گفتگو با علی شاکری؛ رتبه 3018 تجربی ، منطقه 3 کنکور 1402

حمایت و پیگیری و مطالعه مجلات آزمون‌ها توسط پدر و مادرم بسیار برای من ارزشمند بود.

گفتگو با علی شاکری؛ رتبه 3018 تجربی ، منطقه 3 کنکور 1402

نام و نام خانوادگی :  علی شاکری

نام شهر و استان : راز، خراسان شمالی

پایه : دوازدهم تجربی

میانگین تراز : 5724

سال های حضور در کانون : 2سال

تعداد شرکت در آزمون: 46 آزمون

شغل و تحصیلات مادر : خانه دار – دیپلم 

شغل و تحصیلات پدر : دام دار – دیپلم 

تراز کنکور : 9293

تراز سوابق تحصیلی : 8337

 رتبه سال 1402 : رتبه 3018 تجربی ، منطقه 3 کنکور 1402

رشته و دانشگاه قبولی: داروسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران


مصاحبه‌گر :  روح الله نعمتی

چگونه با کانون آشنا شدین ؟ کسی از اعضای خانواده کانونی بودند ؟ 

از مقطع متوسطه اول به واسطه دبیران و خانواده با کانون و ویژگی های آن آشنایی پیدا کردم ، هم چنین خانواده ما کانونی بودند به نحوی که در سالیان گذشته ابتدا برادرم و سپس خواهرم به صورت منظم در آزمون های کانون شرکت می کردند . که در حال حاضر برادرم فارغ التحصیل رشته دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بجنورد هستند و خواهرم نیز دانشجوی رادیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی بابل می باشند.

 

دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟

در دوسال متوالی که کانونی بودم در بیش از 40 آزمون کانون (اصلی و هدیه ) شرکت داشته ام ، آزمون های کانون باعث افزایش سرعت تست زنی در من شده بود هم چنین برنامه راهبردی و نظم و پیوستگی آن باعث جلوگیری از گمراهی و سردرگمی من شده بود .

 

 چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟ 

آزمون های کانون تمامی مباحث را پوشش می داد به همن دلیل در تمامی آزمون ها حضور داشتم چون در صورت غیبت مطمئنا در برنامه ریزی دچار مشکل می شدم ، و تمام برنامه ریزی من بر اساس برنامه راهبردی انجام می‌شد در صورت غیبت از هدف گذاری های خودم فاصله می گرفتم و دچار مشکل می‌شدم به همین منظور سعی بر حضور در تمامی آزمون ها را داشتم .

 

مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خواندید؟ چگونه شخصی سازی می‌کردید، توضیح دهید که روش‌شماچگونه بود؟

بله،  پس از هر آزمون در روز جمعه برای تمامی دروس به صورت مجزا برنامه ریزی انجام می دادم بدین صورت که سعی می کردم برنامه مطالعاتی خودم را در طی نه روز پیش رو مطالعه کنم و در چند روز انتهایی به آزمون برای جمع بندی مباحث و حل تست های زمان دار، وقت در نظر بگیرم .

 

آیا روش بازیابی ( تست زدن قبل از مطالعه ی درسیRETRIEVE) را می‌شناسید، اگر این روش را می‌شناسید، آن را چگونه یاد گرفتید؟

 آشنایی کاملی به این روش دارم ، این روش را از طریق مطالعه مقالات چاپ شده در مجله کانون یاد گرفتم . بازیابی در دوران جمع بندی بسیار مفید و موثر بوده و با کمک کتاب های سه سطحی ، سطح دشوارتر دروس محاسباتی را بازیابی می کردم . 

 

آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟

در ابتدای آزمون های نیم سال دوم دچار کاهش تراز شدم ، سعی کردم با بررسی روش های مطالعاتی خودم تغییراتی در شیوه های مطالعه ام ایجاد کنم هم چنین نسبت حل تست را به ساعت مطالعه افزایش دادم ، همواره خانواده حمایتم می کردند و با مشورت با برادرم تلاش می کردم از تجربیات و راهکارهایی که ارائه می دهند جهت بهبود تراز استفاده نمایم.

 

کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس‌ها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمون‌ها چه نمره‌ای برای این درس‌ها کسب می‌کنید؟

نقطه قوت من درس فیزیک بوده است، همواره برای من ده درصد یادگیری درس فیزیک مربوط به مطالعه درس‌نامه ها و کتاب درسی بوده است و 90 درصد یادگیری با حل تست های متفاوت تکمیل می شد . در آزمون ها به صورت میانگین 80 درصد را می زدم و در امتحان نهایی نمره 17.5 را کسب کردم . 

 

در طول این سال‌ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟

بله در درس شیمی ضعیف بودم ، ابتدا در محاسبات شیمی مشکل داشتم روشی که برای حل این مشکل به کارگرفتم این بود که بعد از پایان برنامه روزانه پنج تست محاسبات به صورت زمان دار حل می کردم ، ابتدا انجام این روش برای من خیلی سخت بود ولی پس از گذشت تقریبا دو هفته به این شیوه عادت کردم و به صورت مستمر این روش را ادامه دادم .

  

کدام بازه‌ی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگ‌تری داشته است: تابستان، پاییز، دی‌ماه، نیم‌سال دوم، دوران طلایی نوروز، خردادماه و امتحانات نهایی یا دوران جمع‌بندی؟ دلیل این موضوع چیست؟

دوران جمع بندی در عملکرد من بسیار تاثیر گذار بود ، در این دوران سعی کردم با استفاده از به کار گرفتن روش درست که همان روش سه روز یک بار بود مطالب را مرور و تثبت نمایم و تعداد زیادی تست های کنکور را مرور کنم و این موضوع به آشناییت من با انواع سؤالات و تثبیت مطالب آموخته شده بسیار کمک کرد.

 

در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس‌ها می‌روید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می‌کنید؟

ابتدا به سراغ درس فیزیک می رفتم چون با دیدن درصد بالایی که کسب کرده بودم انگیزه می گرفتم ، سپس دروسی که درصد کم تری زده بودم را با همتایان خودم مقایسه می کردم و با توجه به تحلیل آزمون ایرادات مباحث مختلف که مطالعه کرده بودم را شناسایی می‌کردم و بر تکمیل یادگیری توجه ویژه ای داشتم .

 

آیا اعضای خانواده کارنامه‌ی شما را می‌بینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آن‌ها با این افت چگونه است؟

چون گوشی نداشتم کارنامه برای خواهرم ارسال می شد و ایشان جزئیات کارنامه را به من اطلاع می داد . تحت هیچ شرایطی من را سرزنش نمی کردند و در صورت افت تراز همواره ایجاد انگیزه می کردند تا مسیر را ادامه دهم .

 

دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟

بله از ابتدا دفتربرنامه ریزی را داشته و آن را تکمیل می کردم ، دفتر برنامه ریزی بسیار مفید و موثر بوده و بخش نوشتن اهداف را به صورت جدی و کامل تکمیل می‌کردم و برای رسیدن به آن اهداف تمام تلاش خودم را انجام می دادم . 

 

 امسال سؤال های درس ریاضی در کنکور دشوار بود. آیا شما توانستید در مورد این سؤال‌ها و سؤال‌های دشوار درس‌های دیگر خودتان را مدیریت کنید؟ 

زمان را مدیریت کنید؛ سؤال‌های ساده‌تر را پیدا کنید و به سؤال‌ها به صورت تصادفی پاسخ ندهید. لطفاً در این مورد توضیح دهید. 

بله ، در درس ریاضی در مطالعه ی ابتدایی سؤالات با وجود این که بیش از 30 دقیقه از زمان گذشته بود تنها توانسته بودم به یک سوال پاسخ دهم ، پس از مطالعه ی دوباره سؤالات از روش یافتن سؤالات آسان که در آزمون‌ها یاد گرفته بودم استفاده کردم و به سراغ پیدا کردن سؤالات آسان و قابل حل برای خودم رفتم و توانستم 5 تست دیگر را نیز حل کنم در انتها هم به علت سخت بودن سؤالات در این درس زمان اضافه آوردم. 


کدام‌یک از روش‌های مدیریت زمان را استفاده کردید: روش دو خودکار، روش ضربدر و منها، روش زمان‌های نقصانی و روش استراتژی بازگشت؟ 

در چه زمانی از سال از کدام روش استفاده کردید؟ این روش‌ها در جلسه‌ی کنکور چه کمکی به شما کرد؟

روش ضرب در و منها و استراتژی بازگشت را در تمامی آزمون ها استفاده می‌کردم و نتیجه بهبود یافتن عملکردم را با استفاده از این روش ها حس می کردم و در دوران جمع بندی نیز به صورت ویژه از این دو روش استفاده کردم که این روش ها تاثیر بسزایی در عملکردم در کنکور داشت .

 

کدام درس در جلسه‌ی کنکور شما را غافلگیر کرد؟ واکنش شما به این موضوع چگونه بود؟ چقدر توانستید خودتان را مدیریت کنید؟

چون تعداد آزمون زیادی را قبل از کنکور شرکت کرده بودم و با انواع سؤالات آشنا بودم در هیچ درسی غافلگیر نشدم ، حتی با توجه به این که درس ریاضی بسیار سخت بود با استفاده از استراتژی بازگشت توانستم سؤالات آسان را شناسایی کنم و درصدی را که هدف گذاری کرده بودم کسب نمایم. 

 

در طول سال چقدر به رتبه فکر می‌کردید؟ خانواده شما چه انتظاری از شما داشتند؟ استرس و نگرانی ناشی از فکر کردن به رتبه را چگونه مدیریت می‌کردید؟

در سال اول که پایه دوازدهم بودم بسیار به این موضوع فکر می کردم و اذیت می شدم ولی در سال پشت کنکور به این موضوع کم تر توجه کردم و فکر نمی کردم و فقط هدفم  رسیدن به مباحث آزمون بود و همین موضوع باعث شده بود تا استرسی نداشته باشم .


 آیا معلم خاصی هست که بخواهید از ایشان تشکر کنید؟ در چه درسی؟ دلیل این قدردانی چیست؟ 

بله دبیر درس زیست شناسی جناب آقای امین عابدی بسیار دبیر پیگیر و جدی بودند و همواره علاوه بر تدریس قوی که در کلاس درس داشتند در زمینه مشاوره و آموختن مطالب مشاوره ای نیز بسیار به دانش آموزان توجه می کردند.

 

نمره‌های امتحان نهایی و تراز سوابق تحصیلی‌تان چند شد؟

در خرداد سال آخر در آزمون های ترمیم معدل شرکت کردم و موفق به بهبود نمرات شدم به نحوی که نمرات زیر را کسب کردم : زیست 20 – شیمی 20 – ریاضی 19.5 – فیزیک 17.5 – عربی 18.5 و تراز سوابق تحصیلی کنکورم 8337 شده بود.

 

 آیا پدر یا مادرتان هم کانونی بودند و در آزمون‌های برنامه‌ای شرکت می‌کردند؟  چه نتیجه‌ای گرفتند؟

خیر پدر و مادر من کانونی نبودند ولی چون خواهر و برادرم در سالیان گذشته کانونی بودند به همین خاطر با کانون آشنایی کامل داشتند و تاثیر آن را در قبولی من می دانستند ، پدر و مادرم همواره بعد از روز آزمون مجلات مشاوره ای را به صورت کامل مطالعه می کردند و سعی می کردند تا مباحثی را که گفته شده فراگیرند و در زمان های مختلف به من نیز منتقل کنند.


 فکر می‌کردید چنین رتبه ای کسب کنید؟ خاطره لحظه اعلام نتایج را برای ما تعریف می‌کنید؟

فکر می کردم رتبه بهتری را کسب کنم ، در هنگام اعلام نتایج استرسی نداشتم و در حال تماشای فیلم بودم چون می دانستم تمام تلاش خودم را کرده ام و رتبه مناسبی را کسب خواهم کرد.


Menu