گفت‌و‌گو با نازنین بابری؛ قهرمان پیوستگی پایه دوازدهم تجربی

پسر دایی مادرم آقای احمد زیلابی که خود کانونی بوده و الان هم دانشجو رشته پزشکی می‌باشند معرف کانون به من بودند. ایشان بیشتر تاکیدشان بر روی برنامه دقیق کانون و آزمون‌های منظم کانون بود و همین امر سبب

گفت‌و‌گو با نازنین بابری؛ قهرمان پیوستگی پایه دوازدهم تجربی

 نام و نام خانوادگی: نازنین بابری

مقطع و رشته: دوازدهم تجربی

نام شهر و استان:  فلارد- چهارمحال و بختیاری 

میانگین تراز: 6050  

از چه سالی عضو کانون بوده: از پایه نهم تا دوازدهم

چند آزمون شرکت کرده است: 70 آزمون

شغل و تحصیلات مادر : دیپلم و خانه دار

شغل و تحصیلات پدر: کارشناسی ارشد حقوق – مسئول خدمات مهندسی پتروشیمی

 مصاحبه‌گر : محمد صالحی میشانی 

 

نحوه آشنایی شما با کانون آشنا چگونه بود؟

پسر دایی مادرم آقای احمد زیلابی که خود کانونی بوده و الان هم دانشجو رشته پزشکی می‌باشند، معرف کانون به من بودند. ایشان بیشتر تاکیدشان بر روی برنامه دقیق کانون و آزمون‌های منظم کانون بود و همین امر سبب شد من کانون را انتخاب کنم.

 

در چند آزمون اصلی و چند آزمون هدیه شرکت کرده‌اید؟  

در طول امسال در تمامی آزمون‌های اصلی و هدیه کانون چه به صورت حضوری و چه به صورت آنلاین شرکت کرده‌ام.

 

دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟ 

 وجود یک برنامه منظم همراه با بازخورد‌های مناسب سبب شد با هدف‌گذاری درست و هماهنگ که دارم، بتوانم با بهره گرفتن از تجربیات آزمون و داشتن برنامه برای کل مسیر دوران کنکورم هماهنگی بین برنامه خودم و برنامه‌های آزمونم ایجاد کنم و همین امر سبب پیشرفت من شد.

 

آیا از شرکت در این تعداد آزمون در طول این سال‌ها خسته نشده‌اید؟ 

خیلی مواقع بود که دل سرد و ناامید شدم. اما انگیزه رسیدن به هدفم باعث دل گرمی می‌شد و باعث شد با کمی استراحت مجدد به برنامه خودم برگردم و مطالعه را شروع کرده و حتما اگر هم می‌دانستم ترازم افت می‌کند و نتیجه خوبی نخواهم گرفت در آزمون‌ها حتما شرکت کنم. 


 آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون‌ها چه بود؟

خیر فقط گاهی اوقات که امکان حضور نداشتم آزمون‌ها را به صورت آنلاین شرکت می‌کردم.

 

پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

برای من تحلیل آزمون‌هایم بیشتر از نتیجه برایم مهم بود این مسئله باعث می‌شد هر آزمون که مطالب را خوب هم بلد نبودم شرکت کنم و با تحلیل آزمون و هدف‌گذاری برای آزمون بعدی نقاط ضعف خودم را برطرف کنم و این پیوستگی باعث منظم‌تر شدن من شد.


فکر می‌کنید مهم‌ترین ویژگی که شما دارید و باعث می‌شود خوب درس بخوانید، چیست؟

به نظر من مهمترین ویژگی من انگیزه و پشتکاری هست که دارم و این جمله همیشه به من انرژی می‌دهد که هر جا ناامید می‌شوم دقیقا همان جا نقطه‌ای برای شروع دوباره من خواهد بود.

 

مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خوانید؟ چگونه شخصی سازی می‌کنید، توضیح دهید که روش‌تان چگونه بود؟

دقیقا برنامه‌ی من با برنامه راهبردی کانون شخصی‌سازی شده است و با بازخوردی که از آزمون ها دریافت و پیمانه مطالعات برای خودم تنظیم می‌کنم مثلا برای درس زیست شناسی به گونه‌ای که اهمیت موضوع و درس برایم مهم است تعداد پیمانه مطالعاتی بیشتر قرار می‌دهیم و با توجه به سطح یادگیری خودم این پیمانه‌ها را به بازه‌های زمانی خواندن درسنامه یا زدن تست و حل کردن مسائل تقسیم می‌کنم.

 

روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه است؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌کنید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی می‌کنید؟ 

من در جلسه آزمون حتما سوالات خود را علامت دارم می‌کنم و حتما سوالاتی را که شک دارم نمی‌زنم چون در بیشتر مواقع هر وقت شانسی سوالی را در آزمون جواب داده‌ام، اشتباه شده است. پس از آزمون سوالات را به سه دسته تقسیم می‌کنم 1- سوالات که اشتباه زده‌ام   2- سوالاتی که از نظر خودم صحیح بوده‌اند و اشتباه زده‌ام 3- سوالات نزده   

تحلیل آزمون برایم با رفع نواقص یادگیری همراه است و برنامه‌ریزی من برای تنظیم مطالعه برای آزمون بعدی طبق نتیجه تحلیل آزمونم خواهد بود.


آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چه تصمیمی در این جور مواقع گرفته اید؟

بله آزمون ابتدای تابستانم خوب نبود و آنجا بود که ناامید شدم و  نمی‌خواستم در آزمون‌ها شرکت کنم و آزمون 21 مهر‌ماه و 5 آبان ماه هم افت تراز داشتم اما با راهنمایی پدرم و صحبت با ایشان که اصرار بر تداوم داشت با تحلیل آزمون‌هایم نقاط ضعف و قدرتم را پیدا می‌کردم و با مانور دادن روی برطرف کردن نقاط ضعف و یادگیری‌های ناقص توانستم تراز خود را بدون غیبت افزایش دهم و بهبود تراز داشته باشم.

 

پیگیر امور تحصیلی شما در خانه معمولا چه کسی هست ؟ چگونه این کار را انجام می دهند؟

پدرم بیشترین سهم را در دادن انرژی و انگیزه به من دارد ایشان قبل از من به خوبی نتایج آزمونم را تحلیل و ارزیابی و نقاط ضعف و قدرتم را پیدا می‌کند و با راهنمایی و صحبت بعد از آزمون‌ها پشتیبان و انگیزه دهنده به من هستند.

 

کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟ چطور این توانایی را در این دروس بدست آورده‌اید؟

درس‌های شیمی ،زمین ، زیست و ریاضی البته ریاضی پایدار نیست در درسی مثل زمین شناسی معمولا ابتدا خواندن کتاب و درسنامه بادقت مد نظر من هست و در مرحله بعدی زدن تست زیاد  در درسی مثل زیست شناسی یک دور به صورت روزنامه‌وار می‌خوانم و مرتبه بعدی با دقت به جزئیات توجه و موارد را مطالعه می‌کنم و بعد از آنکه مطمئن شدم از یادگیری خودم سراغ درسنامه و تست زدن می‌روم و نکات مهم تست‌ها را در کنار کتابم حتما حاشیه نویسی می‌کنم.

  

در طول این سال‌ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟

درس فیزیک درسی چالشی برایم بود اما با رفتن به کلاس خصوصی و تغییر دیدی که معلم جدیدم با توجه به نحوه بیان و ارائه مطلب و پیگیر بودن ایشان جهت یادگیری حتمی من داشتند توانستم با دل گرم شدن و تمرین و حل مسائل بیشتر وضعیت خودم را بهبود دهم.

 

کدام نقش آزمون‌های کانون برای شما پررنگ‌تر بود: نقش برنامه‌ای، آموزشی یا سنجشی؟ دلیل‌تان برای این انتخاب را بگویید.

برنامه‌ای بودن و سنجشی بودن – به دلیل هماهنگی و تطابق برنامه شخصی من با برنامه کانون و هم چنین بعد سنجشی بودن آن سبب می‌شود این بازخورد گرفتن سبب منسجم‌تر شدن و هماهنگ‌تر شدن من با برنامه بشود و هم چنین حجم مناسب برنامه و بازخورد مناسب در بازه زمانی کوتاه دو هفته‌ای سبب رفع مشکلاتم در کوتاه ترین زمان می‌شود و همین امر سبب پیشرفت و ایجاد انگیزه برایم جهت تلاش بیشتر شده است.


به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباه‌های شما چند تا بوده است؟

کمترین آن 16 سوال و بیشترین 28 سوال غلط بوده که میانگین آن حدودا 22 غلط می‌شود.

 

هنگام بررسی آزمون‌ها به کدام‌یک اولویت بیشتری می‌دهید؟ بررسی اشتباهات یا سؤال‌های ساده؟

 من به بررسی سوالات اشتباه بیشتر اولویت می‌دهم زیرا این سوالات معمولا سوالاتی هستند که من فکر می‌کردم درست جواب داده‌ام و بررسی این سوالات باعث می‌شود یادگیری های ناقص خود را متوجه شوم و برای آزمون‌های بعدی تعداد اشتباهات خود را به حداقل برسانم.


در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس‌ها می‌روید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می‌کنید؟

قطعا به سراغ درس‌هایی می‌روم که آزمون قبل نتیجه بهتری داشته‌ام زیرا می خواهم ببینم توانسته‌ام نتیجه قبل خود را حفظ کنم اگر جواب نه باشد دلیل مشکل خود را با تحلیل دقیق بدست می‌آورم و برای آزمون‌های بعدی تعداد تست و ساعت مطالعه خودم را افزایش می‌دهم.


آیا اعضای خانواده کارنامه‌ی شما را می‌بینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آن‌ها با این افت چگونه است؟

پدر و مادرم هر دو کارنامه من را می‌بینند و برخورد بدی ندارد که سبب تضعیف روحیه من شود و معمولا با دقت به بررسی آزمون من می‌پردازند و با دادن روحیه و کمک در انجام هدف‌گذاری برای آزمون بعدی برنامه ریزی می‌کنیم.


دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟

بله برای من نتایج حاصله از آزمون‌ها بسیار مهم است و به وسیله دفتر برنامه ریزی می‌توانم نتیجه کسب شده را با داده‌ها ثبت شده و ساعت اختصاص داده شده به دروس مقایسه کنم و در صورت کم کاری و عدم نتیجه هدف‌گذاری مناسب برای آزمون بعدی انجام می‌دهم و مورد بعدی هم ایجاد نظم در ساعات مطالعه من و حفظ میانگین ساعت مطالعه را برایم به ارمغان آورده است.


آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می‌دهید؟ چه کارهایی می‌کنید؟

مواقعی که خیلی دغدغه و استرس دارم برای تخلیه استرس و رفع خستگی کیک می‌پزم.

 

آیا خواندن و نوشتن را قبل از دوران مدرسه یاد گرفتید؟ چه کسی به شما یاد داد؟ و الان چه کتاب های غیر درسی می خوانید؟

پدر من قبل از شروع دوران ابتدایی با من زبان خارجی کار می‌کردند. و الان هم مواقعی که احساس خستگی می‌کنم گاهی کتاب‌هایی در حوزه روانشناسی می‌خوانم مثل کتاب "خودت باش دختر".

 

پیشنهاد شما به دانش آموزان پایه دهم و یازدهم چیست؟

با هر وضعیت درسی که هستند خوب یا بد از همین الان شروع به مطالعه دقیق دروس کنند و حتما برای داشتن برنامه‌ای دقیق و بدون ایراد و بازخورد گرفتن از خود در آزمون‌های کانون ثبت نام کنند.

گفت‌و‌گو با نازنین بابری؛ قهرمان پیوستگی پایه دوازدهم تجربی

Menu