گفت و گو با زبیر شعبانی؛ دانش آموز برتر دوازدهم انسانی

من تلاش می‌کنم که بتوانم با پیشروی سریع کانون هم حرکت کنم و برنامه مطالعاتی ام را همگی با پیشروی سریع تنظیم نمایم قطعا این دو ماه از مهم‌ترین و بهترین و سرنوشت ساز‌ترین ماه‌های یک کنکوری می‌باشد.

گفت و گو با زبیر شعبانی؛ دانش آموز برتر دوازدهم انسانی


نام و نام خانوادگی: زبیر شعبانی   

پایه : دوازدهم انسانی   

نام شهر و استان :تایباد ،خراسان رضوی   

میانگین تراز: 7346  

سالهای حضور در کانون: 3 سال   

چند آزمون شرکت کرده است : 80 آزمون

شغل مادر:خانه دار   

شغل پدر : آزاد   

مصاحبه گر:  عبدالقیوم ارباب   


  1. تصمیمات شما برای نیم سال دوم چیست؟ 
  2.  با توجه به پایان امتحانات ترم اول و کنکور اردیبهشت به جمع بندی ، دروس نیم سال اول دوازدهم و پیشروی و جمع بندی دروس نیم سال دوم دوازدهم تاکید دارم و اینکه تلاشم بر این است که از پیشروی سریع برنامه راهبردی قلم چی هم استفاده کنم تا دروس دوازدهم را تا پایان اسفند ماه به پایان برسانم و جمع بندی کنم البته که از دروس عمومی هم نباید از دروس عمومی و غفلت کنم ، برنامه ام برای دروس عمومی جمع بندی بیشتر مطالب تا قبل کنکور اردیبهشت ماه هست .  

 

  1. با توجه به کارنامه نیم سال اول؛ چه برنامه ای برای دوران طلایی نوروز دارید؟ 
  2. صد درصد من سعی من بر این است که درجه تثبیت مطالب را با آزمون ها و بازیابی های متعدد به حداکثر برسانم و ساعت مطالعه مو هم به بالاترین میزان افزایش دهم تا با آمادگی کامل راهی کنکور اردیبهشت شوم  . 

 گفت و گو با زبیر شعبانی؛ دانش آموز برتر دوازدهم انسانی

  1. سال گذشته برنامه موفق شما برای دوران طلایی نوروز چه بود و چه نتیجه ای داشت؟ 
  2. باز هم جمع بندی و بازیابی های متعدد دروس یازدهم با استفاده از آزمون های کتاب سبز قلم چی و نیم نگاهی به پیشبرد دروس دهم.  

  

  1. آیا سال گذشته از کتاب نوروز و تابلو نوروز استفاده کردید؟ توضیح دهید.   

بله از کتاب نوروز و آزمون هایش استفاده کردم و بسیار در روند جمع بندی موثر بود . 

  

  1. شما تصمیم گرفته اید برای کنکور اردیبهشت یا کنکور تیر تمرکز کنید؟  لطفا علت این انتخاب را توضیح دهید.
  2. خود من تمرکزم را بر روی کنکور اردیبهشت گذاشتم زیرا قبل کنکور اردیبهشت دغدغه های دیگری همچون امتحان نهایی و... ندارم و از دیدگاه من آمادگی در کنکور اردیبشهت برای هر دانش آموزی از جمله خودم و کسب ماکزیمم تراز در این نوبت کنکور باید در اولویت باشد چون برای دروس پایه  هم می‌توانیم به درجه تثبیت عالی ای از مطالب دست پیدا کنیم و در ایام امتحانات نهایی هم نیستیم ولی در ایام امتحانات نهایی به نظر من از استواری و حجم مطالب به حافظه سپرده شده پایه (دهم و یازدهم) کاسته میشود و دیگر فرصت زیادی  برای جمع بندی این دو پایه باقی نمی ماند.   

  

  1. بهمن و اسفند ماه برای کنکور امسال بسیار مهم است. آیا در برنامه راهبردی با پیش روی عادی برنامه ریزی می کنید یا با پیش روی سریع حرکت می کنید؟ لطفا توضیح دهید.
  2. سعی من بر این است که بتوانم با پیشروی سریع کانون هم حرکت کنم و برنامه مطالعاتی ام را همگان با پیشروی سریع تنظیم نمایم قطعا این دو ماه از مهم ترین و بهترین و سرنوشت ساز ترین ماه های یک دانش آموز کنکوری هست   .

  


  1. آیا در آزمونهای کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمونها چه بود؟
  2. خیر در تمام آزمون های حضوری و هدف گذاری کانون مخصوصا از سال دوازدهم شرکت کردم و حتی آزمون های هدیه را هم در   اکثرشان شرکت کردم واقعا آزمون دادن بسیار در فرایند یادگیری و تثبیت مطالب و رفع اشکالات و مهم از از همه مهارت های مدیریت ازمون(از قبیل مدیریت زمان و).. موثر است  . 

  

  1. پیوستگی در آزمونها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟
  2. از نظر من پیوستگی و استمرار باید از شرطهای لازم یک دانش آموز کانونی باشد و خود بنده با پیوستگی به افزایش انگیزه، حفظ وضع موجود و تقویت آن و خیلی از موارد دیگر دست یافتم و می‌دانم که در کنکور این پیوستگی تاثیرش را خواهد گذاشت از دید من هر آزمون کانون یک کنکور هست و هر دانش آموزی باید از این دید به آزمون های کانون بنگرد .  

  

  1. آیا در آزمونهای هدفگذاری شرکت می کنید. اگر پاسختان مثبت است، الف) انگیزهتان چه بود؟ ب) فایده آزمونهای هدفگذاری برای شما چه بود؟

  1. بله در تمام های آزمون های هدفگذاری دوازدهم حضور داشتم و شرکت نمودم ،انگیزه من از شرکت در آزمون های هدف سنجش و ارزیابی روند مطالعه و درستی و نادرستی آن و تلاش برای تقویت مهارت و آمادگی بیشتر در آزمون حضوری و اصلی قلم چی هست   .

  

  1. آیا در آزمونهای مشابه پارسال شرکت می‌کنید؟ اگر پاسختان مثبت است، الف) انگیزهتان چه بود؟ ب) فایده آزمونهای هدفگذاری برای شما چه بود؟ 

من آزمون های مشابه پارسال را همان هفته ی اول پس از پایان هر درس برای بازیابی دانلود می‌کنم و آزمون می‌دهم این روند در تمام آزمون های من بوده و هست و مزیتش این است که با حل سوالات آزمون های مشابه پارسال به دید کلی از مطالب جدید و سبک سوالات و ایده های طراحان کانون و کنکور دست پیدا می‌کنم.  

  

  1. شرکت در این آزمونها چه تاثیری بر وضعیت درسی شما در مدرسه داشته داشت؟
  2. من کلاً در امتحانات مدرسه نمراتم بالا و کامل بود و وقتی من آزمون های قلم چی را می‌دادم امتحانات مدرسه به نظر من خیلی سطح پایین به نظر می آمد و یک نکته مهم دیگه که من دوست داشتم این بود که غالباً برنامه مدرسه و آزمون ها با هم تقریباً هماهنگ بودن و زیاد تداخل در برنامه مطالعاتی ایجاد نمی‌کرد .

    

  1. مطابق برنامه ی راهبردی حرکت میکنید؟ چگونه برای دو هفته برنامه ریزی می کنید؟ برنامه ی مدرسه و آزمونها هماهنگ بود؟
  2. بله من از همان اولین آزمون قلم چی به خودم تعهد دادم که تماماً با برنامه  قلم چی حرکت کنم و برنامه راهبردی قلم چی از نظر دقیق و خوب تنظیم شده بود و یک راهنمای خوب برای مسیر کنکور هست و اینکه برنامه مدرسه ، همانطور که بالا اشاره کردم و در اکثر مواقع هماهنگ با آزمون ها بود و این بسیار نکته مثبتی هست که بین مدرسه و آزمون شکاف ایجاد نمی‌کند  . 

  

  1. نقاط قوت شما کدام درس ها بودند؟ روش مطالعه آن ها را توضیح می دهید؟
  2. دروس مفهومی و محاسباتی همچون ریاضی فنون فلسفه و منطق و عربی را واقعاً دوست داشتم و درصد خوبی از این ها را در آزمون می‌زدم من برای یادگیری و رفع اشکال این دروس غالباً از فیلم آموزشی و آزمون های متعدد در کنار کتاب های آموزشی از انتشارات مختلف استفاده می‌کردم .

  

  1. دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما می‌کند؟
  2. بله از دفتر برنامه ریزی قلم چی استفاده می‌کنم تکمیل دفتر باعث منظم شدن روند مطالعه در غالب اهداف کوتاه مدت میان مدت و بلند مدت  می‌شود و این روند منظم واقعاً انگیزه مضاعف برای پیمودن ادامه مسیر در من ایجاد می‌کند.   

  

  1. تکنیکها و روشهای مدیریت زمان را، تمرین و استفاده می‌کنید؟ 
  2. بله از استراتژی بازگشت را در آزمون ها هم در خانه و هم در آزمون های اصلی اجرا می‌کردم و این به روند مدیریت زمان بسیار کمک می‌کند چرا که کنکور جنگ زمان و جنگ ثانیه ها هست .  

  

  1. در چه درسهایی با تغییر روش تغییر رادیکال داشتید؟ روش مطالعه این درسها را توضیح می‌دهید؟
  2. شاید بیشتر در دروس مفهومی و نیاز به تمرین مانند ریاضی که با تغییر منابع و یا تغییر دبیر ، اوضاع آن درس متفاوت و بهتر و تقویت می‌شد . 

  

  1. تحلیل آزمون را چگونه انجام می‌دهید؟
  2.  از نظر بنده آزمون بدون تحلیل مساوی با آزمون ندادن هستم. از دیدگاه من تحلیل آزمون از ستون های موفقیت یک دانش آموز کنکوری و ایستگاهی برای توقف و تعمیر ماشین درسی یا همان رفع اشکالات هست. من تحلیل آزمون را همیشه در همان  روز جمعه انجام می دادم و از نظرم بهترین زمان برای تحلیل آزمون همان روز جمعه هست و این را براتون دانش آموزان سال های آینده توصیه می‌کنم. بهترین روش از نظر من برای تحلیل آزمون، باز آزمون هست. باز آزمون  یعنی دوباره آزمون  بدهیم ، معمولاً سوالاتی هستند که ما در جلسه آزمون به علت های مختلفی نزده می‌گذاریم و شاید به دلیل استرس آزمون نتوانیم علت یابی کنیم باز آزمون بهترین بهترین روش برای خودشناسی و شناسایی اشکالات درسی است و به نظرم علت یابی در بازبینی مجدد آزمون ، آسان تر از موقعی هست که در جلسه حضوری آزمون می‌دهیم خود من از این روش در کنار فیلم های تحلیل آزمون قلم چی که عصر های روز جمعه در سایت کانون بارگذاری می‌شود ، استفاده می‌کنم و واقعاً از بهترین منابع ویدئویی برای تحلیل آزمون سایت کانون هست . 

  

  1. شما از  کدام کارنامه جعبه ابزار کانون در صفحه شخصیتان  استفاده می‌کنید؟ این  کارنامه  چه ویژگی هایی دارند؟  
  2. کارنامه چند از ده و کارنامه پروژه ای که روند افزایش و نمودار صعودی یا نزولی بودن تراز رادر کنار کارنامه اشتباهات  نشان می دهد.  

  

  1. نقش آموزشی خانواده، بالاخص پدر و مادر در این سالها چگونه بود؟ 
  2. واقعیتش این هست والدین من مشغله های فراوانی نداشتند و شاید نتوانستند زیاد بنده را مدیریت کنند ولی خود من این جالی خالی را پرکردم و با برنامه ریزی و بسیاری از کارهای دیگر سعی کردم نقش والدین بالاخص پدر را پرکنم   .

  از آنجایی که تمام امتحانات نوبت دوم نهایی است و تاثیر مستقیم در کنکور دارد. 

 

چه شیوه ای را برای مطالعه و آمادگی  امتحانات نهایی در نظر دارید؟

قطعاً امتحانات نهایی 1403 باتوجه به تاثیر قطعی 50 درصد خیلی بیشتر از  1402 در قبولی هر فرد موثر هست و من هم برنامه ویژه ای در نظر گرفتم تا قبل از کنکور اردییهشت حجم عظیمی از دروس عمومی به همراه اختصاصی که برای کنکور تقریباً جمع بندی خواهد شد، جمع بندی کنم و بعد از اردیبهشت کلاً به امتحانات نهایی بچسبم تا بالاترین نمرات را در این امتحانات کسب کنم .  

  

  1. با توجه به اهمیت  امتحانات خرداد ماه و تاثیر  مستقیم  آن روی نتیجه  کنکور، آیا  از ابزارهای  کانونی ،کتابهای آن استفاده خواهید کرد با چه برنامه و روشی؟
  2. از آزمون های عمومی کانون استفاده می‌کنم ولی در امتحانات نهایی بیشتر تمرکزم روی کتاب درسی هست و در کنار آن برای تثبیت یادگیری و تمرین از منابع و کتاب های آموزشی دیگر هم بهره می‌برم قطعاً امتحان نهایی هر ساله نقشش پررنگ تر می‌شود و مقوله ی مهمی در موفقیت یک دانش آموز هست و خواهد بود.



نمودار پیشرفت زبیر شعبانی کهجه‌ئی

  

Menu