گفتگو با قهرمان پیوستگی ستاره عسگری

برای فیزیک، مطالب کتاب درسی با تمرین هایش را می‌خوانم و تحلیل می‌کنم ،بعد چند تا تست آموزشی برای اینکه یک دیدگاه کلی نسبت به موضوع داشته باشم حل می‌کنم و بعد به سراغ تست‌های چالشی می‌روم.

گفتگو با قهرمان پیوستگی ستاره عسگری

نام و نام خانوادگی :ستاره عسگری

دوازدهم ریاضی

میانگین تراز :6148

تهران

نام مصاحبه گر:معصومه شیخی


دستاورد شما از شرکت در آزمون های کانون چه بوده است؟

شرکت در آزمون های کانون باعث شد من بتوانم خودم را در مباحثی که قوی هستم و حتی ان هایی که قوی نیستم، خود را محک بزنم و متوجه شوم در آزمون با وجود تنوع سوال ها از آسان تا حتی خیلی سخت چگونه می توانم در محدودیت زمانی بهترین خودم را انجام بدهم و استرس خودم را مدیریت کنم. 



چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نمی شوید؟

سخت بودن شرایط برای اینکه در ابتدا بتوانم خودم را با آزمون و بودجه بندی ها تطبیق بدهم، کتمان نمی کنم. اما به هرحال این کاری است که باید انجامش می دادم و خودم را با ان محک می زدم و هرچقدر این رو به تعویق می نداختم به ضررم بود و فقط به اظطراب و استرسم اضافه می کرد و باعث می شد دیدگاه خیلی واضحی برای سنجش مباحثی که تا الآن یادگرفتم نداشته باشم.



پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما می کنند؟

تا چندسال قبل برادرم همیشه مشوق و راهنمای من برای درسهایم و حتی مباحثی  که  ابهام داشتم در خونا بود، و البته هنوز هم دورا دور از راهنمایی هاش استفاده می کنم اما بهترین توصیه هایی که در این دو سالی که برای کنکور می خواندم و آماده می شدم ، از طرف معلم هایم بودند.



 مطابق برنامه راهبردی درس می خوانید؟ چگونه برنامه ریزی می کنید؟

تمام تلاشم را می کنم که بودجه بندی آزمون ها برسم اما از انجایی که من هماهنگ با کلاس کنکورم پیش می روم و بصورت مبحثی درس میخوانم، ممکن است در بعضی از آزمون ها از یک بخش های مشخص شده که قرار است در آزمون باشد عقب بمانم اما مسلماً وقتی ان مبحث را کامل یادگرفتم ، ان بخش از آزمون های قبلی که نتوانستم تست هایش را بزنم، دوباره حل می کنم.



 کدام درس ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس ها چگونه است؟ 

در هر درسی یک سری مباحث هستند که من تسلط نسبتا بالایی  دارم، اما اگه در کل بخواهم مقایسه کنم ، در درس فیزیک و شیمی نقاط قوت بیشتری دارم. روش درس خواندنم برای فیزیک به این صورت است که اول مطالب کتاب درسی با تمرین هایش میخوانم و تحلیل می کنم ،یا اول چند تا تست آموزشی برای اینکه یه دیدگاه کلی نسبت به موضوع داشته باشم، می زنم و بعد به سراغ تست های چالشی می روم. در کل اگر بخواهم خلاصه بگویم فیزیک درسی  است  که باید برایش مسئله حل کرد تا به یاد گیری رسید، فیزیک درس تئوری نیست که فقط با خواندن بشود تست هایش را حل کرد و باید دست به قلم شد. اما در درس شیمی چون علاوه بر مسائل بخش نسبتاً زیادی از تست ها را حفظیات کتاب تشکیل می دهند، مهم ترین کار این است که این مطالب دقیقا همان جلسه که تدریس شدند مرور شوند تا از یاد نروند و من خودم سعی می کنم خیلی به این موضوع پایبند باشم، اما به غیر از این من در شیمی، صرفا برای اینکه سرعت عملم بالا برود، هر روز یک سری مباحث را مرور و حفظ می کنم. مثلاً نکات مهم جدول تناوبی، جرم های مولی مهم، واکنش های موازنه شده ای که در آزمون ها بیشتر به  ان توجه شده و مواردی از این قبیل را حفظ کردم و روزانه یک  تایم ده دقیقه یا یک ربعه برای مرورشان می گذارم.



در آزمون ها در طول این سال ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ 

در درس های تخصصی، برای شیمی استفاده از همین روش حفظ نکات پر تکرار خیلی به من کمک کرد، اما در دینی که یک درس عمومی است و من معمولاً برای حفظ مطالبش به مشکل برمی خوردم، از تکنیک نوشتن استفاده کردم. به این صورت که هر بار بعد از خواندن یک قسمت همه ان چیزهایی که یادم مانده بود را می نوشتم و اگر بخش مهمی را یادم رفته بود با خودکار قرمز ان تیکه را می نوشتم و دوباره حفظ می کردم. در آخر هم وقتی ان خوندن و حفظ کردن ان درس کامل شد، ان تیکه هایی که یادم رفته بود را دوباره می نوشتم و مرور می‌کردم. این روش با اینکه یک مقداری زمان گیرد، اما خیلی کمکم کرد برای مرور درس ها موقع امتحانات.




روزی چند ساعت درس می خوانید؟ چند درصد زمان خودتان را به تست زدن اختصاص می دهید؟

با توجه به مدت زمانی که کلاس های آنلاین صرف می کنم، من تا حد امکان درس را همان موقع گوش می کنم و یاد می گیرم تا بعدش فقط بتوانم تایم خودم را به تست زدن و مرور نکات مهم اختصاص بدهم و از دوباره خواندن و فهمیدن مطالب جلوگیری کنم. بنابراین اگه تایم کلاس هایی که میروم رو در نظر نگیریم روزانه مفید پنج ساعت خودم درس میخوانم که البته این درس خواندن بیشتر به معنای تست زدن می باشد.



 در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس ها می روید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می کنید؟

اول درصد های فیزیک و شیمی راچک می کنم چون در این درس ها نتیجه های خوبی می گیرم و دیدن نتایج این دو درس احساس بهتری بهم میدهد، بعد حسابان و هندسه و گسسته را چک می کنم و سعی می کنم خودم رو با لول ترازی که در این درس ها قبلاً می‌گرفتم مقایسه کنم، اینجوری متوجه میشوم که یه مقدار نسبت به قبل پیشرفت داشتم یا پسرفت. اگه در این سه درس پیشرفت کرده بودم متوجه میشوم روش و برنامه ریزی ای که از دو هفته قبل برای بهتر شدن این سه درس کردم، نتیجه داده و سعی می کنم همین روش را پیش بگیرم و بهترش کنم اما اگه نتیجه نداد اول با تحلیل آزمون سعی می کنم متوجه ایراداتم بشوم تا متناسب با ان ها بتونم روش خود را تغییر دهم.


 

آیا درظهر جمعه آزمون، تحلیل کارنامه و آزمون خود را شروع می کنید؟شیوه خاصی برای تحلیل آزمون ها دارید؟

حتما تحلیل می کنم. چون از نظر من تحلیل آزمون بهترین راهی است که میشود هم از اشتباهاتمان در آزمون درس بگیریم، هم این که به نکاتی که حتی سر جلسه در یک سوال به نظرمان نرسیدن توجه کنیم. شیوه من برای تحلیل آزمون معمولاً دیدن  ویدئو های تحلیل آزمونی است که خوده استاتیدم تحلیل و حل کردن می باشد. بخاطر اینکه خودم با روشی که اساتید بهم یاد دادند حل می کنم و اگه جایی هم به مشکل خوردم با دیدن تحلیل هاشون  متوجه اشتباهم در حل ان سوال می شوم. 



 شرایط خانه برای مطالعه شما چگونه است؟

کم پیش میاد که خودم راغب باشم در خونه درس بخوانم مگر اینکه کلاس داشته باشم و مجبور باشم برای دسترسی به کلاسم درخونه بمانم، اما زمان هایی که خودم میخواهم درس بخوانم و تست بزنم سعی می کنم  کتابخانه  بروم . چون هم فضای مناسب تری برای یک دانش آموز کنکوری داردهم اینکه با تمرکز بیشتر می توانم به کار هایم برسم.



 اگر یک توصیه یا یک نکته بخواهید به من یاد بدهید تا به دانش آموزانم آموزش بدهم چیست؟

 راستش فکر نمی کنم به ان حدی رسیده باشم که بخواهم به کسی توصیه بکنم اما برای دانش آموزانی مثل خودم، که بیشتر از جنبه روانی مثل کمال گرایی یا استرس و عدم توانایی کنترل کردنش گاها دچار مشکل میشوند، پیشنهاد می کنم که سریع تر این موضوع رو حل بکنند، چرا که این مشکل باعث می شود تا حتی از ان چیزی که هستند، چه از لحاظ سطح علمی و چه از لحاظ های دیگه، پایین تر بیایند و عزت نفس شان راهم تضعیف می کند و نمی توانند بهترین خودشان را نشان بدهند و نتیجه بدی برای درسی که خیلی برایش وقت گذاشتند و تلاش کردند می‌ گذارد. تلاش مستمر داشته باشند که بهترین خودشان باشند.



Menu