گفت وگو با محمدرضا کاظمی کانی؛رتبه 258 کنکور تجربی

در دروس پایه‌های دهم و یازدهم از کتاب‌های آبی و در دروس پایه دوازدهم از کتاب‌های سه سطحی استفاده کردم.

گفت وگو با محمدرضا کاظمی کانی؛رتبه 258 کنکور تجربی

نام و نام خانوادگی : محمدرضا کاظمی کانی

رتبه کنکور 1402 : 258 ( منطقه 2 )  

رشته و دانشگاه قبولی : دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل 

تراز کنکور : 11444

تراز سوابق تحصیلی : 9578 

نام شهر و استان : بابل،مازندران 

میانگین تراز : 6855

سال‌های حضور در کانون : 3 سال متوسطه دوم 

در چند آزمون شرکت کرده اید : 67 آزمون 

شغل و تحصیلات مادر : خانه دار ، فوق لیسانس ژنتیک

شغل و تحصیلات پدر : هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل ، دکتری سم شناسی 

درصد دروس در کنکور 1402 : 

زیست شناسی : 64.45 

فیزیک : 77.78

شیمی  : 64.77 

ریاضی : 34.45   

 زمین شناسی : 48.89


مصاحبه‌گر : آرش فتحعلی 


 اولین تراز شما چند بود و در آزمون آخر به چند رسید؟

در شروع مسیر یعنی اولین آزمون پایه دهم تراز 6500 را کسب کردم و در انتهای مسیر یعنی آزمون های جمع بندی پایه دوازدهم موفق به کسب تراز 7200 شدم. 


مهم‌ترین دلیل این پیشرفت را چه می‌دانید؟

مهم ترین عامل پیشرفت خود را شرکت مستمر و پیوسته در آزمون ها می دانم چرا که توانستم از شرکت در آزمون ها،نتایج زیر را کسب کنم: 

مدیریت زمان،مدیریت استرس،مهارت شرکت در آزمون 

هم چنین،شرکت در آزمون ها باعث شد همواره در طول مسیر انگیزه ادامه دادن و تلاش کردن را داشته باشم زیرا همواره با شرکت در آزمون ها مسیر تحصیلی خود را ارزیابی می کردم  و پس از محک زدن کیفیت آموخته های خود،در صورت نیاز به سراغ رفع ایرادات و اشکالات موجود می رفتم. 


برنامه شما برای دوران طلایی نوروز چه بود؟

من در دوران نوروز به سراغ مرور و حل مجدد آزمون ها رفتم تا بتوانم با سوالات استاندارد در کمترین زمان ممکن،آموخته های خود را طبقه بندی کنم. 

از سوی دیگر،توانستم با بررسی مجدد آزمون ها،پاسخ های نادرست و نزده های گذشته خود را مرور کنم.

در نهایت به سراغ لکه گیری مباحث به دست آمده رفتم و یادگیری های ناقص خود ( شامل غلط ها و نزده ها ) را به حداقل میزان ممکن رساندم. 


منابع شما برای دوران نوروز چه بود؟

در ابتدای پروژه دوران طلایی نوروز،با استفاده از تابلوی نوروزی،مباحث را طبقه بندی کردم سپس به سراغ اولویت بندی مباحث رفتم و به عنوان اولین و مهم ترین اولویت،مباحثی را تکمیل کردم که در آنها اوضاع خوب یا نسبتا خوبی داشتم و کم کم هرچه به پایان دوران نوروز نزدیک می شدم،نوبت به مباحثی می رسید که در آنها تسلط زیادی نداشتم. 

از سوی دیگر،باتوجه به اینکه در دوران نوروز شرایط منزل برای مطالعه به هیچ وجه مطلوب نیست،تصمیم گرفتم در پانسیون مطالعاتی دوران نوروز شرکت کنم تا بتوانم در ایده آل ترین شرایط ممکن و با حداکثر بازدهی،از دوران نوروز خود استفاده کنم.  


شما بعد از نوروز تا آغاز دوران جمع‌بندی چه برنامه‌‌ای اجرا کردید؟

بلافاصله بعد از اتمام دوران طلایی نوروز،از 14 فروردین ماه تا قبل از شروع دوران جمع بندی نهایی،با برنامه آزمون ها پیشروی می کردم و همواره سعی داشتم به کمک آزمون ها،کیفیت جمع بندی دوران نوروز خود را محک بزنم. 

نکته حائز اهمیت این است که من با وجود اینکه در دوران نوروز نیز تست حل می کردم،مبنای ارزشیابی خود را پس از دوران نوروز،نتایج به دست آمده از آزمون ها قرار دادم چرا که به نظر من،سوالات آزمون ها به مراتب استاندارد تر از سوالات موجود در منابع کمک آموزشی است و داوطلب را برای کنکور پیش رو آماده می کند. 


از چه زمانی جمع‌بندی را شروع کردید و روش‌تان چگونه بود؟

از هفته سوم اردیبهشت ماه دوران جمع بندی نهایی را آغاز کردم و به سراغ بررسی سوالات کنکور سال های اخیر رفتم. 

همانطور که اشاره کردم،در طی مسیر خود همواره سعی کردم از روش بازخوانی استفاده کنم یعنی ابتدا به سراغ تست و آزمون بروم و سپس بر مبنای غلط ها و نزده های به دست آمده از آزمون ها،مباحثی را که نیاز به بررسی بیشتر دارند استخراج کنم. 


پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

مهم ترین تاکید من همواره بر غیبت نداشتن در آزمون ها بود و در این امر موفق بودم زیرا در طول 3 سال شرکت در آزمون، جمعا در 3 آزمون غیبت داشتم. 

دلیل این امر نیز آن است که شرکت مستمر و بدون غیبت در آزمون،از سویی برای داوطلب انگیزه به همراه خواهد داشت و از سوی دیگر،مانع از جمع شدن حجم زیادی از مباحث عقب مانده می گردد. 


تکنیک‌ها و روش‌های مدیریت زمان را، تمرین و استفاده می‌کنید؟ کدام روش؟ آیا در کنکور هم استفاده کردید؟

بله،من در تمامی آزمون ها سوالات آزمون را برای خود دسته بندی می کردم بدین ترتیب که ابتدا به سراغ سوالات آشنا می رفتم و آنها را به دو دسته قابل پاسخگویی و غیر قابل پاسخگویی تقسیم می کردم. 

سپس به سراغ سوالات شک دار می رفتم و در آرامش و با تمرکز کامل به این سوالات پاسخ می دادم در نتیجه همواره می توانستم با این روش،پاسخ های نادرست خود را به حداقل برسانم و در کنکور نیز موفق به کسب نتیجه دلخواه شدم. 


آیا در آزمون‌های هدفگذاری و مشابه پارسال شرکت می‌کردید؟ 

بله،آزمون مشابه پارسال را پنج شنبه های قبل آزمون و آزمون هدف گذاری را جمعه یا شنبه هفته منتهی به آزمون حل میکردم. 

شرکت در این آزمون های مقدماتی،موجب میشد تا درک درستی از وضعیت خود داشته باشم و بتوانم در آزمون ها براساس واقعیت موجود،برای پیشرفت خود هدف گذاری کنم و همواره نتایج دلخواه و مطلوب را کسب کنم.  

همچنین اگر هدف گذاری انجام نشود،مسیر داوطلب گنگ خواهد بود و همین نداشتن شناخت از وضعیت موجود،باعث بالا رفتن تعداد پاسخ های نادرست در آزمون ها خواهد شد. 


از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کردید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.

به طور عمده از 3 کارنامه استفاده می کردم: 

.کارنامه 5 نوع درس:با کمک این کارنامه میتوانستم وضعیت خود را مشخص کنم و هرکدام از دروس را در یکی از دسته های پنج گانه قرار دهم سپس با توجه به شرایط هر درس،برای آن درس برنامه ریزی متناسبی داشته باشم.

.کارنامه پروژه ای:از این کارنامه برای مشخص شدن روند کلی خود طی چند آزمون گذشته استفاده می کردم.

.کارنامه اصلی:از این کارنامه نیز درصد ها و وضعیت عملکرد خود را در هر درس و نیز تعداد غلط های هر درس را استخراج می کردم. 


مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خواندید؟ چگونه شخصی سازی می‌کردید؟

بله،همواره مطابق برنامه راهبردی آزمون ها برنامه ریزی می کردم.

بدین ترتیب که طی هفته اول تا روز چهارشنبه،به جمع بندی درسنامه ها می پرداختم و به دلیل حجم زیاد درسنامه ها تعداد تست کمی در برنامه قرار می دادم.

پس از آن،تا روز دوشنبه هفته منتهی به آزمون،به حل تست های آموزشی می پرداختم. 

در نهایت طی سه روز منتهی به آزمون به سراغ حل مجدد آزمون های مشابه می رفتم.


روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه بود؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌کردید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی می‌کردید؟

در ابتدا به سراغ پاسخ های نادرست خود می رفتم و پس از آن سوالات نزده را تحلیل می کردم چراکه در سوالات نادرست،دچار تشخیص اشتباه شده بودم و گمان می کردم می توانم سوال را به درستی پاسخ دهم لذا لازم بود این اشتباه برطرف گردد تا مجددا تکرار نشود.

طی پروسه تحلیل آزمون،در صورتی که موفق به حل سوالات ساده نمی شدم ابتدا به سراغ این سوالات می رفتم اما به دلیل اینکه توانایی تشخیص سوالات ساده را داشتم،لذا تنها گزینه موجود بررسی اشتباهات بود. 


به طور میانگین و در بازه‌های مختلف چند ساعت تست می‌زدید یا مسأله حل می‌کردید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی می‌کردید؟ 

همواره سعی داشتم به طور میانگین 30 درصد زمان خود را به درسنامه خوانی و الباقی را به تست زنی اختصاص دهم. 

پس از آغاز دوران جمع بندی،سهم تست زنی را افزایش دادم و سعی کردم بیش از 90 درصد زمان خود را با استفاده از روش بازیابی به تست زنی و حل آزمون اختصاص دهم. 


کدام یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کردید؟ این کتاب‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

در دروس پایه های دهم و یازدهم از کتاب های آبی و در دروس پایه دوازدهم از کتاب های سه سطحی استفاده کردم.

دلیل این امر نیز این بود که کتاب های آبی سوالات بسیار زیاد و متنوعی دارند و می توان با این کتاب ها به سطح تسلط بالایی رسید. 

هم چنین کتاب های سه سطحی با توجه به داشتن سوالات از سطوح مختلف برای مباحث پایه دوازدهم بسیار ایده آل هستند.


اگر در آزمون تیرماه نسبت به آزمون دی ماه پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشتید، توضیح دهید که در طی ماه‌های بین این دو آزمون چه برنامه‌ای اجرا کردید؟

در کنکور دی،با وجود اینکه درسنامه های کتاب درسی را به طور کامل مطالعه کرده بودم،نتوانستم نتیجه مطلوبی کسب کنم لذا پس از آن و در شروع نیمسال دوم،تصمیم گرفتم بیشتر تمرکز خود را بر تست زنی قرار داده و تعداد تست های خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهم تا تسلط مورد نیاز را برای پاسخگویی به سوالات کنکور کسب نمایم.   


برنامه شما برای مطالعه درس‌های دهم و یازدهم چگونه بود؟

با توجه به اینکه از ابتدای سال دهم در آزمون ها شرکت داشتم،مباحث پایه های دهم و یازدهم را تا قبل از مهرماه پایه دوازدهم جمع بندی کرده بودم. 

هم چنین توانستم طی تابستان سال دوازدهم،برای آخرین بار مباحث پایه های دهم و یازدهم را مرور کنم و از مهرماه بر پایه دوازدهم متمرکز شدم. 


چه تصمیماتی برای بهتر شدن در نیم سال دوم گرفتید؟ 

همان طور که اشاره کردم،پس از شروع نیمسال دوم با توجه به نتایج به دست آمده از کنکور دی ماه،تصمیم گرفتم تعداد تست خود را افزایش دهم تا بتوانم به تسلط کامل در مباحث برسم.

هم چنین با فراگیری مهارت مدیریت آزمون و مدیریت زمان توانستم نتایج مطلوبی کسب کنم. 


از آنجایی که تمام امتحانات نوبت دوم نهایی است و تاثیر مستقیم در کنکور دارد، چگونه بین این دو تعادل ایجاد کردید؟

همانند بسیاری از دانش آموزان من نیز در ابتدای مسیر توانایی ایجاد تعادل بین تست زدن برای کنکور و خواندن برای امتحانات نهایی را نداشتم اما به مرور زمان متوجه شدم با توجه به مفهومی بودن سوالات کنکور و امتحانات نهایی و هم چنین سخت تر شدن امتحانت نهایی باید تست زنی را در اولویت اول قرار دهم و پس از دوران نوروز به جمع بندی امتحانات نهایی بپردازم. 


فکر می‌کردید چنین رتبه‌ای کسب کنید؟ خاطره لحظه اعلام نتایج را برای ما تعریف کنید. 

بله،حتی انتظار کسب رتبه بهتری را داشتم و پس از اعلام نتایج کمی غمگین بودم اما این ناراحتی دوامی نداشت چون از ابتدا هدف من تحصیل در رشته دندانپزشکی در شهر خودم بود که به این هدف دست یافتم.



Menu