سابقا در کانون قلم چی حضور داشتند و به این ترتیب در کنکور موفق تر شدند. همین باعث شد تا والدینم بار دیگر برای من به کانون مراجعه و ثبت نام کنند.

 

نقش آموزشی خانواده، بالاخص پدر و مادر در این سال‌ها چگونه بود؟

خانواده بسیار در پیشرفت من نقش موثری داشتند. طوری که با توصیه‌های آنان توانستم در آزمون‌های قلم چی پیشرفت خوبی کنم. آنها به من روحیه و امید می‌دادند چون به خوبی می‌دانستند حضور در این آزمون‌ها ما را در آزمون ورودی مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی آماده‌تر می‌کند.

 

آیا پدر یا مادر نتایج آزمون را می‌دیدند؟ در صورت افت خودتان یا خانواده چه عکس العملی داشتند؟

بله مادرم نتایج را می‌دید و در صورت کمی افت از این نتایج ناراحت می‌شد و توصیه می‌کرد برای دفعه بعد جبران کنم.

 

 

 

Menu